Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Syden er syden er syden er ...?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-10, 14:02   #41
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syden er syden er syden er ...?

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Pass på avstand til vei/strand/sentrum med butikker og restauranter. Ikke alt er fint. Særlig ikke med små barn.

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Hvis dere drar midt på sommeren til et sted uten ac, risikerer dere at ingen av dere klarer å sove om natten. Så det kan også være en grei investering.

Hvis du er litt obs og passe på de tingene som er nevnt over her i forhold til hva som er deres behov, så er jeg sikker på at dere kan få en fin tur selv om dere velger et rimelig hotell. Men velg minimum 3 stjerner. Selv om du har såpass stort barn nå, så har det faktisk ganske betydning for ferien de tingene over her ennå.

Og ikke reis uspesifisert i skoleferien. Da kan du risikere det meste. Som oss som havnet midt i Palma by sitt mest trafikkerte veikryss midt i juli i en liten 1-roms uten mulighet for gjennomlufting og uten AC i 35 grader. Heldigvis uten barn den gangen, men de som havnet her med små barn de betalte 1000-vis av kroner for å slippe unna, og ferien ble ikke noe billig uspesifisert tur, men faktisk ,ye dyrere enn om de hadde bestilt spesifisert hjemmefra før de dro.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 14:02   #42
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@smilefjes: Det så fint ut. Men jeg skjønte ikke helt prisingen ...

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 15:30   #43
Slettet bruker
Passiv

Standard

Den så jeg ikke på, jeg bare slang avgårde ett eller annet jeg - det var vel for to voksne det der ja.

Om du går på ving.no og velger Bulgaria og Balchik så får du de riktige prisene.

Det er en virkelig koselig liten by. Rolig og pen og med alle turistfasilitetene - uten å være kvalt av turisme. Dette er i Bulgaria - ikke kun Syden. Og idet du går inn på hotellområdet så er du straks i Syden. Med egen trapp ned til en nydelig strand.

Det er forresten AC der på alle rommene også. Og rent og ordentlig med pent bad, tre minutter å rusle til sentrum av byen og fem minutter å rusle til noen veldig koselige boligstrøk.

Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 16:10   #44
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva som kan gå galt, feks:
Hotell/leilighetkompleks som er skittens, fult av maur og kakerlakker og tynne katter... Nedslitt, dårlig og lite basseng, eller ikke basseng i det hele. Lang vei til strand, og/eller til sentrum. Ikke aircondition. Festplass for ungdommer dvs ølbokser i bassenget og rund om kring. Høy musikk og bråk hele natten. Rom som vender mot en bakgård som stinker boss.. eller som vender mot sterkt trafikert vei/motorvei..
Dette er det man kan ende opp med... Vi var på gc engang. Reisete uspes. Hotellet vi fikk i playa del ingl. var greit nok, litt kakkerlakker og rommet ikke det beste akkurat - langd derifra..og knall-knalll-harde og bulete madrasser! Hotellet ved siden av oss var mye mye verre, en skikkelig festpass.... Heldigvis hadde vi ikke rom som vendte mot nabohotellet, hadde vi hatt det måtte vi nok seriøst vurdert "å kjøpe oss opp"..

Vi har flere ganger reist uspesifisert ( men uten barn). Har stort sett hvert veldlig heldige, men også hørt om endel som ikke har vert det. Spørs hvor dere reiser osv osv.
Ser at dere ikke har så veldig små unger, så å reise uspesifisert vil vel kunne gå greit for dems del. Det finst søkemotorer mener jeg hvor man kan reise uspesifi. men legge inn noen kriterier som man vil ha med, td. basseng/strand/ min. antall stjerner. Når vi resier til syden er 3 minimum antall stjerner iallefall!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 16:44   #45
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Vi har reist mye uspesifisert, og på billige hoteller. Jeg anbefaler ikke uspesifisert i høysesong, da er det ofte fullt og bare dårlige hoteller igjen. (Minnes sist sommer med en 4 åring og en på 3 mnd langt ut på landet på Lesvos på skitne 7 kvadratmeter, grøss). Ellers er uspes. helt kurant, som regel lett å bytte hotell mot et lite mellomlegg hvis en ikke er fornøyd.
Billige hoteller er noen steder ok, tror det henger litt sammen med standarden på stedet. Har god erfaring med billige hoteller på Gran Canaria, ikke så bra i Hellas.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 23:03   #46
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Charter i skoleferien er normalt dyrt for bra hoteller. Et tips om du vil prøve ut noe utenom charter. Vet ikke hvor i landet du bor, men Ryanair har billige billetter til flere sydlige land i juli. Vi har leid leiligheter gjennom www.sembo.no eller www.pv-holidays.com Ser nå at man kan sette sammen sine egne pakkereiser hos Sembo.

Gammel 26-04-10, 23:06   #47
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg har sjekket "sydenturer" har det vært så dyrt at jeg har bakket ut helt.

Vi kombinerer fly og leie av leilighet til sommeren.

Gammel 26-04-10, 23:11   #48
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Tja - nå er ikke jeg ekstremt bereist, for å si det slik... Men i 2001, da min kjære og jeg tok en billig-billig tur til Agadir, endte vi opp på hotell uten air condition. Fytti grisen, det frister ikke til gjentakelse.

Vi har ikke på air condition vi, jeg har en tendens til å få halsvondt og bli
smådårlig så vi lufter masse med gjennomtrekk, og sover med et vindu litt på gløtt.
Dette gjorde vi i hetebølge på Kreta, man blir vandt med det...når man er avklimatisert

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 23:17   #49
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Jeg er også en som fikser varmen. Men ikke alle er det. Og særlig ikke alle barn. Og av og til er det mygg, og da føler i alle fall ikke jeg meg komfortabel med å la barnet sove med vinduet oppe.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 23:35   #50
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Leste engang ( har ikke prøvd selv altså) :
Man skal kle seg seg i tynt ullundertøy ( sokker? iallefall trøye og longs) om natten i syden siden ull regulerer temp.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 23:37   #51
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skrekk og gru. Det rådet skal jeg ALDRI prøve.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 23:38   #52
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også, faktisk flere ganger, forsøkt å finne chartertur som frister denne sommeren. Kun for å finne lekekamerater til de smukke små. Jeg endte med å kaste henholdsvis musen og tastaturet i veggen. Jeg gidder ikke å betale så mye for å bo i en maurtue. Kanskje hvis jeg kunne dratt utenom høysesongen, ellers synes jeg det er svinedyrt.

Til sammenligning betalte vi 4500,- i uken for et fantastisk hus med 5 soverom i Brasil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 23:40   #53
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Leste engang ( har ikke prøvd selv altså) :
Man skal kle seg seg i tynt ullundertøy ( sokker? iallefall trøye og longs) om natten i syden siden ull regulerer temp.

Jeg har hørt det samme om silke, og det er faktisk behagelig selv om det er varmt. Men litt dyrt da. Tror jeg ville falt om i krampelatter om jeg så noen i syden midt på sommeren med ullundertøy - tenkt "norsk" med en gang.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 23:53   #54
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ville sjekket mulighetene for flybilletter og leie av leilighet i Spania (på fastlandet) istedet for chartertur. Utvalget av leiligheter til leie er kjempestort og jeg tror fortsatt at det er mulig å finne flybilletter til ok pris. Kroatia er også et alternativ. Vår erfaring er at det blir en god del billigere å ordne fly og leilighet selv enn å reise på chartertur

I år betaler vi ca 25.000 for fly for fire stykker og leilighet i to uker i nærheten av Nice. En chartertur ville fort passert 30.000 (sjekket prisene på Sunwing Alcudia og kom opp i skremmende 38.000 for to uker....). Leiligheter er generelt billigere i Spania enn i Frankrike. I Frankrike så sparer vi forresten en god del gjennom å leie gjennom et engelsk utleiefirma istedet for mange av de norske utleierne som annonserer på finn.no

Gammel 26-04-10, 23:56   #55
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alcudia på Mallorca. Men Mallorca kjenner du jo godt Divine.

Gammel 27-04-10, 00:14   #56
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikser varme veldig bra, men helst ikke når jeg sover.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 08:53   #57
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Alcudia på Mallorca. Men Mallorca kjenner du jo godt Divine.

Jeg er HELT enig i at det er superfint, men billig er det ikke. Identisk tur til Tyrkia i år kommer på hele 10 000 mindre enn vi betalte til Mallorca i fjor.

Gammel 27-04-10, 09:06   #58
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi velger aldri charter, rett og slett fordi det er mye dyrere enn å mekke turen selv. Billigbillettter med Ryanair kombinert med å leie leilighet er mye billigere.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 09:16   #59
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor finner dere disse billige leiligheten hen? Jeg har undersøkt litt (men skal innrømme at det ikke ble all verden), og det jeg fant ble veldig dyrt. Ikke hadde de "bamseklubb" heller, og det er også verdt å betale litt for med unger på den alderen jeg har.

Når jeg tenker etter så er feriespørsmålet egentlig løst for evig og alltid for vår del. I påska kjøpte pappa hus midt i Chania på Kreta, så jeg antar at vi skal dit en god del fremover ...... og så får vi håpe at Ryanair oppretter en rute dit.

Gammel 27-04-10, 09:27   #60
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Tunisia.
Ikke noe dyrere å reise dit, men grisebillig å leve der.
Ting koster ingenting. Nesten.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.