Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Jeg trenger hjelp med to ord, O allvitende forumister!

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-10, 15:36   #41
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger hjelp med to ord, O allvitende forumister!

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Da vil du sikkert le av denne:

Mouseover-teksten på originalsiden er også ganske morsom (det er tegnerens egen kommentar til stripen sin):

Sitat:

Correlation doesn't imply causation, but it does waggle its eyebrows suggestively and gesture furtively while mouthing 'look over there'.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 15:37   #42
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det så litt riktig ut, serru. Men så falt jeg av.

Samme her. Jeg skjønner det når det formuleres slik:

• «hvis A, så B,»
  • «av A følger B,»
  • «A er tilstrekkelig for B.»
Hvis (fordi) jeg kjenner deg, liker jeg ost

Videre står det:

Sitat:

"Utsagnet «hvis solen skinner, er det varmt» impliserer ikke «hvis det er varmt, skinner solen». (Det kan også være varmt fordi jeg har fyrt i peisen.) Videre er subjunksjoner alltid sanne hvis premissen er falsk: Utsagnet «hvis solen skinner, er det varmt» kan ikke motbevises når solen ikke skinner. Hvis solen ikke skinner, følger det ikke at det må være kaldt. Derimot gjelder «hvis det ikke varmt, så skinner ikke solen»"

"Hvis jeg kjenner deg, liker jeg ost" impliserer ikke "hvis jeg liker ost, kjenner jeg deg". Og hvis jeg ikke kjenner deg følger det ikke at jeg ikke liker ost. og.. nei, nå falt jeg av igjen...

Gammel 28-04-10, 15:38   #43
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Mouseover-teksten på originalsiden er også ganske morsom (det er tegnerens egen kommentar til stripen sin):

Takk, torsk. Jeg tok den første og beste linken jeg fant på Google. Jeg har jo egentlig nok med å korrelere for harde livet selv.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 15:40   #44
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Nr 2 kaller jeg å "høre syner"... he he. Vet det er helt feil.

Gammel 28-04-10, 15:44   #45
Jakobine
Aktiv

Jakobine sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Jakobine er litt kul
Standard

Ord 1: vranghørt (gjerne med trøndersk tonefall).

Jakobine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 15:46   #46
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget er at jeg sa "jeg begynte å like ost på grunn av deg", mens han sier "du kunne like gjerne begynt å like ost om du ikke hadde blitt kjent med meg."

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 15:48   #47
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det reductio ad absurdum du er ute etter?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 15:50   #48
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Nei. Tror jeg.

Gammel 28-04-10, 15:55   #49
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Poenget er at jeg sa "jeg begynte å like ost på grunn av deg", mens han sier "du kunne like gjerne begynt å like ost om du ikke hadde blitt kjent med meg."

Det stemmer så vidt jeg kan se med det som står om subjunksjon her:

Sitat:

Derfor er det viktig å skille mellom «hvis A, så B» (subjunksjon) og det kommutative bisubjunksjonen «hvis og bare hvis A, så B».

Det at du kjenner han er ikke den eneste tenkelige grunnen til at du liker ost. Du kommer med en subjunksjon og han påpeker at dette ikke er en kommutativ bisubjunksjon (hvis og bare hvis). Kanskje.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg gang på gang deltar i diskusjoner om temaer jeg egentlig ikke kan noe om...

Sist redigert av Tangina : 28-04-10 kl 16:32.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 15:59   #50
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Goddamn aC, jeg begynte å tenke på grafteori og om det fantes noe uttrykk for at det kun var en sti til noden «aC begynner å like ost» og endte opp med masse googling. Egentlig skulle jeg jobbe!

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 16:00   #51
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg skulle egentlig jobbe jeg også, men så eksploderte hjernen.

Gammel 28-04-10, 16:07   #52
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

:bidrar:

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 16:09   #53
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Med ord nr 1, mener du noe som "hvis jeg hadde valgt å gå en annen vei, så kunne det skjedd likevel, bare på en annen måte"?

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 16:09   #54
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Med ord nr 1, mener du noe som "hvis jeg hadde valgt å gå en annen vei, så kunne det skjedd likevel, bare på en annen måte"?

Jah. Tror jeg. Er ikke sikker på noe lenger.

Gammel 28-04-10, 16:10   #55
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Glem det. : gjør noe annet:

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 16:39   #56
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt usikker, men er ordet du leter etter i 1, en spuriøs sammenheng?

Det er uttrykket for at noe samvarierer på en slik måte at det ser ut som om det er en korrelasjon, men det er det ikke. Ofte er det to ting som har en felles bakenforliggende årsak, men det kan også være en tilfeldig samvariasjon.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 16:47   #57
Jakobine
Aktiv

Jakobine sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Jakobine er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jakobine, her.

Ord 1: vranghørt (gjerne med trøndersk tonefall).

Jeg mente ord 2.

Jakobine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 21:22   #58
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg er litt usikker, men er ordet du leter etter i 1, en spuriøs sammenheng?

det var det ordet som falt meg inn også!

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 10:53   #59
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

«Korrelasjon impliserer ikke kausalitet» er også kjent som the post hoc fallacy. Post hoc er en forkortelse av post hoc, ergo propter hoc, dvs. "etter dette, altså på grunn av dette".

Det var vel fortsatt ikke akkurat det du var ute etter, men det er i hvert fall latin, og burde som sådan gi litt ekstra tyngde i en diskusjon. (Bare pass på å ikke blande det sammen med postdoc, som er noe annet.)

«Pøh, det der er jo bare post hoc.»

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 11:58   #60
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Skjønner ikke bæret.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:34.