Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Naboen helte en bøtte med såpevann på katta

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-10, 16:40   #361
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på katta

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det som i all hovedsak blit beskrevet er kattehold i tettbygd strøk. Ikke over hele fjøla eller et generelt problem i verden.

Ja, jeg mente kattehold i tettbebygd strøk. Jeg er vokst opp i tettbebygd strøk der flere naboer har hatt katter og kjenner ikke igjen graden og omfanget av problemet som beskrevet noen ganger. Jeg tror det er der den "manglende forståelsen" kan komme av. At når noen sier "kattehold i tettbebygd strøk" så betyr det noe helt annet for meg enn det kanskje betyr for deg.

Og så tenker jeg at dersom det generelt er så ille som beskrevet i konkrete eksempler her, så skjønner jeg at man vil angripe problemet generelt med forbud etc. Men hva om det handler om at noen rett og slett har vært skikkelig uheldig med sin kattenabo? Bør det ikke da heller være sånt som reguleres av f.eks. naboloven?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 16:40   #362
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Dette var bra skrevet. Jeg synes man ikke skal være nødt til å måtte ta forholdsregler i det hele tatt pga nabokatter.
Selv ikke det å måtte dekke til sandkassa i hagen. Men det skjønner jeg kan variere

Jeg mente også forholdsregler....

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 16:47   #363
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hvorfor skulle ikke det samme gjelde for katter? Hvorfor legge seg langflat for at hunden din bæsjer i naboens hage, hvis naboens katt bæsjer i din hage?

Selvsagt. Hadde jeg hatt katt og fått klage fra naboen om den, ville jeg nok ha prøvd så godt jeg kunne da også. Men jeg må innrømme at det er lettere å kontrollere en hund, så jeg ville kanskje ikke ha lykkes like fort. Uansett så er det jo flaut å oppdage at man har vært til sjenanse for noen.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 07-04-10, 16:48   #364
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er hjertens enig med Zöe og kie i denne diskusjonen. Flott at dere tar dere tid til å skrive litt lengre innlegg om konsekvensene ved å fjerne katten, eller forlange båndtvang. Også må jeg flire litt i skjegget av de som tar opp drap av mus. Det blir for dumt, og det får meg bare til å tenke på de utallige diskusjonene jeg har med sjuåringen og hennes oppfating av hva som er urettferdig. (Som å ikke få ponny.)

Jeg registrer også at jeg er pr. definisjon lat fordi jeg ikke har hund, dum fordi jeg har katt og at jeg blir sett ned på av bina-lignende mennesker. Hva var det bestefar pleide å si; jo, er det rart det er krig i verden!

Gammel 07-04-10, 16:53   #365
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Forresten: Siden vi prater om dyrehold og hva som er plagsomt. Er det greit å kaste hundeposer i nærmeste søppelkasse? Altså hvis jeg går tur med hunden min og den gjør fra seg et godt stykke hjemmefra. Er det veldig galt å ta opp, knyte igjen posen og så kaste den i søppelkassen til den som bor der?

Gammel 07-04-10, 16:54   #366
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg konkluderer freidig tråden jeg da:

Katt i villastrøk er helt greit. Kan irritere noen iblant, men vil også glede noen iblant. Dette kan gjerne forekomme.

Katt i rekkehusområde er mindre greit. Det fordrer at man er en ansvarlig katteeier, deltar på dugnad sammen med andre katteeiere og plukker vekk etterlatenskaper samt at man lærer opp katten til å bruke kattedo.

Katt i indre Oslo eller lignende er bare tull. Da må man isåfall ha en innekatt. Og om man har en innekatt så kan man diskutere hvor kult det er for katten, men naboene har ihvertfall ikke noe å klage på.

Dessuten: Alle katter bør kastreres.

Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 16:59   #367
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Forresten: Siden vi prater om dyrehold og hva som er plagsomt. Er det greit å kaste hundeposer i nærmeste søppelkasse? Altså hvis jeg går tur med hunden min og den gjør fra seg et godt stykke hjemmefra. Er det veldig galt å ta opp, knyte igjen posen og så kaste den i søppelkassen til den som bor der?

Jeg syns det er mye bedre enn at noen kaster posen på bakken et sted fordi de ikke orker bære den stankende posen. For meg må bare hundeierne kaste bæsjeposen i søpla mi.

Gammel 07-04-10, 17:01   #368
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, det er ikke galt. Det er bra.

Datapunkt: jeg bor i Oslo by, i et ganske tett borettslag med egne innganger. Vi har litt problemer med katter, ala kattebæsj i sandkassa, og en og annen katt opp på balkongen (!). Ikke nok problemer til at jeg ville gått inn for å forby katt, men irriterende likevel.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 18:10   #369
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mye bedre enn å la dritten ligge på bakken, og bedre enn å kaste fra seg posen (opp i trærne for eksempel, som noen gjør), men jeg syns det er feil å kaste den i noens private søppelkasse, ja.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 18:14   #370
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde ikke reagert noe på det. Jeg skal ikke akkurat drive og rote nedi den der søppelkassen uansett, så at det ligger en liten pose med hundebæsj der plager meg ikke et sekund.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 18:18   #371
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ligger bæsj til enhver tid i vår søppeldunk uansett (bleier), så en pose fra eller til gjør fint lite.

Gammel 07-04-10, 18:31   #372
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Veldig mange hunder respekterer faktisk barn. På en hunds måte... Problemet er bare at når barna blir for pågående, så kan hunden bli lei, og kommer den seg da ikke unna, så kan situasjoner oppstå.

Da gutten vår var baby, så hadde foreldrene mine en unghund. Tidenes mest spinnville Gordonsetter. Når vi kom dit, så ble vi rent i senk av et villdyr som var så glad for å se oss.

Men når vi kom inn med guttungen, så la hunden seg flat på gulvet, og han kom krypende i mot oss. Halen gikk som en trommestikke, og han ville så gjerne hilse på, men han forsto at her måtte han ta det rolig.

Vi har sett det samme hele veien med den hunden og ungene. Han har alltid vært MYE roligere når de kommer inn, i forhold til oss voksne.

Denne hunden er også veldig klar i "språket" sitt, om man bare er i stand til å lese han. Han viser så tydelig når han vil ha fred, og like tydelig når det er helt ok med både kos og lek.

Det er nok noen hunder som er mer ydmyke i møte med små barn, men det er min erfaring at de fleste hundene som folk har med, (faren min sin, venninda min sin og kollegaens min sin) løper mot barna, om de får sjansen.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 19:06   #373
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Der jeg bodde tidligere var det satt opp egne "hundeposesøppelkasser" flere steder rundt om i boområdet. (Jeg tror det også var ubrukte hundeposer festet til den, men er ikke sikker.) Dette var et av de tiltakene som var satt i gang etter at restriksjonene mot dyrehold i borettslagene ble lempet på og området ble fullt av hunder (og et par-tre katter). Med sånne grep ble det for det meste en veldig ok og sosial greie med hundehold der, uten at irritasjonen ble for ille.

Ellers søkte jeg litt på nett nå og fant ut at det faktisk finnes et firma som selger klistremerke man kan ha på søppelkassen sin dersom man synes det er greit at folk kaster hundeposen sin der.
http://dt.no/nyheter/ja-til-hundemokk-1.4822239

Noe som kan være greit, med tanke på bl.a. denne historien:

Sitat:

- Han sa at han skulle rive hodet av bikkja, slå oss i hjel alle sammen og at vi var de frekkeste han noen gang hadde sett, forteller hundeeieren.

Ekteparet opplevde episoden som så truende at de ikke ønsker å stå fram med navn i avisen, i frykt for represalier.

Kastet hundebæsj i søppelkasse - ble truet på livet

Ok, den var litt ekstrem, da. Men man vet jo aldri om folk synes det er kjempefrekt eller en grei ting å gjøre.

Uansett: Sånne tråder som dette tror jeg kan være litt klargjørende i forhold til hvilke forventninger andre har til dyrehold, naboskap osv. Jeg fremstår kanskje som helt idiot som har en undrende holdning til ting som virker opplagt for andre, men jeg er bombesikker på at jeg slett ikke er den eneste som kan stå i fare for å ubevisst gjøre noe som er plagsomt for andre på en eller annen måte.

Og så tror jeg jo det at dersom man fikk ryddet vekk en del av ubetenksomheten i naboskap, så har man kommet langt på vei. Enten det gjelder dyrehold eller andre ting.

Gammel 07-04-10, 19:18   #374
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Grøss! Jeg pleier å kaste ting (f.eks. bananskall, epleskrott eller annet som jeg ikke kan putte i lomma) i søppelkasser jeg går forbi, om det så er private (rett innenfor åpen port) eller offentlige. Såppass forventer jeg at folk tåler!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 19:28   #375
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, den kan du bære med deg hjem igjen.

Gammel 07-04-10, 19:38   #376
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt greit å kaste i søppelkassen til naboen eller who ever, spør du meg.

Gammel 07-04-10, 20:07   #377
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er helt greit å kaste ting i private søplekasser, jeg skjønner ikke at det er problematisk. Selvfølgelig innen rimelighetens grenser, ikke slik at den blir overfyllt eller tilklint med ett eller annet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 20:07   #378
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Jeg irriterer meg grønn over folk som lar hundene sine bæsje på skiløypene. Vi har en familieløype i vores ellers ikke så veldig tett bebyggede område, og når det ikke har snødd i et par-tre dager ser den ikke ut. For ikke å snakke om sent i sesongen, når snøen smelter og hele vinterens bikkjebæsj kommer til syne. Falle p.g.a. bæsj under skien(e), og skrape bæsj fra skien(e), har jeg også prøvd flere ganger.

Så hunde-eiere kan veldig gjerne kaste deres hundeposer i min utendørs bøtte på vei hjem fra løypene, bare jeg slipper elendigheten i turområdene.

Katter har aldri genert meg så mye, men som katte-elsker er jeg forutinntatt der.

Gammel 07-04-10, 20:10   #379
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns det er helt greit å kaste ting i private søplekasser, jeg skjønner ikke at det er problematisk. Selvfølgelig innen rimelighetens grenser, ikke slik at den blir overfyllt eller tilklint med ett eller annet.

Helt enig, jeg synes det er litt ... Ja, rart å reagere på det. Altså en bæsjepose eller en frukt eller noe i ny og ne, ikke det å kaste egne store poser i andres søppelkasser. Jeg har sett så vanvittig mye søppel i naturen rundt omkring at jeg nesten får lyst å klemme folk som hiver det i søpla, samme hvor det er.

Gammel 07-04-10, 20:42   #380
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er hjertens enig med Zöe og kie i denne diskusjonen. Flott at dere tar dere tid til å skrive litt lengre innlegg om konsekvensene ved å fjerne katten, eller forlange båndtvang. Også må jeg flire litt i skjegget av de som tar opp drap av mus. Det blir for dumt, og det får meg bare til å tenke på de utallige diskusjonene jeg har med sjuåringen og hennes oppfating av hva som er urettferdig. (Som å ikke få ponny.)

Jeg registrer også at jeg er pr. definisjon lat fordi jeg ikke har hund, dum fordi jeg har katt og at jeg blir sett ned på av bina-lignende mennesker. Hva var det bestefar pleide å si; jo, er det rart det er krig i verden!

Jeg tror ikke jeg sa verken dum eller lat, men jeg sa vel uansvarlig, mener jeg å huske. Rett skal være rett.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:53.