Sv: Charter til Egypt - galskap?
Søstera mi var i Hurghada i juli. Det var VARMT, men de bodde i luksus og nøt nettene og bassengene. Juli er ikke tiden å dra for å se på ting i Egypt. Luxor er ekstremt og i Kongenes Dal kan det være 50 grader. Kairo er også drepende varmt i juli.
Jeg har vært to ganger i Egypt, i januar og i månedsskiftet februar/mars.
Sistnevnte tidspunkt var perfekt for sightseeing og også for bading.
Å reise med charter til Egypt er ikke galskap. Egyptiske resorts kan være helt nydelige og de fleste turistanleggene i Sharm eller Hurghadaområdet er ganske så nye og fine.
Du kan få utflukter til Kairo, med Egyptmuseet og pyramidene fra både Sharm og Hurghada, men det er langt å kjøre gjennom ørkenen. Det er likevel verd det. Foreldrene mine gjorde det fra Sharm og var veldig fornøyde selv om turen var slitsom med tanke på timene i buss. Jeg har kjørt samme strekning, men da var det ikke for dagstur. Vi var 10 netter i Kairo og da er det annerledes.
Fra Hurghada er det overkommelig å ta dagstur til Luxor (helst 2-dagers dit) og det fant jeg minst like fascinerende som Kairo. Det å gå inn i gravene i kongenes dal, se Hatshepshut-templet, Karnak, Luxortempelet, Memnonkolossene og mye annet var virkelig en opplevelse. Kongenes dal var veldig veldig varmt i mars. Det ligger i ørkenen og er i en vindstille gryte og tempen inne i gravene er også veldig høy. Det var levelig i februar, men i juli tror jeg det er direkte farlig å være der pga. temperaturen.
Jeg synes Egypt er fantastisk og kunne gjerne tatt med meg familien dit. De gangene jeg har vært der har vi bodd på lurvete pensjonater og også hatt noen netter på fine hoteller. Jeg har kun reist dit med rutefly, ikke charter.
Egypt! 
|