|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#182 |
|
I mål
|
Sv: Røyking og svært ekstroverte barn
Nei, det føler jeg også er veldig variererende, men jeg er likevel enig med MN i at det forskjell på å kommentere noe slikt - og overvekt - og manglende bruk av sykkelhjelm. Min S kommenterer stadig at "det og det barnet får sitte foran i bilen" og jeg har ingen hemninger med å si at "det synes foreldrene hans/hennes er greit, jeg synes ikke det, derfor får ikke du lov" selv om foreldrene evt hører det - jeg hadde ikke på samme måte sagt "ja, hun/han røyker selv om det er dumt". |
|
|
|
|
|
#183 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Røyking og svært ekstroverte barnJa, det er bestemt mitt inntrykk - etter samtale med hundrevis av røykende pasienter - at de aller aller fleste helst ville vært ikke-røykere. Og at dersom det hadde vært en tilgjengelig metode som gav raskt og effektiv røykeslutt og fjernet fysisk og psykisk sug så ville de sagt jatakk, hele hurven.
|
|
|
|
#184 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det inntrykket har jeg også -av røykende venner og familie.
|
|
|
#185 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Røyking og svært ekstroverte barnHvis vi klarer å stigmatisere dem nok, så kanskje vi kan redde noen av dem? Da er litt barnearbeid en liten pris å betale.
|
|
|
#186 |
|
Bedreviter
|
Sv: Røyking og svært ekstroverte barnMiss Norway: Det er selvsagt et poeng å vurdere graden av stigmatisering, ja. |
|
|
|
|
|
#188 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Røyking og svært ekstroverte barnEt lite apropos til det å ikke snakke om noen mens de hører på, en liten historie fra en buss. Mamma, mamma, se den tjukke dama der, hun må vi snakke om når vi kommer hjem. |
|
|
|
|
|
#189 |
|
En Som Trener
|
|
|
|
#190 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Røyking og svært ekstroverte barnMin 5-åring får uansett alltid, til en hver tid, beskjed om at hvordan folk ser ut er ikke noe man kommenterer eller erter om, uansettt.
|
|
|
#191 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Røyking og svært ekstroverte barnJenta mi på da 3 år satt og så på en annen jente på en 5-6 år, og klarte ikke å slippe henne av syne, hun var utrolig vakker, og mørk i huden. For å avlede mi jente da spurte jeg om hun syntes den andre jenta var fin, da fikk jeg et sukkende jaaah, til svar. Jeg håper inderlig ikke at forelderen til det andre barnet og barnet tok det ille opp. |
|
|
|
|
|
#192 |
|
Absolut ateist
|
Det er da helt kurant å spørre om det. Vokser man opp blant hvitt, hvitt, hvitt, så er det jo helt normalt å lure på hvorfor noen er mørkere. Og helt på sin plass å bruke en slik setting til opplysning.
|
|
|
#193 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Røyking og svært ekstroverte barnVel, mottager tok det åpenbart litt ille opp. Og min 5-åring har godt av å være litt mindre høylydt nysgjerrig hvis han skal utvikle sosial kompetanse. Men på generell basis forteller jeg jo villig vekk om alt sånt. Hvem puttet en 50-øring på meg, liksom. I dag har vi diskutert hvordan man kan få barn uten at man har lyst på en kjæreste.
|
|
|
#194 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Røyking og svært ekstroverte barnJeg syns det er merkelig at voksne mennesker skal ta det ille opp når barn er genuint undrende. Enten de er mørke, sitter i rullestol eller lignende. Jeg bruker iallfall slike situasjoner både til å lære ungene mine hva de lurer på OG vise vedkommende som blir spurt at vi ønsker å være tolerante og inkluderende, nettopp ved at ungene får en erfaring og lærer det som er korrekt i forhold til hva de undrer seg over. Jeg kjenner at det er greit at folk kan ha en dårlig dag og ikke orke masete barn, men om det ene og alene er å bli satt ut, snurt, irritert over at et barn undrer seg over forskjell i farge, det er merkelig altså.
|
|
|
#195 |
|
Fjellpiper
|
Leste nettopp en kommentar skrevet av en svart journalist fra New York. Han fortalte om en hendelse der hans sønn fikk kommentar fra en hvit lekekamerat om at "du er svart i huden du". Hvorpå faren svarte "ja, akkurat som presidenten". |
|
|
|
|
|
#196 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Røyking og svært ekstroverte barnJeg er enig med deg personlig, Sitronen, men jeg respekterer at de som kanskje møter det hver eneste dag, flere ganger om dagen, kan bli litt lei av det.
|
|
|
#197 |
|
Absolut ateist
|
Er det sannsynlig at folk gjør det altså, fra barn? Eller tenker du at de tar den generelle rasismefeelingen utover unger fordi det er enkelt?
|
|
|
#198 |
|
På (opp?)tur
|
|
|
|
|
|
|
#199 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Røyking og svært ekstroverte barnJa, ikke sant. Det er iallfall mitt utgangspunkt når jeg svarer på ungenes spørsmål. Så fremt det ER undring og ikke bare pisspreik. Som en i barnehagen som støtt og stadig spør hvorfor jeg er tjukk, om og om igjen. Og når den ene ungen gjør det gjentagende ganger, så gidder jeg ikke være opplysende lenger.
|
|
|
#200 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Røyking og svært ekstroverte barnJeg er hverken svart eller funksjonshemmet, og det er dessverre sjelden små barn fascineres over meg, men jeg husker jo bare selv fra jeg var gravid hvor slitsomt det var å være et Tema, et Subjekt, til en hver tid.
|
![]() |
|
|