|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#3 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: JernbaneulykkenMå vel regne vekt og akselerasjon mot friksjonen?
__________________
The deadline for complaints was yesterday vinterbolle jan 2007 sommerbolle juni 2010 minibolle mai 2012 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: JernbaneulykkenVognene veide hvertfall mellom 300 og 400 tonn. 8 km reisevei og 100 høydemeter fall. Vet ikke hva friksjonen på noe sånt kan være.
__________________
The deadline for complaints was yesterday vinterbolle jan 2007 sommerbolle juni 2010 minibolle mai 2012 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: JernbaneulykkenJeg får også i underkant av 50 km/t i fritt fall.
__________________
The deadline for complaints was yesterday vinterbolle jan 2007 sommerbolle juni 2010 minibolle mai 2012 |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: JernbaneulykkenMen du må jo huske på at toget i tillegg beveger seg i en horisontal retning som er mye lenger (8km) og vil dermed ha mer lengde på å oppnå større hastighet.
__________________
The deadline for complaints was yesterday vinterbolle jan 2007 sommerbolle juni 2010 minibolle mai 2012 |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
I mål
|
![]() Sv: Jernbaneulykken
Det skal jo ikke ha noe å si hvis man bruker energibevaring da, da er løypa likegyldig. Jeg har ikke regnet på det, men er enig i at energibevaring kunne vært brukt for å finne fart ved fritt fall, da bør jo farten bli mindre med noe friksjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Jernbaneulykken
Tror det blir feil å tenke energibevaring her, uten at jeg klarer å beskrive det på en god nok måte. For det er ingen tvil om at toget hadde en hastighet som var mye høyere enn 50 km/t.
__________________
The deadline for complaints was yesterday vinterbolle jan 2007 sommerbolle juni 2010 minibolle mai 2012 |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
I mål
|
![]() Sv: Jernbaneulykken
Men det kan da virkelig ikke være noen grunn til IKKE å tenke det? Dvs, for å vurdere maksfart da, energien kan jo umulig ha vært bevart. Så da tror jeg vi tenker feil rundt størrelsen, eller at antall høydemeter er feil, eller at den har fått en puff i starten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: JernbaneulykkenÅ, kjenner dette irriterer meg skikkelig at jeg ikke husker dette bedre.
__________________
The deadline for complaints was yesterday vinterbolle jan 2007 sommerbolle juni 2010 minibolle mai 2012 |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: JernbaneulykkenKanskje fysikkens lover må revideres? Godsvognesaken skaper ny presedens?
__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord. (Goethe)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: JernbaneulykkenJa, selvsagt, har vognene fått seg en skubb/dytt i begynnelsen vil det jo forklare litt mer.
__________________
The deadline for complaints was yesterday vinterbolle jan 2007 sommerbolle juni 2010 minibolle mai 2012 |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 345
![]() ![]() |
![]() Sv: JernbaneulykkenMed alle mulige forbehold: Når jeg regner energibevaring får jeg farten lik 44 m/s, altså 159 km/t.
__________________
02, 04, 08 |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: JernbaneulykkenFritt fall og vannrett akselerasjon blir vel to ganske forskjellige utregninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Jernbaneulykken
__________________
The deadline for complaints was yesterday vinterbolle jan 2007 sommerbolle juni 2010 minibolle mai 2012 |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|