Sv: Fastlege - krevende jobb?
Opprinnelig lagt inn av Joy Stark, her.
Det er ikke uvanlig at de jobber 60 timers uke, men det får de også godt betalt for da.
De som har best betalt er vel de som driver for seg selv, og da skal de jo gjerne betale leie av lokaler, lønne en legesekretær og så videre. Da blir det plutselig ikke så god lønn som det kan høres ut til likevel ... Noen (turnus-)legevenner av meg påpekte dette for en stund siden. Han ene var for øvrig ikke videre interesser i å være fastlege, tror jeg; han syntes ikke distriktspraksisen var det mest spennende han hadde vært borti. Mye liktorner og øreskyllinger, hadde jeg inntrykk av. 
Jeg har også ei god venninne som er legebarn, begge foreldrene er fastleger. Som barn syntes jeg det var ganske eksotisk at de hadde vaskehjelp og bestilte take away hver fredag, det var slett ikke vanlig i disse traktene da, så de måtte jo ha god råd! Sannheten er vel at de var nødt til det for å få hverdagen til å gå rundt. De jobber støtt. Skulle jeg vært lege, måtte det vært fordi jeg var virkelig, virkelig interessert i medisin. Jeg jobber heller 60-timersuker som lærer, vi får da i det minste en hel masse fritid som kompensasjon.