Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjon?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-10, 23:52   #41
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo

Med mindre dere er medlem av et annet trossamfunn enn den norske kirke så er det heller ikke snakk om noen bekreftelse av dåpen Garbella.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 23:53   #42
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo

En humanistisk konfirmasjon, synes jeg er like mye bekreftelse som en kirkelig. Ungdommene tar et valg som kan vise hva de står for. Javel, for en del så viser det absolutt ingenting. Men jeg tror at ganske mange faktisk har et bevisst forhold til det valget de tar.

Jeg tenker som så at ungdommen ikke skal måtte argumentere for meg hvorfor han vil velge som han gjør. Men ville sette pris på at vi brukte anledningen til å snakke om trosspørsmål og tanker rundt valget. Jeg vil oppfordre til å "tenke sjæl" og håper og tror at det jeg har bidrat med i oppveksten har resultert i en ungdom som velger ut fra hva som føles riktig, ikke bare hva som har føltes riktig for kompisen.

Jeg har ikke konfirmant ennå, men har benyttet nieser og nevøers konfirmasjon som anledning til å snakke om det valget som vil komme. Jeg synes at det er en flott anledning til å markere det første selvstendige voksenvalget de må gjøre.

Sist redigert av Libra : 03-05-10 kl 00:08.
Libra er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 23:53   #43
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Garbella, her.

For meg har humanistisk konfirmasjon vært en sånn late-som-greie.

Men, hva er det man later som?

Gammel 02-05-10, 23:54   #44
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Kirken har det jo ikke som en bekreftelse på dåpen lenger, da. Det ble tatt ut de fleste steder i Den norske kirke i 1912, og fjernet fra alle i 1981. Kirkelig konfirmasjon er en forbønnshandling.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 23:54   #45
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Venner og familie er i stor grad med på å bestemme hvilken konfirmasjonsform en velger, venner i større og større grad enn familien.
Selv vil jeg kun akseptere humanetisk konfirmasjon dersom ungen selv kan stille seg bak de humanetiske grunnprinsippene, på samme måte som jeg forventer at ungen stiller seg bak kristendommen ved en sermoni i kirken. For meg er begge en relegiøs sermoni og eneste ikke religiøse alternativ er å la være å konfirmere seg.

Gammel 02-05-10, 23:56   #46
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig med deg i at en bør kunne stille seg bak prinsippene, Pulverheksa, men hvordan i hule... kan du kalle en humanistisk konfirmasjon for et religiøst alternativ?

Gammel 02-05-10, 23:57   #47
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke humanistisk konfirmasjon er noe mer "oppkonstruert" enn kirkelig. Overgangsriter finnes i de fleste kulturer, og det er ingen grunn til at ungdom som ikke bekjenner seg til en religion skal gjøres mindre stas på eller ha mindre tilbud om opplæring i livssyn og etikk enn de som gjør det? Eller? Hvis ja så gi gjerne en grunn.

Forrige helg var jeg medhjelper på "camp refugee" som arrangerte for Human-Etisk forbunds konfirmasjon. Det var noe av det mer meningsfylte (og dessuten artige) jeg har gjort på lenge. Slår alt jeg hadde på min egen kirkelige konfirmasjon i alle fall.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 00:00   #48
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Med mindre dere er medlem av et annet trossamfunn enn den norske kirke så er det heller ikke snakk om noen bekreftelse av dåpen Garbella.

Jeg er ikke medlem noe steder, men det er et valg som er tatt for ikke så mange år siden og det påvirker meg definitivt. Men mener da virkelig at det ble messet om bekrefelse på dåp og slikt da jeg konfirmerte meg for omtrent hundre år siden. For ikke å snakke om at jeg ble dømt til å råtne i helvete av presten i og med at jeg hadde kjæreste..

Helt supert at denne tråden kom opp, i og med at jeg har vært gjest i konfirmasjon i dag og har tenk mye på det i forhold til h*n som snart skal velge. Her er det bare dypdykke i informasjon om humanistisk konfirmasjon.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 00:00   #49
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

For meg er begge en relegiøs sermoni og eneste ikke religiøse alternativ er å la være å konfirmere seg.

Jeg mener du er på bærtur og kan ha godt av å sette deg inn i hva dette faktisk handler om.

"Formålet med Humanistisk konfirmasjon er å styrke humanistiske verdier i samfunnet. Humanistisk konfirmasjon er et tilbud til ungdom som ønsker et kurs i livssyn og etikk og en høytidelig seremoni på dette grunnlaget. Målsettingen for kurset er å styrke de unges evne til selvstendig tenkning og etisk handling, gjennom å fremme

• innsikt i egne opplevelser, holdninger og atferd
  • evne til refleksjon og til å stille kritiske spørsmål
  • bevissthet om livssyn
  • evne til omtanke, respekt, toleranse og til å ta ansvar"

Og dersom du ikke vet hva som menes med humanistiske verdier, kan du lese litt her.

Gammel 03-05-10, 00:01   #50
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Mine får kun selskap og gaver hvis de konfirmerer seg humanistisk.

Nei, om det er en ting jeg ønsker for barna mine er det er at de greier å tenke og ta et standpunkt selv. Ikke gjøre som jeg vil.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 00:01   #51
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes overgangsriteargumentet er ganske dårlig Ulvefar med tanke på hvor få kjennetegn både kirkelig og humanistisk konfirmasjon har fra de tradisjonelle overgangsritene og definisjoner på overgangsriter.

For hundre år siden hadde konfirmasjon en slik funksjon også her til lands, men de siste årene ser jeg ikke at konfirmasjon har noe særlig av kjennetegn for overgangsriter igjen.

Gammel 03-05-10, 00:01   #52
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Men, hva er det man later som?

At man vil gjøre som alle andre uten å faktisk gjøre det.

Gammel 03-05-10, 00:02   #53
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Standard

Enig, Hatti. I grunn synes jeg konfirmasjon er noe tull, uavhengig av fortegn.

Gammel 03-05-10, 00:04   #54
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Garbella, her.

Jeg er ikke medlem noe steder, men det er et valg som er tatt for ikke så mange år siden og det påvirker meg definitivt. Men mener da virkelig at det ble messet om bekrefelse på dåp og slikt da jeg konfirmerte meg for omtrent hundre år siden. For ikke å snakke om at jeg ble dømt til å råtne i helvete av presten i og med at jeg hadde kjæreste..

Helt supert at denne tråden kom opp, i og med at jeg har vært gjest i konfirmasjon i dag og har tenk mye på det i forhold til h*n som snart skal velge. Her er det bare dypdykke i informasjon om humanistisk konfirmasjon.

Kan du huske på hvilken måte du bekreftet og i hvilken sammenheng du gjorde det?
Jeg vil tro at en så sterk handling som å bekrefte et dåpsløfte er noe man husker helt konkret både om man mener noe med det og om det går på tvers av det men tror på.

Jeg synes det er snodig at så mange snakker om en bekreftelseshandling i og med at det de fleste steder ikke har forekommet på snart 100 år.

Gammel 03-05-10, 00:07   #55
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I og med at vi ikke er kristne, må Storebror ta et aktivt valg og ønske å døpe seg dersom han vil konfirmeres kirkelig. Dersom han gjør dette, vet vi med sikkerhet at han definerer seg som kristen, fordi han i forkant vil ha gjennomgått både Helvete og flere andre varme steder fra sin bestefar for å forsvare sitt valg.

Dersom guttungen ønsker en humanistisk konfirmasjon, skal han få det, men jeg ønsker også da at det skal være ut fra et bevisst valg og et ønske om å lære mer om de humanistiske verdiene.

Og vil han bare ha et party - så skal han jaggu rulle meg få et party også, akkurat slik vi holdt fest for ham da han var baby, av ren pur glede - uten noen innblanding hverken fra kjerka eller humanetisk. Det skal vi da klare å fikse for en 15-åring også, når den tid kommer.

Og som et ps - jeg konfirmerte meg kirkelig en eller annen gang på tidlig 80-tall. Presten var da veldig nøye med å få fra, både overfor oss unge og for foreldrene våre, at dette absolutt ikke hadde noe som helst med å bekrefte dåpsløftet som ble gitt på våre vegne da vi var babyer. Det var en ren forbønnshandling.

Gammel 03-05-10, 00:13   #56
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Standard

Kan du huske på hvilken måte du bekreftet og i hvilken sammenheng du gjorde det?
Jeg vil tro at en så sterk handling som å bekrefte et dåpsløfte er noe man husker helt konkret både om man mener noe med det og om det går på tvers av det men tror på.

Jeg synes det er snodig at så mange snakker om en bekreftelseshandling i og med at det de fleste steder ikke har forekommet på snart 100 år.

Jeg mente overhode ikke noe med det og var utskremt på en ukes konfirmasjonsleir av mine foreldre som brukte bestemors dårlige hjerte som påskudd.

Som sagt, jeg må sette meg inn i dette og ikke la min egen dårlige opplevelse påvirke mitt barn.

Gammel 03-05-10, 00:15   #57
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes overgangsriteargumentet er ganske dårlig Ulvefar med tanke på hvor få kjennetegn både kirkelig og humanistisk konfirmasjon har fra de tradisjonelle overgangsritene og definisjoner på overgangsriter. For hundre år siden hadde konfirmasjon en slik funksjon også her til lands, men de siste årene ser jeg ikke at konfirmasjon har noe særlig av kjennetegn for overgangsriter igjen.

Ikke en overgangsrite? I beg to differ. Nei, dagens 15-åringer drar ikke til sjøs og stifter familie på et par år, men hele begrunnelsen for konfirmasjonen (nå snakker jeg ikke om motivasjonen for gaver osv) er jo å oppnå et reflektert forhold til eget livssyn og etikk. Ikke at jeg kjenner antropologien bak begrepet "overgangsrite" særlig godt, men hva ellers er det? Kall det forsåvidt gjerne noe annet, men poenget mitt er at det er en god ting for ungdom som er på vei til å bli ansvarlige for egne handlinger å reflektere over filosofi og livssyn. Så markeres dette med en seremoni. Er det noen grunn til at denne tradisjonen og refleksjonen skal ha mindre verdi for humanister enn for religiøse?

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

For meg er begge en relegiøs sermoni og eneste ikke religiøse alternativ er å la være å konfirmere seg.

Ateisme er en religion akkurat som det er en hobby å ikke samle på frimerker og en sport å la være å sparke fotball. Derimot er det et livssyn.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 00:17   #58
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

... men poenget mitt er at det er en god ting for ungdom som er på vei til å bli ansvarlige for egne handlinger å reflektere over filosofi og livssyn. Så markeres dette med en seremoni. Er det noen grunn til at denne tradisjonen og refleksjonen skal ha mindre verdi for humanister enn for religiøse?
.

Enig i dette.

Libra er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 00:17   #59
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Har ikke lest alle svarene.

Min 16-åring konfirmerte seg i fjor, borgelig - fordi hun ønsket det selv. Jeg hadde aldri vært borti borgelig konfirmasjon før, og trodde det var et litt...oppkonstruert opplegg.

Men, jeg måsi altså at det var enutroligvakker seremoni hvor jeg ble rørt til tårer, både av tale fra en av konfirmantene og fra en voksen... for ikke å snakke om solisten. Vakkert, verdig og flott.

Selve opplegget rundt tiden før konfirmasjonen var også veldig bra synes jeg - det er et veldig godt tilbud.

Har konfirmasjon nr. 2 til neste år og hun sier at hun skal konfirmere seg i kirken - helt fast bestemt på det.

Hun får bestemme selv.

Gammel 03-05-10, 00:17   #60
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Avsporing, men pytt:

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Ateisme er en religion
.

... Akkurat den fikk en tidligere venn av meg fra Derry - nord i Irland - virkelig kjenne, da han ble bedt om å gjøre rede for hvorvidt han var en protestantisk ateist eller en katolsk ateist.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.