Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor langt over best før-dato kan man gå med egg?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-10, 19:27   #21
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor langt over best før-dato kan man gå med egg?

Egg er holdbar 6mnd. Så jeg ville garantert sjekket de. Hiver aldri egg uten å sjekke først. Bruker de både 1, 2 og 3 måneder etter utgått dato. Men sjekker alltid hvert enkelt egg. Synes jeg de er i grenseland blir de tømt i vasken.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:06   #22
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

En mikrobiolog på tv sa at man nok kunne spise fire mnd gamle egg. Han hadde ikke hatt noen betenkeligheter med det. Han forsket på mathelse.

Gammel 07-03-10, 20:47   #23
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man skulle ville kaste egg dersom de så bra ut og luktet godt.

Gammel 07-03-10, 21:20   #24
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hva består den enorme forskjellen i, mener du? Matforsk finner altså ikke engang farlige bakterier i egg som er syv måneder gamle, og hvis eggene hverken smaker dårlig eller inneholder bakterier, hvorfor er alderen i seg selv en grunn til å kaste dem?

Jeg tenker rett og slett bare på nedbryting, jeg. Jeg har en følelse av at egg, som er å regne for en ferskvare, rett og slett ikke er kreert sånn at det er ment at de skal ha så lang holdbarhet. Dessuten har jeg luktet på råtne egg, og det er ikke å anbefale.

Men om det er sånn at egg har så lang holdbarhet, så er jo det bare glimrende.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 21:21   #25
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Men det er jo ingen her som anbefaler henne å bruke de dersom de er råtne.

Gammel 07-03-10, 21:23   #26
Fruktflua
Sperret

Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Men det er jo ingen her som anbefaler henne å bruke de dersom de er råtne.

Nei, jeg ser det, men tenkte bare på mine egne opplevelser av å ha luktet på råtne egg.

Jeg har sikkert kastet unødvendig mange egg på grunn av datomerkingen.

Gammel 07-03-10, 21:30   #27
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Eggene her rekker aldri å bli gamle så jeg får aldri testet det.

Gammel 07-03-10, 21:40   #28
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så lenge de klarer vanntesten, altså ikke flyter opp, så brukes de uansett dato.

Gammel 07-03-10, 21:54   #29
Fruktflua
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Så lenge de klarer vanntesten, altså ikke flyter opp, så brukes de uansett dato.

Hvis eggene ligger på bunnen og ikke flyter opp, så kan de brukes?

Gammel 07-03-10, 22:18   #30
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Hvis eggene ligger på bunnen og ikke flyter opp, så kan de brukes?

Ja. Ligger de er de ferske. "Reiser" de seg opp er de gamle, men kan brukes. Flyter de opp kastes egget. Tror aldri jeg har kastet et egg faktisk.

Gammel 11-03-10, 08:45   #31
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

tja jeg vet ikke hadde noen egg her som var utgått på noen uker laget speil egg av den og jeg holdt nesten på å kaste opp det ene egget var blitt dårlig. Og når jeg luktet på det på tallerken så kunne man tydelig lukte det. Og her var det snakk om 3 uker tror jeg opbevart i kjøleskap hele veien.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 09:12   #32
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

tja jeg vet ikke hadde noen egg her som var utgått på noen uker laget speil egg av den og jeg holdt nesten på å kaste opp det ene egget var blitt dårlig. Og når jeg luktet på det på tallerken så kunne man tydelig lukte det. Og her var det snakk om 3 uker tror jeg opbevart i kjøleskap hele veien.

Hvis egget var dårlig hvorfor stekte du det og la det på tallerken da? Det er jo det som er veldig greit med egg, enkelt å lukte om det er dårlig. Da kaster man det jo uansett dato. Men jeg har ennå ikke opplevd at et egg som har passert vanntesten har vært dårlig.

Gammel 11-03-10, 09:24   #33
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mine egg luktet godt og jeg brukte de i vaffelrøre.

Gammel 11-03-10, 10:36   #34
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Mine egg luktet godt og jeg brukte de i vaffelrøre.

Så bra, det hadde jeg og gjordt. Jeg sjekker aldri datostemplingen på egg.

Gammel 11-03-10, 10:46   #35
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Så bra at fornuften seiret!

Gammel 11-03-10, 15:11   #36
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Hvis egget var dårlig hvorfor stekte du det og la det på tallerken da? Det er jo det som er veldig greit med egg, enkelt å lukte om det er dårlig. Da kaster man det jo uansett dato. Men jeg har ennå ikke opplevd at et egg som har passert vanntesten har vært dårlig.

Jeg luktet jo ikke på dem før jeg stekte dem! ellers hadde jeg selvfølgelig aldri tatt en bit! Men etter å ha tatt en bit luktet jeg på dem og da skjønnte jeg det. Det stank jo ikke lang vei heller bare en liten eim som ikke har pleid å være der.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 15:20   #37
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville knekket eggene i en kopp, ett og ett og luktet på det. Ville lett brukt luktfrie egg med klar hvite til vafler eller pannekaker. Komplett hysterisk å kaste full brukbar mat.

Gammel 11-03-10, 21:07   #38
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

Jeg bruker vanntesten om jeg er i tvil. Egg holder veldig lenge.

Det gjør jeg også (når jeg har glemt å rive av kartongdatoen og lagt under eggbrettene)

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:20.