|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du kristen? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
61 | 22,76% |
Nei |
164 | 61,19% |
Usikker/sånn halvveis |
40 | 14,93% |
Dustepoll |
3 | 1,12% |
Deltakere: 268. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#182 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du kristen?
Ja, samme her. Jeg har aldri hatt sansen for misjonering. Jeg synes mange misjonærer gjør en helt fantastisk jobb med tanke på den hjelpen de gir, men jeg synes de skal holde religionen utenfor.
![]() |
#183 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er du kristen?Misjonærer holde religion utenfor??
![]() |
#184 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Er du kristen?Jeg synes også all slags misjonering ( fra Herbalife til Jehovas vitner) er irriterende, men jeg skjønner jo veldig godt hvorfor folk blir misjonærer. Hvis man oppriktig tror at de som ikke tar imot Gud havner havner lukt i Helvete, er det ren ondkap og egoisme å gi blaffen i å fortelle andre om hva de må gjøre for å ikke havne der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Nei det ble litt dumt sagt av meg, altså ja til hjelpearbeid uten religiøs misjonering involvert.
![]() |
#186 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Signerer helhjertet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Er du kristen?Jeg synes misjonering og hjelpearbeid bør være to strengt adskilte virksomheter. Kristne organisasjoner er viktige bidragsytere i hjelpearbeid rundt om i verden, og det synes jeg selvsagt er utelukkende positivt. Så lenge misjonering ikke er med i bildet.
![]() |
#188 |
Personlig pessimist
|
Det gjøres faktisk en hel del misjonsarbeid uten evangelisering i ord. I land der evangelisering og kristne møter er forbudt, f eks. Vi kjenner et par som driver misjon i Laos, og der har de kun lov til å gi praktisk bistand. De driver en skole, jobber for å skaffe flere landsbyer rent drikkevann, og gir medisinsk hjelp.
![]() |
![]() |
#189 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Er du kristen?Slutter meg til rekken av misjonskeptikere. Jeg har bodd et stykke tid i et land som har vært nærmest for et supermarked for misjonsorganisasjoner å regne, og gudene skal vite det har ført til mye elendighet. Mange har gjort mye bra mht helse og skole, men andre (og ikke sjeldent også de samme) har skapt ufred og ulykke for folk. De verste er bibeloversetterne av den cowboyamerikanske sorten, eller de som forlanger at folk skal legge om måten å leve på så grundig at segregering blir resultatet (7. dagsadventistene for eksempel). Og de tungetalende sektene har virkelig satt i gang mye f***skap. Jeg er sikker på at målet framstår som høyverdig og riktig for hver og en av disse misjonærene, men resultatet blir ikke noe bedre av den grunn.
![]() |
#190 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Er du kristen?Jeg ser helt klart at det er forskjell på ulike typer misjonering. Men for min del har det lite å si om hvorvidt misjoneringen er dommedagspredikantaktig eller lavmælt og hyggelig når det gjelder sammenblandingen misjon og hjelpearbeid.
![]() |
#191 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Veldig enig i dette.
![]() |
#192 |
Pauset
|
![]() Sv: Er du kristen?Det er ikke religiøse, ateister, agnostikere, kulturer osv. som er problemet, men fanatikerne. Det er fanatikerne som ødelegger positive prosesser. Fanatikerne skal ha fram kun sin sannhet, og er ikke interessert i de andres sannhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Er du kristen?Jeg tror de fleste oppfatter misjonering som utadrettet religiøs/annen type virksomhet Fnatten? Dette sier Wiki:
![]() |
#195 |
Pauset
|
Jeg har tenkt misjonærer som de andre her, og ikke som du sier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Er du kristen?Misjonsbefalingen er da absolutt en utadrettet handling, og ikke en "jeg går ut og gjør gode gjerninger, så kan folk tro det samme som meg om de vil". |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Personlig pessimist
|
Er ikke det å gå ut og gjøre "gode gjerninger" en veldig utadrettet handling?
![]() |
![]() |
#198 |
Ekvilist
|
Ikke en utadrettet religiøs handling, slik jeg oppfatter misjonering. Jeg synes en del kristne gir inntrykk av at "gode gjerninger" er en kristen greie. Det er det defintivt ikke etter min mening. Hvis man reiser til Haiti for å hjelpe jordskjelvrammede, og man samtidig er svært religiøs. Behøver det å være religionen som er den utløsende årsak? Misjon? Jeg skjønner liksom ikke den greia der. Er det for å tilfredsstille Gud man drar, og få et ekstra poeng i boka, eller et genuint ønske om å hjelpe folk? Jeg skjønner at det kan være begge deler altså, men noen ganger får jeg inntrykk av at gode gjerninger er forbeholdt folk som er kristne.
![]() |
#199 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Er du kristen?Enig med Irma. Den gode gjerningen har ingenting med religionen å gjøre for meg, så derfor ser jeg ikke på det som misjonering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Er du kristen?Troen er en del av hele min person, og påvirker selvsagt valg og handlinger. Dermed blir det jeg foretar meg (på godt og vondt) en misjonering av det jeg tror på og mine evne til å leve ut troen. Enten det dreier seg om dagliglivet her hjemme, eller om jeg hadde gravd brønner i Laos.
![]() |
![]() |
|
|