Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva mener du om "17. mai-feiring" flere dager før dagen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-10, 12:49   #61
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva mener du om "17. mai-feiring" flere dager før dagen?

Ser ikke noe problem i det hele tatt at barnehager feirer litt på forskudd. Kan liksom ikke skjønne at det er noe å henge seg opp i.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 12:54   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Oslo får ikke foreldre bli med i det store barnetoget, det er ENORMT mange mennesker, og temmelig kaotisk. Jeg ville ikke sendt noe barnehagebarn i det toget, og jeg vet om mange som ikke sender småskolebarn en gang. Så i Oslo kan jeg love at et lite lokalt barnehagetog er mye tryggere enn om de skulle gått i det store.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 12:58   #63
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tror ikke førsteklassene får lov å gå i toget i Oslo heller, de får ikke det på vår skole hvertfall. Barnehagebarn i det toget er helt utenkelig for min del.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 12:58   #64
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er helt kurant med en egen feiring for de som ikke får være med i toget på selve 17.mai. Og det er vel så greit at de slipper å gå såpass langt som et ordinært 17.mai-tog gjerne er.
Etter at jeg ble voksen har det slått meg at 17. mai egentlig er en utrolig opphauset greie. Men du verden så fint det kan være med opphausete greier når man er liten.

Gammel 12-05-10, 13:00   #65
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

17. maifeiring er i stor grad barnas feiring, så jeg skjønner virkelig ikke surmagede utsagn om at man får vente til man blir stor nok. Når man ser de stolte og lykkelige små, som har gledet seg så mye at de nesten ikke har fått sove, da blir jeg litt provosert over slike holdninger, kjenner jeg.

Gammel 12-05-10, 13:05   #66
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Der sa Glitter det jeg tenkte så da trenger jeg ikke skrive det, husker godt hvordan poden gledet seg i flere dager til å gå i tog i barnehagen.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 13:05   #67
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Jeg har sendt to ferdigpyntede barn i bhg i dag, med flagg
De skal gå i tog rundt i bhg miljøet, også skal de innom sykehjemmet siden av bhg å synge for de gamle.. Der får de is etterpå.. Så blir det pølse m/brød og saft til lunch, og etter de små har sovet fra ca kl 13.30 er det 17.mai leker for alle barna..

Synes det er superkoslig at barna får feire dagen og gå i tog jeg, for det i Tr.heim får ikke bhg barn gå i toget.. De blir liksom ikke frarøvet noe forventninger, men de får delta i feiringen "dagen før" den store dagen
Som regel blir den jo feiret dagen før i bhg, men pga himmelspretten blir den jo denne gangen feiret nesten en uke før..

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 13:25   #68
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

I Oslo får ikke foreldre bli med i det store barnetoget, det er ENORMT mange mennesker, og temmelig kaotisk. Jeg ville ikke sendt noe barnehagebarn i det toget, og jeg vet om mange som ikke sender småskolebarn en gang. Så i Oslo kan jeg love at et lite lokalt barnehagetog er mye tryggere enn om de skulle gått i det store.

Det kommer sikkert ann på hvor en bor, men nå bor vi også ved en ganske stor by, så barnetoget i byen er det kun skolebarn som får gå, men alle skolene har sine arrangement etterpå med egne tog, og der er barnehagebarn med. Jeg hadde hatt liten mulighet til å ta fri for å se på barnehagetog på en hverdag rett før 17. mai, så er glad det ikke er noe alternativ hos oss.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 13:26   #69
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hos oss er det i all hovedsak en feiring for barna i barnehagen, ikke foreldrene. Vi valgte å ta oss litt fri i dag, siden det er siste året i barnehagen.

Gammel 12-05-10, 13:31   #70
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er foreldre og besteforeldre invitert. Det begynner kl. 14, og det ser ut til at alle klarer å stille med noen voksne som kan se på. Da jeg spurte sjefen min om fri, sa hun at det var en selvfølge - barnehagetog er noe de forventer at foreldre vil være med på.

Gammel 12-05-10, 13:35   #71
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Barnetoget barnehagen arrangerete i Oslo hadde også mange voksne med seg (tipper en ca 50 % foreldre var med), og vi gikk med et lite korps på stikkveiene rundt barnehagen, stoppet og sang ved aldershjemmet også tilbake på barnehagensområdet og hadde leker og grilling med mer.

Gjør de dette over hele Oslo eller har du også bodd på Vålerenga?

Gammel 12-05-10, 13:37   #72
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Gjør de dette over hele Oslo eller har du også bodd på Vålerenga?

Nå vet jeg ikke hvor Emm har bodd, men det er ganske vanlig å gjøre det slik mange steder i Oslo.

Gammel 12-05-10, 13:53   #73
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I vår barnehage er ikkje foreldrene invitert til feiring, den er kun barna sin. Og dei går i tog i ca. 10 min, så da er fort gjort å gå glipp av da uansett.
For dei små kan da vera endå kjekkare med ei lita, lukka feiring enn stresset og støyen som ofta kjem på sjølve 17. mai- feiringa. Her får dei hjelp under leikane, og alle får kvar sin gullmedalje. La dei få kosa seg på "feil" dag, dei møter fort nok voksenlivet...

Gammel 12-05-10, 14:07   #74
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bodde ikke på Vålerenga med barn , men som Glitter sier så tror jeg det er veldig likt opplegg i mange Oslobarnehager.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 14:13   #75
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Her går barnehagen alltid i tog siste barnehagedag før 17. mai. Det er en fin tradisjon som ungene setter stor pris på og som jeg og synes er flott. Da jeg selv gikk i barnehage på 60-tallet, gikk vi også i tog med barnehagen før 17. mai. Her i Oslo er det jo umulig for barna å delta i toget i sentrum på 17. mai, og det finnes ingen borgertog. Jeg synes det er en smule grinebitersk å irritere seg over barnehagefeiringen.

Gammel 12-05-10, 14:18   #76
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har vært på deler av barnehagens feiring i dag. Grunnen til at de feirer er nok at vi går tog med skolekorpset som øver seg til mandagen. Jeg har gått med toget de 3 siste årene nå, og i år ble vi voksne som hadde tid invitert til å bli med på pølse, saft og kake. Bhg hadde vært kjempelur, da. Det var dugnad i går, så kaken var egentlig rester fra det som ble servert. Det er en veldig arrangement, og gir barna hyggelige assosiasjoner til dagen.

Dette var på Nordstrand, forresten.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 14:24   #77
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

17. maifeiring er i stor grad barnas feiring, så jeg skjønner virkelig ikke surmagede utsagn om at man får vente til man blir stor nok. Når man ser de stolte og lykkelige små, som har gledet seg så mye at de nesten ikke har fått sove, da blir jeg litt provosert over slike holdninger, kjenner jeg.

Helt på linje med deg her.

Jeg opplever barnehagefeiringen som en hyggelig stund der de minste står i fokus. Vi har gått i et lite tog idag med trommer og sang, barna fikk bytte på å bære det store flagget og vi gikk i et tempo som passet for alle. Etterpå var det pølser og leker i bhg. Det var så mange stolte barn som hadde gledet seg til å gå i tog og feire.

Gammel 12-05-10, 14:29   #78
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

I barnehagen bedrives jo dette i stor stil.

Jeg vet ikke helt om jeg synes noe om det.
I podens barnehage i år, så er det storstilt feiring med kaker, gåing i tog, leker osv. På 14 mai.
Er det bare jeg som synes det er litt tullete?

Hva er det du synes er problematisk da?

Gammel 12-05-10, 14:41   #79
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Hos oss er det i all hovedsak en feiring for barna i barnehagen, ikke foreldrene.
.

Sånn er det her også.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 14:54   #80
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var absolutt ikke foreldredrevet i barnehagen hos oss heller, men vi fikk åpen invitasjon at vi gjerne måtte komme om vi ville for å se. De som ikke hadde mamma eller pappa der var like fullt inne i opplegget, vi deltok mer diskre med kamera på sidelinjen, og kunne hjelpe til litt med det praktiske når maten skulle serveres. De hadde nok klart seg utmerket godt uten oss også.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06.