Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser du for barnet ditt nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-10, 22:56   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Hvordan er det hjemme hos dere andre, er det stort sett mor som leser, stort sett far som leser eller er lesingen jevnt fordelt?

Det er ganske jevnt fordelt, men vi leser alltid hver sin bok. Det vil si at når jeg begynner på en bok for storesøster, så er det jeg som leser for henne til den er ferdig, mens Teomannen leser for lillesøster, og omvendt.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 27-03-10, 23:21   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det bare jeg som leser. Det er trist, og det er ikke fordi mannen ikke vil, men han er en helt elendig høytleser. Han er glad i litteratur og leser mye selv, men jeg har hørt ham lese høyt, og det er tragisk, dessverre. Jeg skjønner ikke helt at det går an.

Så jeg leser. Han gjør veldig mye annet, men jeg føler likevel på at ansvaret for høytlesing ligger veldig på meg, og ungene er liksom prisgitt meg og mitt overskudd.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 27-03-10, 23:31   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor lenge leser dere, og leser dere for flere barn samtidig? Jeg synes det er enklest, siden det er jeg som står for høytlesinga, men jeg har litt dårlig samvittighet, for jeg mener at de i grunnen burde hatt en individuell lesestund.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 27-03-10, 23:37   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvor lenge leser dere, og leser dere for flere barn samtidig? Jeg synes det er enklest, siden det er jeg som står for høytlesinga, men jeg har litt dårlig samvittighet, for jeg mener at de i grunnen burde hatt en individuell lesestund.

Vi leser hver kveld. For Blobben etter at hun har kommet seg i seng og for Frøkna mens hun spiser kveldsmat. For Blobben blir det typisk én bok, hvis det er Ludde, Når to … eller Tassen, eller en halv bok hvis det er Ruffen.

For Frøkna blir det fra 15–30 minutter vanligvis.

Det er uaktuelt å lese for begge to sammen da det er over fire års aldersforskjell mellom dem. Det vil si: det hender at Frøkna hopper opp i sengen til Blobben for å høre på hennes lesestund, men ikke omvendt.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 27-03-10, 23:42   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Her er det i grunnen perfekt å lese den samme boka for begge, for seksåringen er uvanlig oppvakt og moden og åtteåringen er temmelig umoden og barnslig... De liker samme type bøker. MInstemann er vel faktisk den som lar seg fascinere av nesten hva som helst, mens den eldste mister konsentrasjonen.

Likevel tenker jeg at jeg burde lest for dem alene. De har jo behov for egentid med meg.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 27-03-10, 23:46   #6
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Her går det for tiden i "Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans" Ikke fordi innholdet er så spesielt mer fengende for mine 1-åringer enn andre bøker, men fordi Tuppa mi spiser alle bøkene som har papirsider og jeg derfor foretrekker bøker med pappsider så lenge de skal være med og holde boka selv.

Barnas mormor bestilte forøvrig nylig denne boka til barna (fortsatt 1-åringer) fordi Norli hadde greid å liste den opp som passende for barn i aldersgruppen 0-2 år og vi tenkte at det var verdt å prøve Det ser forøvrig ut for at de er klar over blunderen, for nå har de endret aldersgruppen. Noen som har rukket å lese den, forresten? (Barnas mormor leser forøvrig Kant for barna når hun passer dem så spørs om det ikke lå et snev av alvor bak bestillingen allikevel )

Odelia er ikke aktiv  
Gammel 27-03-10, 23:47   #7
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Det varierer litt. Eldste leser mest for seg selv (hun er snart ti), men slår seg innimellom i lag med lillebroren (7 år) når vi leser for ham. Periodevis leser vi fortsettelsesbok de begge har glede av. Da bytter vi gjerne på å lese - den voksne og ti-åringen. Jeg syns ikke det er noe must at de skal ha individuell lesestund hver dag.

Hvor lenge vi leser kommer an på framdriften under kveldsstellet. Lang lesestund (halvtimes tid) er belønning for kjapt og effektivt kveldsstell. Somling spiser av lesetida, og i verste fall blir det ingen lesing. (Begge leser uansett litt selv på senga.)

ming er ikke aktiv  
Gammel 27-03-10, 23:49   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor lenge leser dere, og leser dere for flere barn samtidig?

Vi har bare ett barn, så akkurat det er ikke noe problem. Hvor lenge vi leser kommer an på hvor sent det har blitt og hvor spennende kapittelet er - mellom 20 og 30 minutter, vanligvis, men når det nærmer seg slutten på en veldig spennende bok, setter jeg gjerne av ekstra tid for å slippe å slutte på nest siste kapittels cliffhanger.

Gammel 29-03-10, 08:58   #9
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

han er en helt elendig høytleser. Han er glad i litteratur og leser mye selv, men jeg har hørt ham lese høyt, og det er tragisk, dessverre. Jeg skjønner ikke helt at det går an.

Slik er det hos oss også....det er så monotont og kjedelig når han leser høyt for eldste at hun roper etter meg Så han og 2 åringen leser sammen heller.....

Macky er ikke aktiv  
Gammel 29-03-10, 09:01   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Macky, her.

Slik er det hos oss også....det er så monotont og kjedelig når han leser høyt for eldste at hun roper etter meg Så han og 2 åringen leser sammen heller.....

Jøss, er det flere?

Problemet til mannen er ikke bare at det er monotont og kjedelig, men han greier rett og slett ikke å få sammenheng i setningene. Han legger trykk på feil sted i setningene slik at det ikke gir sammenheng, og tonefallet er også helt merkelig. Jeg har hørt mange dårlige høytlesere, men aldri noen som ham. Jeg visste ikke at dte gikk an. Det går ikke an å forstå hva som er viktig i teksten, fordi trykk og tonefall er på helt feil sted. Hva kommer sånt av?

Han hører det selv også, og han liker ikke å lese høyt. Han synes det er "tungt", som han sier. Jeg skjønner hva han mener. Men han leser masse, masse på egenhånd. Uten problemer.

Sånn ellers har han mange kvaliteter, altså.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 29-03-10, 14:54   #11
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan er det hjemme hos dere andre, er det stort sett mor som leser, stort sett far som leser eller er lesingen jevnt fordelt?

Det er bare jeg som leser. Mannen min forteller historier.

Gammel 29-03-10, 17:19   #12
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Litjtausa vil ikke lese bøker sammen med faren sin, han "snakker" nemlig ikke bøkene. Husbonden liker ikke å lese for ungene, og foretrekker pekebøker. Men han kan sitte lenge og diskutere med dem om bildene.

Litjtausa har forelsket seg i Pulverheksa, så de har vi lest en 12-15 ganger nå. Jeg syns Lotta fra Bråkmakergata passet veldig bra til surpruttene mine, så den har jeg lest litt på senga. Hvor mye litjtausa hører av det, vet jeg ikke.

Lille skatt vil bare lese sjøl.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.