Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo - hva har du spist i dag?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-10, 13:04   #661
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo - hva har du spist i dag?

Det er nok som regel folk som ikke har holdt på særlig lenge som sier de ikke klarer å trene i ketose. Det er mange som trener på olympisk nivå (både styrke og utholdenhet) som spiser LCHF-kost. Bjørn Ferry er en av dem. Muligens det ikke passer for alle, men for mange er det helt problemfritt og mange sier de får enda mer utholdenhet etter en stund i ketose. Men ikke i begynnelsen, selvsagt, det kan ta uker og måneder før full effekt oppnås.

Sist redigert av Dixie Diner : 21-04-10 kl 13:10.
Dixie Diner er ikke aktiv  
Gammel 21-04-10, 13:19   #662
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vipper du ut av ketose på stixen Missa, eller forsvinner ønsket effekt ved over 4-5 karber?

Jeg merker at jeg har et mindre gir på trening når jeg er i ketose, men det er greit nok. Det skal ganske mye til for å vippe meg ut av ketosen på stixen. Forundrer meg ikke om jeg kan ligge opp i mot 50 uten å gå ut av ketose på stixen, men jeg ligger hovedsaklig rundt 15 tror jeg, kanskje opp i mot 20. (Har en tellepause.)

Gammel 21-04-10, 13:25   #663
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen ønsker om å være i ketose, egentlig. Jeg ønsker bare å få et normalt forhold til mat, og jeg tror at å tisse på pinne for å sjekke om jeg gjør ting riktig, ikke ville være så veldig bra for meg. Så jeg holder meg til "lavere karbo, men sikkert ikke lavt nok til å være i ketose"-opplegget mitt og håper det beste.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv  
Gammel 21-04-10, 13:28   #664
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har ingen ønsker om å være i ketose, egentlig. Jeg ønsker bare å få et normalt forhold til mat, og jeg tror at å tisse på pinne for å sjekke om jeg gjør ting riktig, ikke ville være så veldig bra for meg. Så jeg holder meg til "lavere karbo, men sikkert ikke lavt nok til å være i ketose"-opplegget mitt og håper det beste.

Der har du meg også, jeg blir for manisk om jeg skal være i ketose og sjekke dette hele tiden, så jeg ligger også på generell lavkarbo (med sprekker innimellom). Jeg gjør det jo kun for helsen da, og fordi mannen min er på ganske strengt "regime" innenfor lavkarbo, så maten her i huset bærer jo preg av det. Men jeg husker godt da jeg var i ketose tidligere, man får jo et helt enormt velvære, ubeskrivelig faktisk. Eller, jeg gjorde i hvert fall det og lengter tilbake men vet jeg ikke klarer å overholde det over tid.

Gammel 21-04-10, 13:32   #665
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Årsaken til at jeg ikke vil være for streng, er at det blir på en måte litt overkill. Det viktigste for meg er å ikke gå inn i mattranse, ikke spise bare for å spise og generelt lære meg å bli venn med maten. Da spiller tre karber fra eller til mindre rolle. Det blir som å si til en alkoholiker: "Å, har du byttet ut rødspriten med te? Jo da, det er bra det, men egentlig er ikke svart te så veldig bra for deg, så jeg vil anbefale økologisk fennikelte".

Divine er ikke aktiv  
Gammel 21-04-10, 13:35   #666
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, sant.

Gammel 21-04-10, 13:37   #667
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ketoseopplegg er svært uklokt hvis man har et problematisk forhold til mat. På ketosepapirene til 4M-klinikken står det at den type kosthold frarådes folk med spiseforstyrrelser.

Sånn ellers synes jeg denne tråden har vært veldig fin. Åpenhet for ulike måter å leve lavkarbo på, og lite vektprat. Den siste biten er forholdsvis viktig for meg, hvis jeg skal være en aktiv del av tråden. Hvilke resultater man har oppnådd kan være fint å dele for gjensidig inspirasjon (for de som måtte ønske det), men kanskje i en egen tråd?

Divine, jeg håper at du ikke føler at du må unnskylde at du ikke lever lavkarbo a la ketose. Lavkarbo er lavkarbo, og finnes i mange varianter.

Gammel 21-04-10, 13:50   #668
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Divine, jeg håper at du ikke føler at du må unnskylde at du ikke lever lavkarbo a la ketose. Lavkarbo er lavkarbo, og finnes i mange varianter.

Jeg prøver å ikke unnskylde meg. Jeg er alltid en som tror at jeg gjør ting feil når noen andre velger noe annet enn meg når det gjelder trening eller spising. Så jeg øver meg på å stå for mine valg.

Divine er ikke aktiv  
Gammel 21-04-10, 14:38   #669
Left
Passiv

Standard

Frokost: 2 brødskiver med ost, skinke og majones

Lunsj: To brødskiver med smør og Brie.

Middag: Vi var som kjent på farten, og var borte på middagsbesøk, og da kan man ikke kreve spesialkost. Spiste derfor en del mer karbohydrater enn det jeg hadde ønsket, for til middag var det Fish and chips - store fiskebiter med sånn crispy greie utenpå. Spiste bare en, og uten pommes frites til, tok salat. Så i det store og hele var det ikke alt for galt tror jeg.
Spiste som sagt en sånn fiskebit, og en stund etter maten var det kaffe med div. kjeks og is - og jeg klarte til og med å la være å smake på i det hele tatt

Lavkarbo passer meg så utrolig bra, og jeg får et mye mer avslappet forhold til mat - noe som kan være trøblete til vanlig. Jeg vet at jeg slipper å være sulten, og det er så mye godt man kan lage, så jeg føler stort velvære ved å være på lavkarbo. I tillegg går vekten sakte, men sikkert ned, selv om jeg ikke niteller karber. Jeg har som mål å holde meg under 15-20 om dagen, og det er virkelig heelt uproblematisk. Jeg har spist 2 ruter med sukkerfri sjokolade siden jeg startet for snart 5 uker siden.

Sist redigert av Left : 22-04-10 kl 17:00.

Gammel 21-04-10, 14:43   #670
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har heller ingen planer om å leve/være i ketose, men jeg håper å oppnå en del av de positive effektene ved å redusere kraftig på karbene. Jeg levde fint på lavkarbo en periode og hadde det utrolig bra, men så sklei det helt ut og jeg har i det siste levd på høykarbo. Jeg har følt meg litt på grensen til deprimert, lite tiltakslyst og generelt giddalaus, overhode ikke lik meg selv, så nå tar jeg et grep og håper det skal virke. For meg er det viktig å finne mat jeg liker og som også er enkel å lage med tanke på resten av familien som skal fores (de kan også ha godt av å redusere på karbene uten at jeg har tenkt å sette de på "en diett"). Mannen fikk foresten med seg lavkarbobrød i dag siden det var det eneste vi hadde, så jeg er spent på hans reaksjon. Nå vart dette en voldsom avsporing og jeg får pensle den inn på riktig spor igjen.

Lunsj: Hannahknekkebrød med kremost, pepperoni og en stor kopp te. Er overrasket over hvor fort det gikk å venne seg av med søtning i teen som jeg ikke klarte meg uten før i tiden.

Mellommåtid: Hadde planer om et eple, men er ikke sulten, det er vel en god ting er det ikke: Så det skal få ligge i vesken min en stund til.

Gammel 21-04-10, 15:08   #671
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Vipper du ut av ketose på stixen Missa, eller forsvinner ønsket effekt ved over 4-5 karber?

Begge deler. Jeg ser det på stixen og kjenner det på hodepine, dottfølelse i hodet og nullenergi. Straks jeg er "innafor igjen" så forsvinner alle de kjipe symptomene. Så for meg er det å ligge innafor supert, men rett utafor pyton. Og å ligge på sånn vanlig lavkarbo gir meg karbosuuug som jeg ikke kan fordra.

Miss Norway er ikke aktiv  
Gammel 21-04-10, 20:35   #672
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Dagen før dagen. Jepp, jeg reiser til NY i morgen!

Frokost: Ble bare en latte med fløte
Lunsj: 2 små nutty cheese muffins med kremost og pære
Mellom: 1 avocado
Middag: 2 store karbonader

Litt lite mat i dag, men har vært litt stresset pga turen i morgen, ikke begynt å pakke + at jeg var med storesøster på svømming. Men, men, sånn er det innimellom.

Ang. trening og ketose var jeg blytung i beina første uka, var en lidelse å gå opp trappa her hjemme, noe jeg vanligvis spretter opp. Nå merker jeg ingen forskjell, var på intensiv Zumba i går og ble ikke mer sliten enn utenfor ketose.
Jeg er spent på hvordan det går i NY, satser på å finne noe brød e.l. jeg kan smugle med til frokost. Er ikke sikker på hva slags frokost de serverer på hotellet, ved forrige besøk var det kun donuts og kaker å få.

Benzo er ikke aktiv  
Gammel 21-04-10, 20:43   #673
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Benzo- good tur Kos deg masse!!!

gnuri er ikke aktiv  
Gammel 21-04-10, 20:44   #674
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Frokost: 1 banan (tida fløy visst fra meg, så jeg måtte hive i meg noe på vei ut døra)
Lunsj: 2 små Nannah-knekkebrød med smør, ost og paprika, en bit agurk
Mellom: 1 liten kiwi, noen mandler
Middag: svinefilet med grønnsaksstuing og kikerter
Kvelds: jeg og mannen skal spise kveldsmat til Lost, blir vel egg og bacon eller noe. Er i tenkemodus nå.

Gammel 21-04-10, 22:02   #675
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Frokost: 2 Nannahknekkebrød m/makrell i tomat
Lunsj: Standardsalaten min
Mellom: Halv Atkinsbar
Middag: 2 chilipølser med ost (4 karber fra Landlord), 2 eggelomper og litt rå løk.
Sukkerfri ketchup og sennep.
Kvelds: 1 chilipølse med ost (4 karber fra Landlord), 1 eggelomper. Sukkerfri ketchup og sennep.

Gammel 21-04-10, 22:05   #676
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Frokost: Havregryn og melk
Lunsj: Bare litt frukt, en gulrot og en yoghurt
Middag: pølse og ertestuing + grønnsaker
Kvelds: ?

Gammel 21-04-10, 23:38   #677
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Riktig god tur Benzo!

Gammel 22-04-10, 09:06   #678
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

I går var jeg så utrolig SULTEN. Ikke fysen, men rett og slett sulten. Jeg klarte meg, men det ble mye mat, da.

Jeg spiste:

Frokost: 1/2 beger mager vanlijekesam, 20 hasselnøtter, sesamfrø
Snacks: 2 babygulrøtter, 2 druer
Lunsj: 2 karbonader, hjertesalat, ketchup/sennep
Mellommåltid 1: 1 klementin, 10 hasselnøtter, 1 ss cc, 1 ss mager vanlijekesam
Mellommåltid 2: 1 skyr + 1 gulrot
Mellommåltid 3: 1/2 appelsin + 1 neve usaltede cashewnøtter
Middag: 1 kyllingfilet, issalat, hjemmelaget appelsin/cashewnøtt/fløte-saus
Kvelds: 1/2 kyllingfilet, 1 neve cashewnøtter + saus som over

Divine er ikke aktiv  
Gammel 22-04-10, 09:30   #679
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

frokost: to Nannahknekkebrød med ost, en ostechips og en kopp kaffe med fløte

Lunsj/middag: Noen salatblader, 5 garlick chickenwings og to wienerpølser

kvelds: Isets frokostsmootie

Kvelds2: 45 gram Anon Berg sukkerfri mørk sjokolade
2 Nannahknekkebrød med smør og ost

Sist redigert av gnuri : 22-04-10 kl 21:15.
gnuri er ikke aktiv  
Gammel 22-04-10, 09:43   #680
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Divine: jeg syntes ikke det var så mye mat, det er jo ikke større mengder enn hva jeg som vektoperert hadde klart å spise uten problemer.

Frokosten i dag ble et Fiberpluss-knekkebrød med smør og fårepølse, pluss en bit agurk. Og så glemte jeg å ta vitaminene mine så de må jeg ta nå. URK, hater det. *kvelningsfornemmelser*

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:02.