Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Barnebøker?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-06, 12:59   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egner er jo også morsom. Kardemomme by har vi lest flere ganger som godnattbok, først i riktig rekkefølge og dernest har vi latt Lillegutt velge kapitler selv. Det samme gjorde vi med Doktor Dyregod. Nå skal jeg plukke frem Hakkebakkeskogen, som vi ikke har sett på siden før han var gammel nok til å følge med på sammenhengende lesning.

Gammel 15-09-06, 13:06   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sliter veldig med at Vesla blir så fort redd. Hun liker bare überkoselige historier, og det er ikke grenser for hva som er for skummelt. Jeg løser det vanligvis med at jeg roer ned og leser forsiktig videre, men av og til begynner hun å gråte og ber med inderlig om å stoppe.

Eksempel på hva som er for skummelt:
"Jovisst, kan Lotta sykle". - når Lotta ramler av sykkelen og slår seg, og når hun mister armbåndet hun har fått av fru Berg.
"Emma hos doktoren" - når Emma får hull i hodet, og særlig når hun er hos legevakten med en ansatt i barnehagen og uten moren og faren.
Knerten bøkene - hver gang Knerten blir borte, og nesten hver gang de to jentene dukker opp.
"Karius og Baktus" hele boka, kanskje med unntak av de første tre sidene der Karius og Baktus lever herrens glade dager og det fortsatt ikke har sunket inn at de faktisk befinner seg i tennene til Jens.
osv.

Finnes det noen bøker som bare er koselige da? Da er det vel en heller kjedelig handling sånn ellers.

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 13:08   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Finnes det noen bøker som bare er koselige da? Da er det vel en heller kjedelig handling sånn ellers.

Kanskje de gamle, fine bøkene til Elsa Beskow? Det er jo så nydelige tegninger i dem også. Jeg har film (filmet bakfra så han ikke skulle oppdage det) av Lillegutt, omtrent to og et halvt år gammel, som "leser" hele Pers nye klær høyt for seg selv. "Og det var nesten som om lammet lo!". :roert: Der skjer det i alle fall ikke mye skummelt!

Gammel 15-09-06, 13:10   #4
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elsa Beskow kan jeg jo plukke frem. Det var en god idè.

Ellers leser vi mye en historie av Alf Prøysen som heter "Skomakerdokka", den er tvers igjennom koselig og den er hentet på loftet til mamma.

"Jeg vil ikke gå å legge meg" av Astrid Lindgren kan også anbefales.

Men de er jo ikke nye, da.

Gammel 15-09-06, 13:10   #5
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den vesle tigeren og den vesle bjørnen av Janusch, synes jeg er kjempesøte bøker.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 13:12   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Den vesle tigeren og den vesle bjørnen av Janusch, synes jeg er kjempesøte bøker.

http://www.arendal.kommune.no/austag...ElemFormat=jpg

Jeg får sånn nynorsk stemme inne i hodet mitt av tittelen. Den gikk på barnetv da søsteren min var liten og ble lest høyt av Liv Bernhoft Osa eller Hildegunn Riise eller noe sånt.

Men den er sikkert veldig søt i bokform .

Gammel 15-09-06, 13:14   #7
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får sånn nynorsk stemme inne i hodet mitt av tittelen. Den gikk på barnetv da søsteren min var liten og ble lest høyt av Liv Bernhoft Osa eller Hildegunn Riise eller noe sånt.

Men den er sikkert veldig søt i bokform .

Jeg synes den var veldig søt i høylesningsform også.
:skapnynorskfan:

Gammel 15-09-06, 13:15   #8
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Helt sikkert! Men jeg var 14 den gangen og syntes nynorsk var skikkelig teit .

Gammel 15-09-06, 13:17   #9
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Helt sikkert! Men jeg var 14 den gangen og syntes nynorsk var skikkelig teit .

Ja, det var vel omtrent på den tiden min førstefødte var i høytlesningsalder. :urgammel:

Gammel 26-09-06, 17:14   #10
Sparky
Mean Milk Machine

Sparky sin avatar

Sparky er litt kul
Standard

Kjøpte en svær Janosch-bok i julepresang til tantebarnet mitt for noen år siden, men beholdt den selv i stedet.
Håper Marius vil like boka når han blir gammel nok. Akkurat nå er det Den lille larven Aldrimett som er det store. Han er ikke året ennå, men han kan sitte alene lenge og bla i bøkene sine. Så gøy for ham at både mormor og tante jobber med barnebøker.

Sparky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 21:27   #11
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min håpefulle er veldig glad i Snill av Gro Dahle. En fantastisk nydelig bok.
Bøker med rim og regler (for eksempel Så rart eller Morrovers) fenger også veldig.
Ellers er bøkene om Lillesøster og Berthe veldig populære.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 13:17   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsket Løvehjerte og håper virkelig Lille B vil sette pris på den en dag. Og Ronja Røverdatter. Han har sett litt på film-TV-sereien, men syns røversyngingen var skummel.

Favoritter her i huset er selvfølgelig schlägerne fra jeg var liten: Ruffen og Serafin & Plym. I tillegg til Gubben og Katten-bøkene.

Har også en del Svein & Rotta-bøker til han blir litt eldre.

Vi har også mye Elsa Beskow, kjøpt av gravid Glitter fordi tegningene er så nydelige. Lille B er ikke så veldig begeistret, han er nemlig en av dem som blir kjempebegeistret av monstre, haier og drager. Reisen til landet langt borte funker.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 13:22   #13
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fiat og Farmor-bøkene som jeg nevnte er ikke skumle og ikke kjedelige!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 13:30   #14
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pulverheksa er tøff synes jeg. Den har en del voksne referanser som gjør de morsomme å lese for voksne også: Drømmeprinsen og suppegjøken er raffe

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 13:32   #15
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Pulverheksa er tøff synes jeg. Den har en del voksne referanser som gjør de morsomme å lese for voksne også: Drømmeprinsen og suppegjøken er raffe

Joda, men den er kjapp å lese.

Jeg priser meg lykkelig over at vi nå er i fasen -lese ett kapittel om dagen i bok uten bilder-.

Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 13:33   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Jeg priser meg lykkelig over at vi nå er i fasen -lese ett kapittel om dagen i bok uten bilder-.

For lilleøster også? :shock:

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 13:38   #17
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

For lilleøster også? :shock:

Hun hører ofte på.

Men vi leser andre bøker for henne, ja.
Oftest mannen jeg blir litt lei ... Lillesøster liker alt hun kan peke på og prøve å si hva er. Hun har ikke ro til å sitte ordentlig stille, så hun skal helst bla selv.

Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 17:12   #18
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er medlem av Ole Brumm bokklubb (surprise!) og der er det masse koselige små hundremeterskogen bøker. De er ikke helt tilpasset podens alder, så jeg skal melde meg ut om en liten stund, men til snuppa di passer det gjerne bedre?
Det er ikke en dyr bokklubb.
(gi en pling, jeg verver gjerne )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.