Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Naboen helte en bøtte med såpevann på katta

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-10, 21:37   #201
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på katta

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Den setningen var vel av de mindre saklige i innlegget mitt. Men du er vel av de som mener kastrering/sterilisering er bra, samtidig som du mener at det er katters natur å streife fritt. Synes du ikke et inngrep som endrer kjønnsdriften er like "omfattende" eller verre enn å holde katter inne/i bånd? Det synes jeg.

Det har ikke så mye med "kattens natur" som med kattens opplevelse og velvære. Etter at den er kastrert vil den ikke ha behov for et streifliv på samme måte.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 21:44   #202
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg er offisielt sjokkert.

Har ikke lest så mye vrøvl i én tråd i løpet av hele min fartstid på FP.

Hva mener du?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 21:47   #203
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Den setningen var vel av de mindre saklige i innlegget mitt. Men du er vel av de som mener kastrering/sterilisering er bra, samtidig som du mener at det er katters natur å streife fritt. Synes du ikke et inngrep som endrer kjønnsdriften er like "omfattende" eller verre enn å holde katter inne/i bånd? Det synes jeg.

Nei, det synes jeg virkelig ikke. Ukastrerte katter som vandrer rundt etter partner å parre seg med har det ikke godt. De kan gå seg bort fordi de kan finne på og vandre veldig langt. Jeg har et godt eksempel på det.

I fjor sommer observerte jeg en katt i området som var veldig, veldig tynn. Jeg tenkte at jeg ikke skulle blande meg bort i den, men til slutt orket jeg ikke å bare se på den lenger, for den var sykelig tynn, og det var nok ikke lenge før den kom til å stryke med.

Jeg tok den til meg, og tok den til veterinær for å sjekke om den var chippet. Noe den ikke var. Fikk med meg et spesielt fór til katten, for å feite han opp. Ja, også hang jeg opp lapper med bilde rundt om kring.

Da katta hadde vært hos meg i ca tre måneder var det en dame som ringte, og sa hun trodde det var hennes katt. Og det viste seg at det faktisk var hennes katt. Hun kunne fortelle meg at katta hadde vært savnet i nesten ett år. Hun bor også et par-tre mil unna oss, så den hadde vandret langt. Alt dette pga at hun ikke hadde fått katten sin kastrert.

Kastering er til det beste, både for eier og katt. Det er min mening.

Også synes jeg det er litt merkelig å faktisk måtte forsvare kastrering.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 21:49   #204
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

.

Det kan jeg være enig i. Vi trenger ikke flere katter.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 21:50   #205
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes både kastrering og sterilisering burde vært langt billigere, da tror jeg faktisk flere ville ha gjennomført det også.

Vi har jo to katter selv, det medfører også at det er en del andre katter rundt her, men vi har aldri funnet kattebæsj på plena/sandkassa. Men kanskje de løper i skogen rundt her?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 21:52   #206
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Bor i borettslag, og det kryr av katter. Som bonus har vi hund, og den klikker på katter. Spetakkel uten like rett som det er. Fordelen er at kattene i alle fall ikke kommer inn til oss. Særlig en av kattene går inn i alle sin leilighet, og i et ondt øyeblikk skulle jeg ønske den kom inn hit og.

Gammel 06-04-10, 21:53   #207
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Jane, herlighet. Jeg har hatt kastrerte hannkatter, og maken til lykkelige katter skal man lete lenge etter. De lider slett ingen nød av å bli kastrert. Ukastrerte hannkatter som reker ute, derimot (eller er inne og kryper på veggene av galskap og tisser i alle hjørner) ... Ja, nabokatten her ser ut som den synger på siste verset, blodig og arrete fra slåsskamper hele tiden og han er vel faren til halvparten av løskattene i nabolaget.

Gammel 06-04-10, 21:53   #208
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Som jeg skrev over er jeg tilhenger av kastrering. Det jeg ikke helt forstår er dere som gjerne vil ha katt og endrer adferden dens ved kastrering/sterilisering slik at den blir en fin katt for dere som eiere, men samtidig ser det som uaktuelt å endre adferden og holde den inne/i kattegård slik at den ikke generer naboer. Jeg får det ikke til å henge på greip.

Gammel 06-04-10, 21:57   #209
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor tett som haggel her og i for var det to katter som hadde do i vår carport. Nå smelter det frem mye fint på plenen også ser jeg.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 00:48   #210
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg ser at mange i denne tråden ønsker å gjøre alle katter til innekatter (evt. ha dem i bånd), og det får jo man bare mene. Men foreløpig fungerer det på en litt annen måte. At katten går inn til folk, ser skummel ut eller gjør fra seg i hagen/gata er faktisk ikke så mye å gjøre med, sålenge katten er et lovlig dyr og det ikke er båndtvang. Jeg personlig synes det er helt hårreisende å frata katten friheten eller hindre den å vandre fritt, utforske og holde borettslag fri for rotter og mus bare pga litt bæsj. En ansvarlig katteeier kastrerer/steriliserer, har kattekasse i de områder hvor kattebæsj er et stort problem, merker katten med et telefonnummer og tar den med til dyrlegen når det skulle være nødvendig. Jeg synes folk er latterlig hysteriske når de ikke godtar at verden faktisk består av andre enn dem selv. Vi har mange katter i området, av og til finner jeg bæsj i hagen min, av og til brunsnegl, av og til disgustinge innsekter og en gang en slange. Sånn er verden, og menneskene er ikke de eneste som har rett på den.

Fullstendig enig.

Gammel 07-04-10, 01:02   #211
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg får litt assosiasjoner til tråder hvor en forteller at naboens avlegger har ripet opp bilen, og hvor mange da iler til og hyler "tåler du ikke barn eller? ".

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 01:24   #212
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Det jeg ikke helt skjønner er de som er så opptatt av at det er viktig for katten og dens natur å gå fritt omkring, samtidig som at de synes det er flott og fint å kastrere/sterilisere den. Hvis jeg var katt tror jeg ville fortrekke å være en ukastrert innekatt heller enn en kastrert utekatt. Kastrering/sterilisering er da vel en ganske drastisk endring av et dyrs natur? Jeg er tilhenger av at katter kastreres/steriliseres altså, men jeg synes det blir litt merkelig at de som er så opptatt av katters behov for å vandre fritt også er opptatt av at de skal kastreres/steriliseres.

Jeg er ganske sikker på at katten har det best som kastrert. De blir ofte mer rolige og kosete. Jeg mener at en ansvarlig katteeier bør kastrere katten sin, det er nok av hjemløse katter som lider en forferdelig skjebne.

Gammel 07-04-10, 08:39   #213
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Det er ikke hvorvidt det er lurt eller ikke å kastere Embs vil ha frem er, det er at ved å kastrere katten har man allerede da gjort noe for å påvirke dens natur. Dere som er motstandere av å holde katten inne, for det er i strid med dens natur - hvordan kan dere samtidig forsvare kastrering av katten? Det er jo til de grader å endre dens måte å være på, og er jo egentlig ikke naturlig for katten i det hele tatt.
Jeg er ganske så sikker på at alle som er imot (ute)katter i tettbygde strøk i denne tråden her er for kastrering av kattene. For ukastrerte katter er jo enda værre for nabomiljøet med slåssing, skriking og markering overalt.

Forresten - I natt ble jeg og mannen vekt ihvertfall 3-4 ganger av ulende katter utenfor soverommet. Eller ulende, de høres ut som små barn som roper aaauuuaaaauuuuaaaaauuu. Vi skvetter til begge to hver gang, og tror det er et av barna som hyler. Det er ikke særlig morsomt altså. Hva gjør man med slikt da?

Gammel 07-04-10, 09:10   #214
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Det er ikke hvorvidt det er lurt eller ikke å kastere Embs vil ha frem er, det er at ved å kastrere katten har man allerede da gjort noe for å påvirke dens natur. Dere som er motstandere av å holde katten inne, for det er i strid med dens natur - hvordan kan dere samtidig forsvare kastrering av katten? Det er jo til de grader å endre dens måte å være på, og er jo egentlig ikke naturlig for katten i det hele tatt.

Fordi vi ser at kastrering kommer man ikke unna, det er noe som rett og slett er og bør være obligatorisk. Det er ikke vondt, det er bedre for katten på mange måter og den sjenerer ikke naboene på samme måte som ukastrerte hannkatter gjør. Det er faktisk ukastrerte hannkatter som oftest tisser ut vogner og sko og diverse. Og som uler om nettene (hunnkatter også da), så det får man også mindre av ved å kastrere. En katt lider jo mer av å bli holdt innendørs hele tiden (men her er det forskjell på raser og vaner, i grunnen) enn av å bli kastrert.

Gammel 07-04-10, 09:34   #215
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg ser at mange i denne tråden ønsker å gjøre alle katter til innekatter (evt. ha dem i bånd), og det får jo man bare mene. Men foreløpig fungerer det på en litt annen måte. At katten går inn til folk, ser skummel ut eller gjør fra seg i hagen/gata er faktisk ikke så mye å gjøre med, sålenge katten er et lovlig dyr og det ikke er båndtvang. Jeg personlig synes det er helt hårreisende å frata katten friheten eller hindre den å vandre fritt, utforske og holde borettslag fri for rotter og mus bare pga litt bæsj. En ansvarlig katteeier kastrerer/steriliserer, har kattekasse i de områder hvor kattebæsj er et stort problem, merker katten med et telefonnummer og tar den med til dyrlegen når det skulle være nødvendig. Jeg synes folk er latterlig hysteriske når de ikke godtar at verden faktisk består av andre enn dem selv. Vi har mange katter i området, av og til finner jeg bæsj i hagen min, av og til brunsnegl, av og til disgustinge innsekter og en gang en slange. Sånn er verden, og menneskene er ikke de eneste som har rett på den.

Jeg er igrunnen litt enig her kjenner jeg.

Også lurer jeg litt på om dette er et så stort problem omtrent over hele landet som det virker som.

Jeg har hatt egen hage i mange, mange år. Og alltid bodd i enebolig. De siste par årene har jeg hatt katt, men ikke før det.

Og jeg kjenner meg altså virkelig ikke igjen i den virkeligheten som beskrives her. Jeg forstår at det kan finnes noen som kanskje bor på svært tettbygde steder eller har vært veldig uheldig med nabokatten sin som kan oppleve naboenes kattehold slik det beskrives her. Men ikke alle vel?

To ganger på åtteogtredve år har jeg så langt opplevd at en fremmed katt har spasert inn hos oss. To ganger.

Det er ikke et problem så stort at jeg syns kattehold bør forbys.

Og kattebæsj i blomsterbedet har jeg sett, men ikke så jeg opplever det som det heeeelt store problemet. Sammenlignet med naboungdommenes bilvaner er irritasjonsmomentet godt under null.

Er det da jeg som har så spesielt stor romslighet for katter, eller er det rett og slett jeg som har vært så ubeskrivelig heldig å leve i en katteplagefri og svært sjelden liten himmel på jorda, eller er problembeskrivelsene noget overdrevet her?

Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 09:44   #216
Slettet bruker
Passiv

Standard

Og ja - det er en ren selvfølge at man kastrerer og steriliserer katten sin. Virkelig. Også for kattens skyld. Alle som har sett hannkatter sloss på alvor skjønner poenget med å kastrere dem.

Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 09:47   #217
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Smilefjes, jeg bor også i enebolig og opplever heller ikke dette som et problem - men da jeg bodde i rekkehus var det et kjempeproblem.

Og løsningen er vel i grunnen ganske enkel - forby kattehold i borettslag hvor folk bor veldig tett.

Her hos oss er det såpass 'store' forhold, at katten til naboen ikke tilfeldigvis snubler over vår verandadør som det gjorde da vi bodde rekkehus. Det reker av og til noen katter over plena vår, men det plager ikke meg, ei heller om det skulle komme en sjelden bæsj der. Men det er forksjell på det og at nabokattene nærmest slår seg til.

Gammel 07-04-10, 09:55   #218
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ikke så rart om det kan bli ille om det er veldig tettbygget og med veldig mange katter og hvor kanskje folk ikke kasterer. Det kan jeg skjønne. Men slik vi bor, i et helt vanlig byggefelt med hager som er romslige, men ikke gedigne så oppleves katter som nada problem. De tar mus - ergo er de smarte å ha.

Ikke har jeg fått med meg at de er spesielt aktive på å drepe babyer heller. Der ville jeg vært mer betenkt på kråker.

Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 10:00   #219
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi opplever heller ikke katter som noe problem her i "store-enebolig-land". Men vi bodde i et tett rekkehusområde før, og der virkelig krelte det av katter. De som hadde katter hadde gjerne 10 hver, pluss at de matet alt som kunne krype og gå i området. Der kunne man ikke ha døren åpen for å lufte, for det kom katter inn i huset. Det luktet kattetiss overalt, og lekeplassen var helt ubrukelig pga kattebæsj.

Gammel 07-04-10, 10:08   #220
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg skjønner godt at det må være et betydelig problem.

Men jeg kan virkelig ikke klare å se for meg at det er dette som er vanlig?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:34.