Sv: Programmeringsspørsmål - IF-operasjoner
Opprinnelig lagt inn av torsk, her.
...
En annen måte er å prøve å dele opp HVIS-funksjonene på flere linjer, det er de som gjør det vanskelig siden de tar tre parametere. HVIS(A; B; C) blir da til:
Jeg syns det blir enklere da, men jeg er vant til å lese kode som er stykket opp på lignende vis. Under har jeg prøvd på formelen din, ikke sikkert du syns det blir noe lettere. (Ingen garantier for at jeg har splittet opp riktig.)
Kode:
=HVIS(Inndata!B$34=1
; 0
; HVIS(OG(Inndata!B$34>1;Inndata!B$34<6)
; HVIS(ELLER(A12*L<Inndata!$E$34;A12*L>Inndata!$F$34 )
; 0
; Inndata!$C$34+(Inndata!$D$34-Inndata!$C$34)/STØRST((Inndata!$F$34-Inndata!$E$34); 0,0001) * (A12*L-Inndata!$E$34)); HVIS(OG((Inndata!$E$34/L)<=A12;A12<(Inndata!$E$34/L+0,01))
;Inndata!$C$34
;0
)
)
)
Aha, dette er mer slik jeg har organisert mine egne småprogrammer i Matlab og Fortran (jeg er selvlært med unntak av 2 vt Turbo Pascal på ingeniørhøgskolen i 1989). Jeg burde muligens klart å tenke i disse baner selv. Jeg skal også ta en titt på pseudokode-opplegget.
Tusen takk til torsk og dere andre for input.
Saken her er jo at jeg har fått et fiks ferdig vanvittig stort regneark som er grunnlaget for hele bedriftens virksomhet (jeg er nyansatt), og som jeg skal forstå fra innerst til ytterst. Så da er det bare å brette opp ermene og begynne dissekeringsjobben uten å tenke på mulighetene for å bruke et "normalt" programmeringsspråk.
Sist redigert av banana : 30-03-10 kl 12:09.
|