Sv: En pussig teori om bileiere - noe i den?
Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.
Jaja - eller vil fremstå som de er i sjefestillinger da 
Neida - jeg sier ikke at alle som kjører SUV er sjefer - men at sjefer ofte kjører SUV....
Folk Flest kjører i dag ofte SUV. En mellomstor SUV koster nødvendigvis ikke mer enn en mellomstor godt utstyrt personbil. Skal man ha en personbil med 4WD blir ofte prisforskjellen til en SUV ganske liten.
Av de som kjører SUV er det noen få som kanskje også har behovet i henhold til veistandarder der de ferdes.
Samtidig vil mange regne SUV som "ut". Som sjefsbil vil jeg vel si at man har enkelte SUV-modeller som går inn i kategorien, men "sjefsbil" ser jeg mer på som Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S80.
Men hvem er sjefer? De ter strengt tatt egentlig svært mange sjefer - dvs. folk i lederstillinger eller som driver mindre firmaer. Jeg veil vel tro at Sjefer Flest kjører VW Passat og Toyota Avensis. Og Golf...
Personlig kan jeg ikke forstå fasinasjonen rundt SUV-er. Slik situasjonen er per i dag, er det kanskje mer et slags statussymbol for folk som ikke er sjef...
SUV-en er blitt en bil for "wannabe's"?
Og i tillegg har brukte status-SUV-er, som f.eks. X3 og X5, kommet i en slik prisklasse nå at de koster det samme som en velutstyrt ny personbil, hvilket gjør at en del satser på slike.
De fleste SUV-ene, i den tolkningen vi har av SUV-er her til lands, er forhøyede kompakte personbiler. Større hjul, videre hjulbue og litt ekstra høyde ellers, så har man en SUV. Og nå ser man det mer vanlig at disse bilene ikke har 4WD engang.
Bilene har dårligere kjøreegenskaper enn personbiler flest. Og de sannsynligheten for at de velter i en krasj er større pga. det høyere tyngdepunktet. Det høyere tyngdepunktet gjør at de også raskere kan havne i en ulykke pga. hvordan det påvirker kjøreegenskapene.
4WD får man i vanlige personbiler - riktignok skulle jeg likt å se flere vanlige personbiler med 4WD. Passat og Octavia er gode eksempler på hva folk vil ha med 4WD. Tror, i hvert fall her til lands, at Avensis og Mondeo hadde solgt bra med 4WD. V70 kan fås med 4WD uten at den heter XC70 (som blir en mellomting), men dessverre da med motorer som ikke passer det norske avgiftssystemet.
Kjenner etter hvert en del folk med SUV. Av dem blir det vel bare én som jeg vet kan si han har behovet, pga. veien til hytta ikke alltid er like godt brøyta.
|