Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raser
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Jeg har sittet og ledd i alle de andre programmene over en del forskere som helt avviser at biologi spiller noen rolle.
Jeg lo ikke et eneste sekund i programmet som handlet om rase og intelligens. Det er to grunner til det:
- å teste intelligens er vanskelig. Delvis fordi at man til en viss kan trene seg selv opp til å gjøre det bra i slike tester.
- man kan ikke si at siden hvite nordamerikanere gjør det bedre på slike tester enn afroamerikanske nordamerikanere så er de hvite smartere. Man må også hensynta at det er forskjellige oppvekstvilkår og kultur.
Så etter å ha sett dette programmet var jeg ikke helt overbevist, men det tror ikke egentlig at Harald Eia var heller.
Han var nok ikke det. Men jeg synes det bør være rom for å forske på slike ting - som noen sier: det er ikke kunnskapen som er farlig, men hvordan noen (mis)bruker den.
Jeg er også enig i at det må være vanskelig å kunne forske seg fram til noe sikkert ut fra IQ-tester, de er jo for det første noe usikkert mål på intelligens, så har man treningseffekten, og det at andre mennesker (urbefolkning) lever i et helt annet samfunn enn det vi gjør og har helt andre utfordringer for å overleve.
Men interessant er det.