Sv: La oss utrydde jerven!
Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.
Ben; tror du ikke bøndene bruker penger på tilsyn?
Jo det tror jeg de gjør, men ut i fra at det, for å ta det første eksempelet jeg fant, bare i Troms ble utbetalt erstatning for 3290 sau i 2006, synes det for meg som om tilsynet med dyrene ikke er tilstrekkelig. Og ut fra at bare 114 av de 3290 er dokumentert drept av fredet rovvilt eller ved kadaverfunn[fotnote], virker det på meg som om tilsynet med eierne kanskje kunne vært noe forbedret også. (Det ble søkt erstatning for 7151 dyr fra saueeiere i Troms).
Selv om jeg er negativ til måten vi finansierer landbruk og husdyrhold i Norge på, skjønner jeg naturligvis at eierne ikke uten videre kan bruke mye mer penger på tilsyn uten at det blir gjort andre endringer i støtteordninger og i organisering av bransjen. Inntrykket mitt er imidlertid ikke at bransjen selv fremfører særlig konstruktive forslag til endringer. Og jeg oppfatter altså ikke "utrydd jerven" som konstruktivt, neppe særlig lett heller.
Ben "hard to kill a creature with an adamantium skeleton" Murphy
[fotnote] Jeg antar derfor at ganske mange av de 114 dokumenterte er drept av hund, og ikke av fredede rovdyr.
|