|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du kristen? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
61 | 22,76% |
Nei |
164 | 61,19% |
Usikker/sånn halvveis |
40 | 14,93% |
Dustepoll |
3 | 1,12% |
Deltakere: 268. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#201 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Er du kristen?Nei, har jeg gitt inntrykk av at jeg tror det Fnatten? At de som utøver en god gjerning synes andres gode gjerninger er mindreverdige? Det var ikke meningen. Det er mulig at jeg bare ikke klarer å sette meg inn i "kall fra Gud" (siden jeg ikke tror på Gud) og dermed ikke skjønner mekanismene som trer i kraft. For meg er en god gjerning en god gjerning isolert sett, en viiljestyrt handling, uansett hvilken tro man måtte bekjenne seg til.
![]() |
#202 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du kristen?
Man er ikke fratatt evnen eller viljen til å styre sine handlinger selv om man tilhører en religion. |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Ekvilist
|
Har jeg sagt det? Jeg snakket om "en god gjerning", og at når en person gjør en god gjerning så relaterer jeg det til den personen (som en sympatisk person som stiller opp for andre), og ikke til dennes Gud.
![]() |
#204 |
Ekvilist
|
Selvsagt. Og jeg beskrev min opplevelse. Dette er jo en argumentering i forhold til misjonsbegrepet også, for det var der vi startet. Du sa noe om at det er greit å klargjøre hva man faktisk diskuterer, og hva misjonsbegrepet inneholder. Jeg beskriver hva jeg synes passer inn i det begrepet, nemlig utøvende religiøs (eller ikkereligiøs) virksomhet. Fordi jeg synes at "gode gjerninger" i seg selv ikke er misjonering. Jeg forstår at det kan være knyttet til en gudstro, men mener altså at hvis man skulle hatt en mer nøytral beskrivelse av begrepet misjon så synes jeg ikke gode gjerninger (som f.eks å jobbe gratis som lege) passer inn under begrepet.
![]() |
#205 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Er du kristen?Sånn tilbake til det jeg startet tråden for. Akkurat nå ser det ut til at FP gjenspeiler befolkningen ganske bra synes jeg. Ca. 38% hel- eller halvkristne, og 60% ikke-kristne.
![]() |
#206 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Er du kristen?Jeg er ikke kristen. Jeg har selv meldt meg ut av statskirken. Jeg kunne nok ha giftet meg i kirken, dersom jeg giftet meg med en mann som det var viktig for, men jeg er glad for at det ikke var aktuelt. På samme måten kunne jeg ha døpt mine barn dersom det var viktig for deres far, men jeg er enda mer glad for at jeg slapp det. I utgangspunktet liker jeg ikke å melde barn inn i en religion og det ville vært enda vanskeligere for meg i og med at det er en religion jeg ikke deler og siden jeg er motstander av statskirken er jeg glad for at ingen i min familie er blant alle de medlemmene som fremdeles gir den rett til å definere så mye av samfunnet rundt meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
By the Sea
|
Jeg lar meg stadig forundre over hvor mange som later til å tro at det er et motsetningsforhold mellom vitenskap og tro. Yes, you can call it that. Try and penetrate with our limited means the secrets of nature and you will find that, behind all the discernible concatenations, there remains something subtle, intangible and inexplicable. Veneration for this force beyond anything that we can comprehend is my religion. To that extent I am, in point of fact, religious.
![]() |
#208 |
Pauset
|
Jeg har lest om vitenskap som bekrefter noe av naturfenomenene vi leser om i Bibelen. Blant annet da havet deler seg og Moses fører jødene over.... det skal visst være et naturfenomen. Samtidig så hadde forfatterne som skrev tekstene litt ulike måter å fortelle på så det som står skal ikke alltids tas like bokstavelig som det står slik jeg har skjønt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Really? |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Er du kristen?Einstein kan da meget godt ha sett på naturen som Guds skaperverk, og samtidig være fremmed for tanken om en personlig Gud. To forskjellige ting.
![]() |
![]() |
#211 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er du kristen?Det er da fullt mulig å beskrive en følelse ut fra noe mange kjenner til, nemlig religionstro, uten å se på det man beskriver som noe skapt av en gud. Det kommer jo veldig greit frem fra Muskats sitat.
![]() |
#212 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Samtidig synes jeg det er utrolig rart om en vitenskapsmann ser på naturen som noe som er skapt av Gud. Veldig rart, faktisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du kristen?Mitt favorittsitat om religion fra Albert: I want to know God's thoughts. The rest are details. |
![]() |
![]() |
#214 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Er du kristen?Jeg er ikke kristen. Jeg tror jeg liker jødedommen eller buddhismen bedre enn den norske kirken, og jeg milevis langt unna pinsemenigheten og andre bevegelser som tar bibelen svært bokstavelig.
![]() |
#215 |
Pauset
|
Kanskje ikke Gud skapte vår verden på 7 dager, men at det er en billedliggjøring av noe de ikke kunne forklare i den tiden det ble skrevet ned? |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Ringskrømt
|
Jeg tror de aller fleste av oss tviler iblant. Jeg er kristen. Kristendommen er logisk for meg.
Føledamer.
![]() |
#217 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Er du kristen?Tvil er vel en forutsetning for tro.
![]() |
![]() |
#218 |
By the Sea
|
Sikkert ikke innen for kristendommens rammer på den tiden - men kristen og religiøs er ikke det samme. Sitatene i signaturen min er Einsteinsitater.
Flere av de aller første vitenskapsmennene så på vitenskapen som en studie av Guds skaperverk. Jeg synes ikke det er det aller minste rart.
![]() |
#219 |
|
Einstein var vel knapt nok religiøs heller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
|
![]() Sv: Er du kristen?Jeg synes det er rart mange har så snevert syn på hva kristen tro er. At en ikke kan se logikken i at en vitenskapsmann tror på Gud for eksempel. Det er så mye vitenskapen ikke kan si noe sikkert om, som hva er vitsen med å leve, eller etiske spørsmål. Sånn sett har jeg forståelse for at noen velger å tro på en etikk å leve etter, at en tar et standpunkt. Da ser jeg for meg at himmel og helvete, eller Guds utseende er irrelevante og banale spørsmål. Filosofien ligger for mange kristne mye dypere enn det.
![]() |
|
|