|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Helt husmorhappy
Her tror jeg du ikke tar med et stort gråsonefelt. Det er da pokker ikke bare å stikke en tur innom NAV og få trygd. Alle de som sliter seg ut for mye på full jobb av ulike årsaker, men som ikke kan vise til en diagnose for å få trygd, men som faktisk skaper seg og familien en bedre hverdag med å jobbe mindre for å klare alt det som mange andre klarer med full jobb. Du trenger ikke være direkte syk med rett til trygd for å ha behov for å jobbe deltid i kortere eller lengre perioder av livet.
|
|
|
#2 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Dette synes jeg blir i overkant naivt. NAV står ikke klar for å ta imot alt av behov, altså. Snarere tvert imot.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Helt husmorhappyDet er slett ikke slik at alle har rett på trygd selv om de av ulike årsaker har håpløse skolisser, ikke borrelås. Det kan være jobbsituasjonen eller privatsituasjonen, et krevende barn uten en diagnose, eller med en diagnose som ikke gir slike rettigheter, men likevel krever en del. Det kan være syke foreldre som man nødt til å ta ansvar for på et vis eller et annet, det kan være større eller mindre fartsdumper på veien, som aldri kommer til å ha noe med NAV-rettigheter å gjøre, men som gjør det mest fornuftig å ikke jobbe 100% for en kortere eller lengre periode.
|
|
|
#4 |
|
ræv med ører
Men det kan da vel også være slik at man rett og slett ikke prioriterer å jobbe når man ikke må, selv om man hverken er syk, har syke barn, pleier gamle foreldre eller har noen andre "skolisser".
|
|
|
#5 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Det var vel det artikkelen i HI handlet om, men så begynte ganske så generelle kommentarer om det å jobbe redusert eller være hjemmeværende å hagle inn.
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#7 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Helt husmorhappyJa, så da prater vi kun om Mrs Happymuffin og ikke de med rett til trygd eller alle de midt i mellom.
|
|
|
#8 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Nemlig!
|
|
|
#9 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#10 |
|
Audacious
|
Sv: Helt husmorhappyMen Inagh, hvis du leser innlegget mitt lenger oppe i tråden, så mener jeg at det er "systemet" og ikke bare individuelle valg når de alltid er kvinnen som er hjemme. Og det er det jeg protesterer mot - mangelen på likelønn, manglende forventninger fra arbeidsgiver om at menn vil være hjemme hos barna sine osv. Derfor er det ikke et like stort problem om mannen velger å være hjemme, for det er ikke et valg han er ledet inn i av forventninger i samfunnet og kjønnsroller.
|
|
|
#11 |
|
weird
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Audacious
|
Det er dine inntrykk. Når det gjelder kvinner som har valgt å være 100% hjemme, så er jeg et stykke på vei enig med deg i at det er gjennomtenkte valg at en av dem skal være hjemme. Og at det sikkert ikke er et lett valg å ta. Men hvorfor er det nesten alltid sånn at det "tilfeldigvis" passet best at det var kvinnen? Og så har jeg møtt titalls kvinner som jobber redusert, både her inne og IRL, som grunngir at det er nettopp de som gjør det og ikke mannen, med 1) Lønn (han tjener mest) og 2) Holdninger på mannens arbeidsplass. Og da synes jeg at en smule systemkritikk er på sin plass - de færreste tar sine valg i en boble.
|
|
|
#13 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Amen. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Dette er et viktig poeng. Alle som er hjemme med barn, det være seg heltid eller deltid kan argumente seg blå på at de har tatt et fritt valg, men så lenge nesten alle som velger dette er kvinner vil dette valget være farget av kjønnsrollemønstre, og vil da ikke være så fritt som den enkelte hevder at det er. Så lenge samfunnet forventer at det er kvinnen som gjør dette valget fører det til at flest kvinner velger slik, med resultat at de blir mindre attraktive på arbeidsmarkedet (taper kampen om de gode jobbene), og likelønnen ikke blir oppnåelig.
|
|
|
#15 |
|
weird
Det er det som er så vanskelig, synes jeg. Ser man helhetlig på det, så er det åpenbart at det er noe galt med "systemet". Samtidig kan det på individnivå være et helt riktig valg og da kan det fort bli feil å dra "systemfeilene" ned på akkurat det individet. For i den store grupper kvinner som har valgt å være hjemme så er det jo også noen som valgte rett uavhengig av "systemet".
Selv har jeg beskrevet mitt standpunkt bl.a. slik:
Når man klarer å diskutere systemet uten å true nettopp denne valgfriheten og respekten for at andre kan være kompetente mennesker i stand til å ta et valg, selv om de attpåtil (ironi) er kvinner. Da er jeg med.
|
|
|
|
|
#16 |
|
Leser
|
Jeg er helt enig med deg.
|
|
|
#18 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Helt husmorhappyVi kvinner har et reelt valg så lenge valget vårt, Gud forby at det er noe annet, er å velge full jobb. Om man skulle ønske å velge noe annet kan man ikke velge det. Ja, fordi da hemmer man likestillingen og er upolistisk korrekt. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Audacious
|
Sv: Helt husmorhappyOg Mim, som jeg er så veldig enig med i prinsippene i dette - svarene dine bærer veldig preg av at du legger til grunn at det er to foreldre i denne familien, at begge to er 100% funksjonsfriske fysisk og psykisk, at ungene ikke har noen spesielle behov - og kanskje også at de har en jobb hvor de ikke kommer hjem etter en lang arbeidsdag med fysisk arbeid, etterfulgt av lang reisevei, og hvor det verker i hele kroppen.
|
|
|
#20 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Helt husmorhappyJeg skulle gjerne vært mer hjemme. Er trøtt og lei til tider. Vil ha mer tid til andre ting. Blir så daff av å være sliten at vi ikke gidder verken rydde eller vaske eller ordne noe særlig. Man bare "fungerer". |
|
|
|
![]() |
|
|