Sv: Bunadnovise, hva gjør jeg med skjorta?
Opprinnelig lagt inn av Enilennah, her.
Det tok noen år før hodet mitt kom på dette også... Sleit med at det første jeg strøk var krøllete før jeg var ferdig med alt. Så jeg kunne stå i en evig sirkeldans med strykjernet og stryke til krampen tok meg...
Nå stryker jeg bare armene, kragen, og det lille på fronten som vises. (har nordlandsbunad, så det meste av skjorta er inni vesten...
Er forresten opplært til å vaske skjorta før bruk. Vasker ikke etter bruk jeg... Er jeg sjuskete da?
Nå er det mange år siden jeg brukte bunaden sist (gravid, amming og ekle ekstra-kilo), så nå var skjorta gulnet... Men en liten tur i klorvann, og så i maskina på 60 grader, så er skjorta kritthvit. (må tørkes inne, ikke ute i sola. Da blir den visst gul igjen...)
Jeg legger gjerne et vått klede over skjorta når jeg stryker den, hvis skjorta er helt tørr. Har aldri klart å time det så jeg stryker skjorta før den er helt tørr...
Jeg har også Nordlandsbunad 
Hittil har jeg vasket skjorta før bruk, og bretter den bare sammen og legger den inni plast etter bruk.
Når det gjeder å time det slik at du stryker fuktig skjorte, kan du legge den sentrifugert inni en pose og putte den i fryseren. Så tar du den ut når du skal stryke skjorta