![]() |
#321 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?Vi har kommet langt i vår første store bok nesten helt uten bilder - Roald Dahls Charlie og den store glassheisen. Den unge mannen fikk boken til bursdagen (han ble nylig 5 år) av en barnehagevenn og det går strålende. Vi leser ett kapittel hver kveld.
#322 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?Vi har lest Dyrene i Hakkebakkeskogen, med innspill av 5 minuttershistorier fra ei sånn stor "5 min historiebok".
#323 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?Jeg leser Marikken til gutten på 5 1/2 år. Han elsker bøkene og synes de er koselige. |
![]() |
![]() |
#324 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?
Forholdsvis jevnt fordelt. Det siste drøye året har mannen og jeg hatt hver våre bøker. I perioder er det slik at jeg leser en hel bok, og så leser mannen en hel bok, men i det siste har vi lest parallelt (for tiden leser jeg "Danny og den store fasanjakten", mens mannen leser "Alice i Eventyrland").
#325 |
kamerat
|
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?Vi leser ganske mye begge to, men jeg leser nok litt mer. Fordi det er jeg som er mest glødende entusiastisk.
#326 |
Bedreviter
|
Det er ganske jevnt fordelt, men vi leser alltid hver sin bok. Det vil si at når jeg begynner på en bok for storesøster, så er det jeg som leser for henne til den er ferdig, mens Teomannen leser for lillesøster, og omvendt. |
![]() |
![]() |
#327 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?Hos oss er det bare jeg som leser. Det er trist, og det er ikke fordi mannen ikke vil, men han er en helt elendig høytleser. Han er glad i litteratur og leser mye selv, men jeg har hørt ham lese høyt, og det er tragisk, dessverre. Jeg skjønner ikke helt at det går an. |
![]() |
![]() |
#328 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?Hvor lenge leser dere, og leser dere for flere barn samtidig? Jeg synes det er enklest, siden det er jeg som står for høytlesinga, men jeg har litt dårlig samvittighet, for jeg mener at de i grunnen burde hatt en individuell lesestund. |
![]() |
![]() |
#329 |
Bedreviter
|
Vi leser hver kveld. For Blobben etter at hun har kommet seg i seng og for Frøkna mens hun spiser kveldsmat. For Blobben blir det typisk én bok, hvis det er Ludde, Når to … eller Tassen, eller en halv bok hvis det er Ruffen. |
![]() |
![]() |
#330 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?Her er det i grunnen perfekt å lese den samme boka for begge, for seksåringen er uvanlig oppvakt og moden og åtteåringen er temmelig umoden og barnslig... De liker samme type bøker. MInstemann er vel faktisk den som lar seg fascinere av nesten hva som helst, mens den eldste mister konsentrasjonen. |
![]() |
![]() |
#331 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?Her går det for tiden i "Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans" |
![]() |
![]() |
#332 |
i tåkeheimen
|
Det varierer litt. Eldste leser mest for seg selv (hun er snart ti), men slår seg innimellom i lag med lillebroren (7 år) når vi leser for ham. Periodevis leser vi fortsettelsesbok de begge har glede av. Da bytter vi gjerne på å lese - den voksne og ti-åringen. Jeg syns ikke det er noe must at de skal ha individuell lesestund hver dag. |
![]() |
![]() |
#333 |
flisespikker
|
Vi har bare ett barn, så akkurat det er ikke noe problem. Hvor lenge vi leser kommer an på hvor sent det har blitt og hvor spennende kapittelet er - mellom 20 og 30 minutter, vanligvis, men når det nærmer seg slutten på en veldig spennende bok, setter jeg gjerne av ekstra tid for å slippe å slutte på nest siste kapittels cliffhanger.
#334 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?Her er det stort sett jeg som leser, Frank er ingen bokorm.
Enten går det bra, eller så går det over. Sist redigert av Nessie : 28-03-10 kl 09:39. |
![]() |
![]() |
#335 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?Det er stort sett jeg som leser. Lillebror er ikke helt med på lesestund enda, så jeg leser som regel for storebror når lillebror er lagt.
#336 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?Her går det i Knerten for tiden. Vi begynte med Knerten og forundringspakken, og mamma måtte svelge unna klump i halsen da lillebror fant lille forundringspakken på kirketrappen og løp hjem med henne. Storebror var ikke like grepet. Nå er vi i gang med den første boka.
#337 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?For tiden er det slik at mannen leser for lillesøster og jeg for storesøster. Grunnen er at jeg og storesøster leser i Mormor og de 8 ungene, og da er det greit at vi leser den sammen hver kveld.
#338 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Vi leser en bok eller en historie for treåringen først og så for femåringen. Dvs., de hører jo på begge deler begge to, men de får alltid velge en bok hver. De bor på samme rom og legger seg samtidig, så det passer best slik. Jeg har en plan om at vi skal begynne å lese for eldstemann mens minstemann er på badet (eldstemann er roligst og sovner først), men det gjenstår å se om det blir noe av.
#339 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?Nå har jeg bare en som er så liten at han blir lest for, men da storebrødrene var små var det ofte bøker som kunne passe for flere (f.eks. Harry Potter for en på sju og en på 10,5), og da leste jeg for dem sammen. Jeg syns ikke det forringer lesestunden at det ikke leses for bare en. Tenker ikke at det er akkurat der det er viktigst med alenetid, men det er nå meg. |
![]() |
![]() |
#340 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?Jeg synes heller ikke at lesetid trenger å være alenetid. Tvert om, egentlig. Eneste grunnen til at vi ikke leser for våre unger sammen, er at syvåringen ikke vil høre Karsten og Petra og at treåringen ikke vil/får høre Harry Potter. |
![]() |
![]() |
|
|