Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-10, 20:22   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.923
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

Hvordan stryker jeg linskjorta med broderier? Jeg vet at den kan vaskes i maskin, skal jeg gjøre det før første gangs bruk? Jeg husker ikke hva de sa i buikken

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 20:26   #2
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.204
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

Jeg vasker alltid bunadsskjorta før jeg stryker den. Vet ikke helt hvorfor, men jeg er opplært til det. Har den gulnet litt i løpet av året som gikk blir den fin og hvit igjen ved å vaske den. Det er også lettere å stryke når den er nyvasket.

Jeg vasker som regel for hånd, men har også tatt min i maskinen.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 20:31   #3
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

Jeg vasker ikke min før bruk, men det er viktig å vaske den etter bruk. Jeg stryker den på middels varme.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 20:33   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.923
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg vasker ikke min før bruk, men det er viktig å vaske den etter bruk. Jeg stryker den på middels varme.

Hvordan bløter du den opp for å få den slett?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 20:33   #5
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.041
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

Vasker heller ikke før bruk nei. Men fukter den før jeg stryker den.
Og så er jeg faktisk litt "irritert" fordi jeg ikke har en skjorte å stryke i år

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 20:35   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.923
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

Min er helt ny med mye broderi i sterke farger (beltestakk), bør jeg vaske den først?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 20:44   #7
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

Jeg stryker den når den er tørr. Den er sjeldent så krøllete at det ikke går. Jeg passer på å riste den godt når den er våt slik at den er ganske slett. Jenta mi fikk ny bunad forrige helg og jeg vasket ikke skjorten hennes før hun brukte den.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 20:46   #8
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

Jeg vasker den etter bruk og året etter, bruker den bare en gang i året, så vasker jeg den på nytt. Skaplukt og evt gule flekker vil jeg ha vekk. Vasker i maskinen på 40 eller 60 grader. Den er i lin så den tåler vask.
Jeg sprayer den veldig fuktig med en sprayflaske, da er de enklere å sryke den + at den blir penere. Syns jeg da.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 21:50   #9
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

For å spare litt stryking kan man sentrifugere på laveste hastighet og henge den opp til tørk på en kleshenger. Så kan du stryke med dampstrykehjern når den er tørr.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 21:56   #10
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.099
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

Jeg fukter den med vann, ruller den samme, pakker den i et håndkle og legger den i fryseren. Så tar jeg den opp litt før jeg skal stryke den. Det gjør i alle fall at den blir veldig grei å stryke. Broderiene skal vel ikke strykes rett på, jeg presser ofte oppå dem med våt klut bare.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 21:57   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

Vel, du kommer til å banne en del i hvert fall, for før hele skjorta er strøket, er det du strøk først allerede krøllete.

  Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 21:58   #12
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

For å spare litt stryking kan man sentrifugere på laveste hastighet og henge den opp til tørk på en kleshenger. Så kan du stryke med dampstrykehjern når den er tørr.

Det tenkte jeg ikke på. Jeg sentrifugerer alltid skjortene på laveste hastighet. Det har nok mye å si for at skjorta ikke er så krøllete.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 21:59   #13
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Vel, du kommer til å banne en del i hvert fall, for før hele skjorta er strøket, er det du strøk først allerede krøllete.

Jeg må ha tre helt spesielle bunader i hus for jeg opplever ikke det med noen av skjortene.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 10:37   #14
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

Forøvrig så jukser jeg når jeg stryker Stryker ikke det som er inni vesten :lat:

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 10:40   #15
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg fukter den med vann, ruller den samme, pakker den i et håndkle og legger den i fryseren. Så tar jeg den opp litt før jeg skal stryke den. Det gjør i alle fall at den blir veldig grei å stryke. Broderiene skal vel ikke strykes rett på, jeg presser ofte oppå dem med våt klut bare.

Sånn gjør jeg det også, bortsett fra det med broderiene, for min har bare hvit hullsøm.

Men husk at når du har brukt den og vasket den, så skal den ikke strykes. Den gulner hvis den henges bort nystrøket. Du vasker og henger bort, dynker og stryker når den skal brukes neste gang.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 11:03   #16
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

Linskjorte er noe skikkelig prakk, så sånn sett er det sikkert fint at jeg er for feit til å få den på meg i år.
Men ja, jeg vasker den alltid før bruk, og stryker den mens den fortsatt er fuktig.
Innen jeg har fått den på er den jo krøllete igjen, men sånn er det bare.
Bruker strykespray på kragen for at den skal bli så stiv at den står skikkelig.

  Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 11:16   #17
Eni
tøff som havregrøt
 
Eni sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Innlegg: 337
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Sv: Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Forøvrig så jukser jeg når jeg stryker Stryker ikke det som er inni vesten :lat:

Det tok noen år før hodet mitt kom på dette også... Sleit med at det første jeg strøk var krøllete før jeg var ferdig med alt. Så jeg kunne stå i en evig sirkeldans med strykjernet og stryke til krampen tok meg...

Nå stryker jeg bare armene, kragen, og det lille på fronten som vises. (har nordlandsbunad, så det meste av skjorta er inni vesten...

Er forresten opplært til å vaske skjorta før bruk. Vasker ikke etter bruk jeg... Er jeg sjuskete da?
Nå er det mange år siden jeg brukte bunaden sist (gravid, amming og ekle ekstra-kilo), så nå var skjorta gulnet... Men en liten tur i klorvann, og så i maskina på 60 grader, så er skjorta kritthvit. (må tørkes inne, ikke ute i sola. Da blir den visst gul igjen...)
Jeg legger gjerne et vått klede over skjorta når jeg stryker den, hvis skjorta er helt tørr. Har aldri klart å time det så jeg stryker skjorta før den er helt tørr...

__________________
1998 2001 2007
Eni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 19:27   #18
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?

Opprinnelig lagt inn av Enilennah, her.

Det tok noen år før hodet mitt kom på dette også... Sleit med at det første jeg strøk var krøllete før jeg var ferdig med alt. Så jeg kunne stå i en evig sirkeldans med strykjernet og stryke til krampen tok meg...

Nå stryker jeg bare armene, kragen, og det lille på fronten som vises. (har nordlandsbunad, så det meste av skjorta er inni vesten...

Er forresten opplært til å vaske skjorta før bruk. Vasker ikke etter bruk jeg... Er jeg sjuskete da?
Nå er det mange år siden jeg brukte bunaden sist (gravid, amming og ekle ekstra-kilo), så nå var skjorta gulnet... Men en liten tur i klorvann, og så i maskina på 60 grader, så er skjorta kritthvit. (må tørkes inne, ikke ute i sola. Da blir den visst gul igjen...)
Jeg legger gjerne et vått klede over skjorta når jeg stryker den, hvis skjorta er helt tørr. Har aldri klart å time det så jeg stryker skjorta før den er helt tørr...


Jeg har også Nordlandsbunad

Hittil har jeg vasket skjorta før bruk, og bretter den bare sammen og legger den inni plast etter bruk.

Når det gjeder å time det slik at du stryker fuktig skjorte, kan du legge den sentrifugert inni en pose og putte den i fryseren. Så tar du den ut når du skal stryke skjorta

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no