Sv: Om holisme
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Hvorfor i all verden skulle man ikke etterlyse begrunnelser, kildereferanser og saklig debatteknikk fordi diskusjonen foregikk på et underforum for religion? Selvsagt ville det være samme "krav" om slikt, helt uavhengig av hvor diskusjonene foregikk; det er jo uansett de samme folkene som debatterer.
Saklig debatteknikk er alltid å foretrekke, mener jeg, men ser at ikke alle vekter det like høyt.
Jeg kan aldri komme med kildereferanser på hva jeg tenker om forskjellige ting. Jeg kan fortelle om mine opplevelser og undringer, hva jeg lurer på og jeg vil gjerne lære mer om andres opplevelser av de samme tingene. Jeg synes det er spennende å lære om andres livssyn. Alle har livssyn, selv om det ikke er viktig i livene deres å ha bevissthet rundt det. Jeg ser for meg at et slikt forum kan ha stor takhøyde og at man kan fri seg for kravet om dokumentasjon, som vi har nok av ellers i arbeidslivet og i diskusjoner der man [i]kan[i] dokumentere fordi det ikke er på et personlig nivå. Jeg skjønner ikke hvorfor folk finner det truende at noen deler hva de tror på.
Jeg ønsker meg ikke er forum for religion, men for livssyn og filosofi. Det er ikke så snevert. Det er ikke nødvendigvis de samme som bruker et slikt forum som bruker de andre, selv om noen svarer på det meste.