Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser du for barnet ditt nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-10, 19:24   #341
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Nå er vi nettopp ferdige med Nifse Nella.
Tenker den store boken om Knerten skal tas nå.

Gammel 28-03-10, 20:39   #342
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Vi leser "den store boken om Mormor og de 8 ungene."
Også ligger Maria Parr med "Tonje Glimmerdal" klar.

Trixie er ikke aktiv  
Gammel 28-03-10, 20:48   #343
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi leser "Doktor Proktor og tidsbadekaret", etter at vi tidligere leste den forrige, om prompepulveret, begge av Jo Nesbø. De slår veldig an hos liten og stor.
Det er som oftest jeg som leser høyt, men vi sitter sammen alle tre når vi gjør det. Jeg tror mannen og junior startet på en Nifse Nella igår i tillegg.

apan er ikke aktiv  
Gammel 28-03-10, 21:03   #344
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg syns ikke det forringer lesestunden at det ikke leses for bare en. Tenker ikke at det er akkurat der det er viktigst med alenetid, men det er nå meg.

Godt å høre. Grunnen til at jeg spør, er at en venninne reagerte på at ungene ikke ble lest for alene. Hun syntes ikke det gjorde noe at vi av og til leste sammen, men hun syntes det var trist hvis vi nesten aldri gjorde det.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 28-03-10, 21:41   #345
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Godt å høre. Grunnen til at jeg spør, er at en venninne reagerte på at ungene ikke ble lest for alene. Hun syntes ikke det gjorde noe at vi av og til leste sammen, men hun syntes det var trist hvis vi nesten aldri gjorde det.

Grunnen til at jeg ikke leser for de sammen er fordi lillebror ikke evner å sitte i ro, og enda nok er i billedbokfasen. Jeg tenker å lese for de sammen når han blir større.

Gammel 28-03-10, 22:38   #346
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Jeg leser Marikken til gutten på 5 1/2 år. Han elsker bøkene og synes de er koselige.

Hvordan er det hjemme hos dere andre, er det stort sett mor som leser, stort sett far som leser eller er lesingen jevnt fordelt?

Mye far som leser, særlig til storebror. Han er flinkere enn meg også, selv om jeg ikke syns jeg er så værst. Men han har en fin fortellerstemme, og han leser alle tekster med samme innlevelse.

Gammel 28-03-10, 23:14   #347
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi leser Sinus i Sinus av Tore Renberg.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 28-03-10, 23:31   #348
Left
Passiv

Standard

Nå leser vi Doktor Proktors prompepulver.
Morsom bok, for både stor og liten.

Gammel 29-03-10, 08:58   #349
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

han er en helt elendig høytleser. Han er glad i litteratur og leser mye selv, men jeg har hørt ham lese høyt, og det er tragisk, dessverre. Jeg skjønner ikke helt at det går an.

Slik er det hos oss også....det er så monotont og kjedelig når han leser høyt for eldste at hun roper etter meg Så han og 2 åringen leser sammen heller.....

Macky er ikke aktiv  
Gammel 29-03-10, 09:01   #350
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Macky, her.

Slik er det hos oss også....det er så monotont og kjedelig når han leser høyt for eldste at hun roper etter meg Så han og 2 åringen leser sammen heller.....

Jøss, er det flere?

Problemet til mannen er ikke bare at det er monotont og kjedelig, men han greier rett og slett ikke å få sammenheng i setningene. Han legger trykk på feil sted i setningene slik at det ikke gir sammenheng, og tonefallet er også helt merkelig. Jeg har hørt mange dårlige høytlesere, men aldri noen som ham. Jeg visste ikke at dte gikk an. Det går ikke an å forstå hva som er viktig i teksten, fordi trykk og tonefall er på helt feil sted. Hva kommer sånt av?

Han hører det selv også, og han liker ikke å lese høyt. Han synes det er "tungt", som han sier. Jeg skjønner hva han mener. Men han leser masse, masse på egenhånd. Uten problemer.

Sånn ellers har han mange kvaliteter, altså.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 29-03-10, 14:54   #351
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan er det hjemme hos dere andre, er det stort sett mor som leser, stort sett far som leser eller er lesingen jevnt fordelt?

Det er bare jeg som leser. Mannen min forteller historier.

Gammel 29-03-10, 17:19   #352
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Litjtausa vil ikke lese bøker sammen med faren sin, han "snakker" nemlig ikke bøkene. Husbonden liker ikke å lese for ungene, og foretrekker pekebøker. Men han kan sitte lenge og diskutere med dem om bildene.

Litjtausa har forelsket seg i Pulverheksa, så de har vi lest en 12-15 ganger nå. Jeg syns Lotta fra Bråkmakergata passet veldig bra til surpruttene mine, så den har jeg lest litt på senga. Hvor mye litjtausa hører av det, vet jeg ikke.

Lille skatt vil bare lese sjøl.

Gammel 29-03-10, 17:43   #353
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi leser når vi legger, dvs. ca. annenhver gang. Første boken over flere kvelder var Danny og den store fasanjakten. Den var så populær at vi fortsatte på Roald Dahl, så nå er det Mathilda som leses. Fortsatt til stor glede.

Gammel 01-04-10, 21:25   #354
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi begynte på Hobbiten i kveld. En umiddelbar suksess.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 01-04-10, 21:34   #355
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser Danny og den store fasanjakten for tiden. I kveld var det spennende nok til å glemme en finger med brannsår i over en halvtime.

Gammel 01-04-10, 21:45   #356
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi leste ferdig Mesterdetektiven Blomkvist og lille Rasmus tidligere i kveld, og det var så spennende på slutten at Frøkna sto på stolen sin og bet seg i hendene.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 01-04-10, 21:45   #357
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

7-åringen hører på LasseMajas detektivbyrå - Gullmysteriet for tiden. Nettopp ferdige med Frøken Detektiv. Hun leser noen kapittel selv og jeg leser et - to kapitler om kvelden. Mannen leser ikke annet enn VG eller ViMenn og heller ikke høyt. Han nekter, så her er det meg som leser.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv  
Gammel 01-04-10, 22:23   #358
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Charlie og sjokoladefabrikken, her. Eller Charlie og sjokoladefedrikken som han sier. Veldig spennande!

Gammel 02-04-10, 00:06   #359
Left
Passiv

Standard

Hvordan får man barna virkelig interessert i å bli lest høyt for?
Jeg elsker bøker, og har vært interessert i litteratur siden jeg var i stand til å holde en bok.
Ungene mine er også det, men de har ikke helt tålmodigheten jeg gjerne skulle ønske de hadde hatt. Får aldri lese mer enn ett kapittel f.eks, da sier eldste at han ikke vil mer. Jeg tror jeg er en brukbar høytleser også egentlig.

Gammel 02-04-10, 00:12   #360
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Hvordan får man barna virkelig interessert i å bli lest høyt for?

Man leser for dem hver eneste dag fra de er 1–2 år gamle? Det har fungert på våre i alle fall.

Teofelia er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:39.