Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva mener du om "17. mai-feiring" flere dager før dagen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-10, 20:41   #21
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva mener du om "17. mai-feiring" flere dager før dagen?

Her skal 17. mai feires 12. mai i barnehagen, og jeg syns det er helt greit. De har hatt masse fokus på 17.mai de siste ukene, og hadde blitt leit om de ikke kunne feiret litt sammen.

Gammel 11-05-10, 20:43   #22
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir da litt som å ha juletrefest med nisse før (eller etter) jul, synes jeg. Jeg synes det er helt OK at barnehagene tar tak i de høytidsdagene som er, gjør et lite prosjekt ut av dem og markerer dem. Min erfaring er at de gjør det ganske smått og forsiktig, med flagg og synging og et lite tog - hvis det er voldsomme greier, blir det vel litt, tja, voldsomt. Men prinsippet synes jeg er greit.

Gammel 11-05-10, 20:43   #23
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det blir da litt som å ha juletrefest med nisse før (eller etter) jul, synes jeg. Jeg synes det er helt OK at barnehagene tar tak i de høytidsdagene som er, gjør et lite prosjekt ut av dem og markerer dem.

jupp, masse læring i det

Gammel 11-05-10, 20:44   #24
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I barnehagen til ungene mine har de 17. maifering i morgen. I barnehagen som jeg jobber i, i samme bydel, har vi bestemt oss for å kutte 17. maifeiring i år, siden vi har stengt på fredag og det da blir så lenge før 17. mai å ha feiringen. Jeg skjønner at det kan være stas for ungene å ha en liten markering, hvor de får pølser og is - hvor ofte er det de får det? Samtidig er jeg litt enig i at det blir lenge før selve 17. mai.

Gammel 11-05-10, 20:48   #25
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I dag hadde ungene maifest i barnehagen. De gikk i tog, hadde med flagg, spiste is og lekte "17.maileker". På 17.mai går vi i tog under fanen til barnehagen.
Synes det er koselig for dem med en slik dag litt utenom det vanlige. Kan ikke se noe negativt i det i det hele tatt. Det er også den eneste dagen hvor det serveres is så jeg henger meg ikke opp i det heller.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 20:51   #26
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Jeg syns det er bare koselig jeg. I vår barnehage feirer de fredag 14mai, de har korps, og går rundt omkring i området her, pluss at de går på gamlehjemmet å synger å spiller for de.
Ungene gleder seg masse og syns dette er kjempe stas.

I og med at barnehagen her ikke går i tog på 17 mai så liker jeg ordningen de har.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 21:00   #27
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan ikke skjönne at det skal vaere noe galt i at de smaa laerer om norske tradisjoner/feirer höytiger og gaar i tog etc. paa en dag för selve dagen. Det er da vel bare göy?

Vi bor i utlandet og pleier aa dra hjem til Norge ifm. 17. mai for aa feire der. Jeg har jo fortalt gutten om hvorfor denne dagen feires, men likevel laerte han fortere aa si "Har du russekort?" enn aa si "Hurra for 17. mai". Saann apropos viktigheten av aa laere om tradisjoner.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 21:00   #28
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor skulle det være tullete?

Begge mine har elsket denne dagen, og for oss foreldre og besteforeldrene er det ordentlig koselig og rørende å se på de aller minste småtassene gå i tog og veive med flaggene sine.

Men nå er jeg generelt for å lage litt ekstra stas så ofte som mulig egentlig.
Og jeg kan da ikke komme på et eneste argumnet for å være mot?

Barna koser seg med lek, sang, tog, is + stolt publikum = fysj?

Stor stas er det.

Gammel 11-05-10, 21:05   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare gøy, synes jeg. Men så er jeg jo skikkelig barnslig med tanke på festdager og sånt, kan aldri få for mye.

Gammel 11-05-10, 21:25   #30
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Hmm, her er alt på 17.mai. Er eget barnehagetog og tilstelning i barnehagen etter skoletoget.

Husker da jeg gikk i parken så gikk vi i tog 16.mai

Gammel 11-05-10, 21:28   #31
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

I Mini sin barnehage skal de feire i morra. De skal pynte seg, gå i tog, få pølser, besøke brannstasjonen osv-osv. Jeg synes det er koselig. Vi kommer ikke til å gå i toget på 17. mai, så da er det jo greit at hun får litt slikt via barnehagen.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 21:28   #32
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker fra yngre korpsdager at vi fikk fri fra skolen en dag eller flere før 17. mai for å spille i toget for barnehagen. Her vi bor nå så går barna i 17.mai-toget med egen fane. Jeg foretrekker definitivt det siste.

Gammel 11-05-10, 21:31   #33
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Hmm, så rart - jeg fikk høre i dag at de ikke skulle gå i tog i år. Rart om deres bhg skal og ikke vår, Sjugger.

Gammel 11-05-10, 21:33   #34
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva mener du om "17-mai feiring" flere dager før dagen?

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Jeg har ikke barnehagebarn lengre, men her og var det full feiring før selve dagen.
Og jeg syns det er noe tull. De fleste barna får en flott og full dag på selve dagen selv om barnehagen ikke går i tog.

Jeg har bodd i utlandet i mange år, og vi feiret alltid 17. mai på selve dagen etter skole-/arbeidstid.

Vi rakk fint å gå i tog, ha leker, dagens taler, grilling og sosialt samvær på ettermiddag og kveld. De årene det falt i helgene (som var torsdag og fredag for vår del, det er ikke overalt i verden helgen faller på lørdag og søndag heller ) startet vi naturligvis tidligere og hadde frokost etc.

Det kommer nok an på hvor i utlandet man bor, vil jeg tippe. Her ligger sjømannskirken, som arrangerer 17. mai, nesten en times kjøretur vekke. Og når ungene slutter skolen klokken 16, så blir det kanskje ikke så mye til feiring om man skal få dem hjem, kle dem om, kjøre av gårde og rekke hjem igjen i rimelig tid for sengen (17. mai er oftest kjekkest for de minste).

Gammel 11-05-10, 21:35   #35
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Her øver de til 17.mai både i barnehagen og på skolen.
De går i tog (tror meningen er at de skal lære å gå litt fint) og øver på sanger. That's it.
Alt det andre blir det ventet til selve Dagen med.

Gammel 11-05-10, 21:46   #36
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det bare er kjempekoselig og det tror jeg barna gjør også.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 21:53   #37
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva mener du om "17-mai feiring" flere dager før dagen?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg skal feire 17. mai 16. mai i år. Siden 17. mai er på en søndag, som tro det eller ei Norges viktige posisjon i verden tatt i betraktning, er en arbeids- og skoledag her i USA.

Så da blir det kaker og is, tog og sang den 16. i år. Og sannsynligvis den 15. neste år (om det ikke kommer noe skuddårsgreier og ødelegger).

Ellers har jeg ikke større forhold til 17. mai at barnehagene gjerne må gå i tog hele mai for min del.

17.mai er en mandag?
Er søndag en arbeids og skoledag i USA?

Er jeg forvirra eller er det rett og slett en trykkleif?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 22:10   #38
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Hvorfor skulle det være tullete?

Begge mine har elsket denne dagen, og for oss foreldre og besteforeldrene er det ordentlig koselig og rørende å se på de aller minste småtassene gå i tog og veive med flaggene sine.

Men nå er jeg generelt for å lage litt ekstra stas så ofte som mulig egentlig.
Og jeg kan da ikke komme på et eneste argumnet for å være mot?

Barna koser seg med lek, sang, tog, is + stolt publikum = fysj?

Stor stas er det.

Signerer denne jeg!

Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 22:17   #39
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trykkleif, Floksa, trykkleif. 17. på mandag, derfor feirer vi det den 16. som er søndag.

Gammel 11-05-10, 22:27   #40
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har markert 17.mai med lunsj på mandag(i går). Spekemat, rømme, potetsalat og eggerøre. Bløtkake med jordbær til dessert.
Toget gikk rundt i garderoben og inn på fellesrommet.
Voksne og barn var like fornøyde.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:51.