|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?
Det er ganske jevnt fordelt, men vi leser alltid hver sin bok. Det vil si at når jeg begynner på en bok for storesøster, så er det jeg som leser for henne til den er ferdig, mens Teomannen leser for lillesøster, og omvendt. |
![]() |
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?Hos oss er det bare jeg som leser. Det er trist, og det er ikke fordi mannen ikke vil, men han er en helt elendig høytleser. Han er glad i litteratur og leser mye selv, men jeg har hørt ham lese høyt, og det er tragisk, dessverre. Jeg skjønner ikke helt at det går an. |
![]() |
![]() |
#3 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?Hvor lenge leser dere, og leser dere for flere barn samtidig? Jeg synes det er enklest, siden det er jeg som står for høytlesinga, men jeg har litt dårlig samvittighet, for jeg mener at de i grunnen burde hatt en individuell lesestund. |
![]() |
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
Vi leser hver kveld. For Blobben etter at hun har kommet seg i seng og for Frøkna mens hun spiser kveldsmat. For Blobben blir det typisk én bok, hvis det er Ludde, Når to … eller Tassen, eller en halv bok hvis det er Ruffen. |
![]() |
![]() |
#5 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?Her er det i grunnen perfekt å lese den samme boka for begge, for seksåringen er uvanlig oppvakt og moden og åtteåringen er temmelig umoden og barnslig... De liker samme type bøker. MInstemann er vel faktisk den som lar seg fascinere av nesten hva som helst, mens den eldste mister konsentrasjonen. |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?Her går det for tiden i "Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans" |
![]() |
![]() |
#7 |
i tåkeheimen
|
Det varierer litt. Eldste leser mest for seg selv (hun er snart ti), men slår seg innimellom i lag med lillebroren (7 år) når vi leser for ham. Periodevis leser vi fortsettelsesbok de begge har glede av. Da bytter vi gjerne på å lese - den voksne og ti-åringen. Jeg syns ikke det er noe must at de skal ha individuell lesestund hver dag. |
![]() |
![]() |
#8 |
flisespikker
|
Vi har bare ett barn, så akkurat det er ikke noe problem. Hvor lenge vi leser kommer an på hvor sent det har blitt og hvor spennende kapittelet er - mellom 20 og 30 minutter, vanligvis, men når det nærmer seg slutten på en veldig spennende bok, setter jeg gjerne av ekstra tid for å slippe å slutte på nest siste kapittels cliffhanger.
#9 |
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Slik er det hos oss også....det er så monotont og kjedelig når han leser høyt for eldste at hun roper etter meg |
![]() |
![]() |
#10 |
Kontrollfrik
Jøss, er det flere? |
![]() |
![]() |
#11 |
Muligens verdt å vente på
|
Det er bare jeg som leser. Mannen min forteller historier.
#12 |
Travelt opptatt
|
Litjtausa vil ikke lese bøker sammen med faren sin, han "snakker" nemlig ikke bøkene. Husbonden liker ikke å lese for ungene, og foretrekker pekebøker. Men han kan sitte lenge og diskutere med dem om bildene.
|
|