Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er du kresen?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Er du kresen eller altetende?
Jeg er superkresen / Jeg er bare kresen på noen matvarer (med dårlig grunn) 6 3,68%
Jeg er kresen 21 12,88%
Jeg er litt kresen 23 14,11%
Jeg er bare kresen på noen matvarer (med god grunn!) 21 12,88%
Jeg er altetende, med unntak av noen få matvarer (med god grunn!) 57 34,97%
Jeg er altetende, med unntak av hederlige intoleranseårsaker 5 3,07%
Jeg er altetende 25 15,34%
Jeg er altetende (inkl. værtestikler etc.) 5 3,07%
Deltakere: 163. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-10, 09:41   #61
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er du kresen?

Har ikke noe problem med å spise det jeg blir servert og synes det kan være spennende å smake på nye ting. Altså ikke kresen, mener jeg.

Men det betyr ikke at jeg liker alt. Det er ting jeg unngår hvis jeg får velge. Og det er ting jeg diskret lar ligge, selv om jeg blir servert det. Det handler om høflighet mener jeg. Jeg irriterer meg grønn over folk som må fortelle høyt og tydlig alt de IKKE liker.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 09:46   #62
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er noen ting jeg ikke er begeistrert for (som f.eks. honning, oliven og lever), men jeg spiser det dersom jeg får det servert hos andre. Ellers spiser jeg det meste og elsker å smake på nye ting.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 10:05   #63
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg er skikkelig superkresen og det er et problem for meg sosialt.
De som kjenner meg godt blir ikke fornærmet - men jeg går veldig sjelden bort til ukjente folk hvis jeg ikke vet hva som står på menyen. Heller det enn å la de bli ydmyket om de har lagt ned mye jobb med maten.

Ting jeg ikke liker: stort sett alt av fisk: jeg spiser litt laks eller ørret om jeg får det servert. Alt av skjell og andre slimdyr. Snegler. Sopp. Stangselleri.

Og kjøtt bør helst være av reneste sort, jeg kan ikke fordra slingser eller fett. Mannen min, moren min og svigermor lager godkjent og deilig lapskaus f.eks. som jeg trygt setter tennene i - men jeg kunne aldri spise dette i en kantine.

Gammel 20-03-10, 10:17   #64
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

jeg er litt kresen i tillegg har jeg laktoseintoleranse og tåler ikke spes mye hvetemel.
Jeg liker ikke brusasus, ikke noe spes glad i bernesaus(skrives vel ikke sånn)
Liker ikke kjøttkaker, men svenskekjøttboller (må være sikkelige svenske boller) , liker ikke ribbe (altså sånn man spiser til jul alt for mye fett på det så jeg blir sittene og pelle bort all fett til de andre er ferdige å spise før jeg spiser ) Liker egentlig ikke noe kjøtt med mye fett på.
Ikke liker jeg pannekaker. Eller tykke vaffler.Vafflene må være gjennomstekte, ikke halvrå i midten :grøss:

Men jeg liker hestepølser, kutunge og sånt rart :rar:

Gammel 20-03-10, 10:31   #65
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Var superkresen som barn, min mor ynder å fortelle om at jeg ikke spiste noe særlig annet enn brødskiver uten skorper med honning på. (Hun overdriver en smule, men jeg spiste veldig lite som barn.) Som voksen spiser jeg sort sett det meste, er allergisk for sitrus så det er jeg nødt til å unngå, også velger jeg heller en annen kake enn bløtkake hvis mulig.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 10:32   #66
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Det er mye jeg ikke synes er så overvettes godt, men samtidig lite jeg synes er uspiselig. Jeg spiser det jeg får servert.

Nå svarer jeg for meg selv, selvfølgelig. Jeg har ikke noe problem med at andre har ting de ikke spiser.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 10:36   #67
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg tror jeg synes at kresen (når det gjelder voksne) henger mest sammen med hva man spiser i selskap.

Ja, det tenker jeg også.
Husker det var en (her inne tror jeg?) som for en stund siden skrev om at hun skulle ha venninnekveld, men slet litt med menyen, fordi det var flere av gjestene som "ikke likte" både det ene og det andre (igjen - ikke snakk om allergi). Og det var snakk om helt vanlige, matvarer som tradisjonelle grønnsaker etc. Hun endte opp med å servere all mat i små skåler, sånn at ingen av gjestene skulle få mat de ikke likte på tallerkenen. Og da blir jeg litt sånn
Ikke med tanke på vertinnen, som strakk seg mer enn rimelig er, men med tanke på voksne mennesker som gjør vertinneoppgaven så vanskelig for venninnene sine med å lage et nummer av at man "ikke liker paprika" og "ikke liker tomat".

Men kanskje er det jeg som ikke er forståelsesfull nok her?

Gammel 20-03-10, 10:48   #68
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tilrettelegger maten når jeg vet det er allergier, religiøse årsaker, vegeterianer el. Jeg gjør det ikke bare fordi noen ikke liker, da går det fint å plukke ut det man ikke klarer å spise på en diskret måte. Ble dog noe forundret da jeg var på middag hos min venninne som er vegeterianer, hun vet godt om min sitrusallergi, allikevel hadde hun lagd middag med sitron som en av ingrediensene, for det kunne da umulig være så farlig. Jeg lager alltid et vegetarianer alternativ når hun kommer til meg, kanskje jeg skal servere kjøtt neste gang hun kommer? Det kan da umulig være så farlig.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 11:16   #69
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ja, det tenker jeg også.
Husker det var en (her inne tror jeg?) som for en stund siden skrev om at hun skulle ha venninnekveld, men slet litt med menyen, fordi det var flere av gjestene som "ikke likte" både det ene og det andre (igjen - ikke snakk om allergi). Og det var snakk om helt vanlige, matvarer som tradisjonelle grønnsaker etc. Hun endte opp med å servere all mat i små skåler, sånn at ingen av gjestene skulle få mat de ikke likte på tallerkenen. Og da blir jeg litt sånn
Ikke med tanke på vertinnen, som strakk seg mer enn rimelig er, men med tanke på voksne mennesker som gjør vertinneoppgaven så vanskelig for venninnene sine med å lage et nummer av at man "ikke liker paprika" og "ikke liker tomat".

Dette syns jeg også er veldig sært. Jeg må si at jeg ofrer ikke en tanke når jeg lager mat til voksne mennesker på at de kanskje ikke liker paprika eller løk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 11:19   #70
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det tenker jeg også.

Voksne folk som "ikke liker" himler jeg over. Virkelig.

Gammel 20-03-10, 11:23   #71
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Det er tre ting jeg ikke liker, men om jeg får dem servert spiser jeg dem likevel. Jeg har jo blitt voksen. Altså lite kresen og det man kan kalle altetende.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 11:23   #72
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Dette syns jeg også er veldig sært. Jeg må si at jeg ofrer ikke en tanke når jeg lager mat til voksne mennesker på at de kanskje ikke liker paprika eller løk.

Det gjør jeg. Når jeg skal servere middag til andre, spør jeg alltid på forhånd om det er noe de ikke tåler eller liker, så jeg vet at alle sitter og koser seg med maten. Jeg synes jo også det er litt sært når folk ikke liker noe som helst, men jeg vil at alle skal kose seg med maten hos meg og ikke få servert noe de virkelig ikke liker, så jeg spør altså alltid på forhånd, om jeg er usikker på hva folk liker og ikke.

Gammel 20-03-10, 11:26   #73
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tåler er noe helt annet enn liker. Hvis jeg vet at noen ikke tåler f.leks. skalldyr så lager jeg selvfølgelig ikke noe som inneholder det. Jeg har en sønn som er allergisk mot ganske mye, så jeg vet godt at det er noe man må ta hensyn til.

Men om noen syns paprika ikke er så kjempegodt i salaten så får de vel heller være litt femåring og plukke det ut? Har egentlig aldri vært borti problemstillingen med voksne som ikke liker helt vanlige grønnsaker. Men jeg spør ikke heller, og folk pleier å kose seg med maten har jeg absolutt inntrykk av.

Gammel 20-03-10, 11:28   #74
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det går an å plukke det ut så er jo den saken grei, men om man lager feks. en gryterett med fullt av paprika i småbiter blir det litt verre. Jeg liker i hvert fall å spørre gjestene på forhånd så jeg vet at får mat de liker. *sær*

Gammel 20-03-10, 11:35   #75
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter å ha lest bløtkaketråden, slår det meg hvor mange som "ikke liker" både det ene og det andre av helt streite saker som bringebærsyltetøy, sukkerbunn, nøtter og krem.

Jeg syns ikke det du nevner er "helt streite saker". Jeg liker bringebærsyltetøy og nøtter, men ikke i kake. Sukkerbunn og krem brekker jeg meg av, og jeg vil gjøre mitt ytterste for å unngå å måte spise en slik kake. Jeg syns faktisk det er såpass vanlig å mislike dette at jeg blir ganske forundret når folk serverer kremkaker som eneste alternativ. Kvæfjordkake er et annet slik alternativ, den smaker jo gammelt egg.

Jeg vil allikevel si at jeg er veldig lite kresen, og jeg ville selvsagt ikke gitt utrykk for at jeg ikke likte i et selskap.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 11:41   #76
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Det kommer nok an på øynene som ser, glitter, for jeg tenkte også, som Zoe, at de tingene er helt streite saker. Og i min verden er man kresen om man ikke liker slikt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 11:50   #77
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ah, jeg glemte det aller, aller verste (husket det da jeg så avataren til shute), nemlig tamales. Det er så ufattelig, grusomt fælt.

Åh, tamales er jo kjempegodt! Jeg svarte Jeg er altetende, med unntak av hederlige intoleranseårsaker.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 11:51   #78
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Men noen unntak er det jo da. Blodpølse og sånt. Usj.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 11:51   #79
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er altetende, men er ikke så veldig fan av kjøtt, spesielt ikke kjøttdeig, medisterfarser, ol. Men jeg spiser det om jeg blir det servert.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 11:56   #80
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Kresen kan jo egentlig bety to ting? Det ene er den barnslige "vil helst bare spise loff med nugatti"-greia og liker ikke ditt og datt av ganske normale råvarer. Det andre er jo at man er "positivt kresen" eller kanskje det er bedre å si kvalitetsbevisst, setter pris på god mat og ikke er så kjempeglad for å spise Grandiosa eller klumpete ferdigsaus (bare for å nevne noe) ... Det trenger ikke bety at man klager over maten eller ikke vil spise om man får den servert.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:32.