Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tapas! Trenger lette oppskrifter!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-10, 23:39   #21
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tapas! Trenger lette oppskrifter!

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Om jukesaioli, så ser jeg ikke poenget...Det er jo innmari enkelt å lage da.

Men jeg synes denne er så gooood!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 00:53   #22
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Å, yum! Tusen takk for alle oppskriftene! Keep em coming! Jeg gleeeeder meg til 17. mai!

Gammel 12-05-10, 01:12   #23
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Ah, dene tråden henter jeg garantert opp igjen nå det nærmer seg utdrikningslag for venninnen min.

Gammel 12-05-10, 02:22   #24
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Har laget tapas kun en gang, men denne var enkel og velsmakende:

Wraps som du smører med Snøfrisk og legger på røkalaks. Så ruller du wrapen og skjærer den i små biter/ruller på ca2-3cm per stykk. Kan godt stikke i tannpirkere for at de skal holde fasongen og de blir mer innbydende å forsyne seg av.

Hvis du i tillegg legger inn strimlet sukkererter blir det enda mye bedre. Det er så godt med litt crunch inne i lefsene.

Parmesanchips er forresten veldig godt tilbehør, du tar enkelt og greit å høvler parmesan - legger hauger med to/tre høvler sammen på et bakepapirkledd stekebrett. Strør på hakkede chaswenøtter. Steker i ovnen i noen minutter på 200 grader. Du ser når de er ferdige - osten flyter ut har fått bittelitt farge. Det er en fordel å lage disse før den dagen du skal ha selskapet. Stekt parmesan har en interessant lukt.

Saltkokte poteter anbefaler også jeg. Enkeltpenkelt og veldig godt.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 08:47   #25
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Det er veldig sant! Lett som en plett! Særlig om man har en kjøkkenmaskin.

Jeg bruker bare ballongvisp jeg. Synes det går så det suser - og nesten litt magisk å se eggeplommer og olje bli majo...

Gammel 12-05-10, 08:48   #26
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Men jeg synes denne er så gooood!

hjemmelaga er enda bedre synes nu jej da (men altså: Jukesaioli funker fint det og - jeg har laga det av hakket hvitløk på glass og billig majo - det funker IKKE)

Gammel 12-05-10, 09:30   #27
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

hjemmelaga er enda bedre synes nu jej da (men altså: Jukesaioli funker fint det og - jeg har laga det av hakket hvitløk på glass og billig majo - det funker IKKE)

Det er jo hjemmelaget da! Selv om jeg har andre ingredienser.
Jeg har aldri kjøpt ferdig nei. Ei heller hvitløk på glass?!
Alle som har smakt den synes iallefall den er goood

Gammel 15-05-10, 09:09   #28
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Nå har jeg handlet inn masse godt.

Hvordan saltkoker jeg potetene? Og hvordan gjør jeg det med bacondadlene?

Gammel 15-05-10, 09:52   #29
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og mannen lagde masse tapas til bursdagsfeiringen min i oktober. Slenger ut noen bilder, så kan jeg legge ut oppskrifter på det du kan tenke deg.

Check it out:

Grillet og flådd paprika med krabbesalat.

Spansk tortilla stekt i ovnen.

Stekte asparges med skinke, pastasalat med kylling, rynkete poteter med havsalt.

Kjøttboller, tomat og hvitløksbrød, allioli, romescosaus og tomat- og paprikasaus.

Brød med tunfisksalat.

Ser noen av bildene har litt merkelig fokus, jeg mistenker at mannen har lekt seg litt meg fokusinnstillingene.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 10:04   #30
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde tapas til konfirmasjonen til lillebroren min nettopp:
Mini hamburgere, lagde hjemmelagde hamburgere og kjøpte mini hamburgerbrød fra rema.
Lefser med urteost og røkt ørret. Ikke tortilla med lefser laget på potet på størrelse med tortilla.
Tortilla med krydderost og spekeskinke.
Kjøttboller med hvitløk og Chili.
Våruller med svinekjøttdeig, risnuddler og gulerot. Lages lett mange uker i forveien og fryses.
Mini pizzaer, trykte ut med glass.
Marinerte scampi og tredde på spyd. Brukte ferdig marinade. Veldig enkelt.

Og så hadde vi koldtbord ved siden av.

Konfirmanten er veldig kresen så vi lagde veldig barnevennlig mat.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 10:08   #31
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Paprika-nøttedip

Ingredienser:
4 Hvitløksbåter med skall
1 liten rød chili
4 store søt snackpaprika
100 g. cashewnøtter
2 ss. sitron
olje
litt brødsmuler av loff
1 ts. kummin
litt salt

Kutt paprikaen og chilien på langs og rens vekk frø og frøkapslene og legg de på et stekebrett med skinnsiden opp sammen med hvitløken med skall, pensles godt med olivenolje.
Sett brettet inn i en varm ovn. Grill paprikaen og chilien til skinnet blir sort og "boblete" da er det ferdige. Ta brettet ut av ovnen og avkjøl. Når paprikaen og chilien er avkjølt, ta av skinnet.
Mal nøttene, paprika, chili og hvitløk i en foodprosessor. (Jeg liker den best når nøttene ikke er så finmalte.)
Ha så oppi kummin, sitron og brødsmuler, smak til med salt. Konsistensen kan justeres med litt kokt vann ved behov.
Dippen kan med fordel stå og godgjøre seg i kjøleskap en stund før den skal serveres.

Bulgur

80 g. meierismør
3 dl. bulgur
3-4 ss. tomatpuré
4,5 dl. grønnsaksbuljong.

Smelt smøret og ha oppi bulguren. Dette skal frese litt slik at bulgeren blir litt hvitere. Ha så tomatpuré i grya og rør godt. Ha grønnsaksbuljongen raskt oppi når tomatpureen er blandet godt sammen med bulguren. Kokes i ca 20 min. til bulguren er ferdigkokt.

Dolmader fåes kjøpt hos delikatessebutikker eller på invandrerbutikker. Jeg tror det står "fyllte vinblader" på boksen. Vi bruker å dampe dem varme.

Gammel 15-05-10, 11:32   #32
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MissS, her.

Nå har jeg handlet inn masse godt.

Hvordan saltkoker jeg potetene? Og hvordan gjør jeg det med bacondadlene?

Jeg bruker ha saltbakte poteter. Da kjøper jeg små poteter, og så har jeg masse salt i ei langpanne (sånn at det dekker 1/2 potetene), og legger potetene oppi.

Gammel 15-05-10, 11:37   #33
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Jeg bruker ha saltbakte poteter. Da kjøper jeg små poteter, og så har jeg masse salt i ei langpanne (sånn at det dekker 1/2 potetene), og legger potetene oppi.

Og så? Vann over? Koke i ovnen? Hvor lenge? :grønn:

Gammel 15-05-10, 11:37   #34
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Standard

Kokosbolle: Det så nydelig ut!

Gammel 15-05-10, 11:38   #35
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MissS, her.

Og så? Vann over? Koke i ovnen? Hvor lenge? :grønn:

Ikke noe vann.
Inn i ovnen på 200 grader, hvor lenge kommer litt an på størrelsen? Men ca 20-30 min?

Gammel 15-05-10, 11:51   #36
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Saltkoking er forøvrig halvt om halvt med grovsalt og vann i en kaserolle og koke potetene som vanlig. Det smaker kjempegodt - og er greit når man gjerne bruker ovnen til så mange andre retter når man lager tapas..

Gammel 15-05-10, 12:58   #37
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Standard

Saltkoking er forøvrig halvt om halvt med grovsalt og vann i en kaserolle og koke potetene som vanlig. Det smaker kjempegodt - og er greit når man gjerne bruker ovnen til så mange andre retter når man lager tapas..

Det tenkte jeg også. De skal serveres varme, eller?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:04.