Sv: Ergrer seg over barn som skriker på flyet
Første gang vi skulle ut og fly med barn over spedbarnsalderen ble vi fullstendig tatt på senga over hvor komplisert det var å holde en 2-åring i ånde. Grusomt for oss og sikkert litt irriterende for omgivelsene. Han ville ikke sitte stille. Han var jo på et nytt sted, og nye steder skal utforskes. Og når man ikke får utforsket, men blir holdt i fanget istedenfor, hva gjør man da? Jo man vræler og mister all muskeltonus for å gli ned på gulvet. Nye leker, sekk med ymse, ekstra mat, drikke, i det hele tatt alt man anbefaler var ikke til det minste hjelp. Det gikk et par år til neste flytur over en liten time for å si det sånn.
Ja, jeg irriterer meg over barneskrik. Jeg kan til og med irritere meg over barn som er aktive uten å skrike hvis jeg har sett for meg en rolig tur for å lade opp og lese på noen dokumenter til et møte. På fly slipper man heldigvis de som snakker i mobil og tester ringelyder, men tenåringer som dulter i hverandre og snakker høylydt er også irriterende. Verst av alt er vel hvinende, brisne voksne.
Det er litt rart med barn, på en side er alle enige om at de er likeverdige mennesker. Likevel er det mange som mener at man i endel situasjoner bør skåne omgivelsene for barn og at de bør gjøre vesentlig mindre utav seg enn voksne hvis de likevel er med. Men foreldre som skifter bæsjebleier i setet og mener hele verden skal ta hensyn til dem og deres barn gjør det kanskje ikke enklere for de som prøver å ta hensyn til omgivelsene etter beste evne? Jeg tror det vil være ganske uklokt å samle alle barnefamiliene i samme hjørne av flyet, men når jeg reiser med små barn kunne jeg godt tenke meg å vite at de som virkelig, virkelig vil ha ro er plassert et annet sted. Det er ikke noe verre enn å havne ved siden av mann-med-dress-og-stresskoffert som ser delvis irritert, delvis vettskremt ut bare av at barnet smiler forsiktig opp til han. Jeg stemmer for mulighet til å bestille stille sone i flyet for de som ønsker det, det kunne jeg godt tenke meg de gangene jeg reiser alene.