Sv: Kuttelista
Jeg er så glad for at jeg ikke sitter med den jobben!
Jeg driver et barne/-ungdomsarbeid som mottar kommunal støtte, men som helt klart hører til innenfor et trossamfunn (per nå den norske Kirke). Vi er tydelige på at trosopplæring er en del av arbeidet vårt.
Akkurat nå har vi, i vår passe store bygd, 35 tweens som møter fast. Det er en god andel av den aktuelle aldersgruppen. Flere av dem har en urolig bakgrunn og vil falle inn i en kategori av ungdommer som er i faresonen for å "skli ut" med livet sitt. Hvor mye sparer samfunnet på at vi driver forebyggende ved å gi dem et trygt miljø, tydelige voksenmodeller, rusfrie opplevelser, reiser, erfaringer som gir dem selvbevissthet og trygghet ved å stå på en scene og gi av seg selv, muligheter til å prøve ut egne evner osv?
Jeg er selvsagt farget i mitt syn, men jeg er overbevist om at det er vel investerte tusenlapper - om de så får med seg et gudsord på kjøpet.
Ah - jeg kan aldri være den som kommer med forslag til kutt, det er så vanskelig å se for seg hvor man kan spare mer på å kutte enn på å videreføre.
|