Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Japanturen nærmer seg - hva må jeg huske?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-10, 11:25   #41
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Japanturen nærmer seg - hva må jeg huske?

Jeg måtte google monsterburger + tokyo fordi det hørtes ut som noe Glittermannen ville ha glede av og fant denne burgerguiden til Japan, der står det om den:

Sitat:

At Number 4 is MonsterBurger, the creation of Muscle Park, a weird sports theme park in Odaiba, Tokyo.

The meal is enough for two, costs about
¥1250 (about £8) and comes with a drink and a choice of either weird knobbly fries or potato smiley faces. Guess which one we chose?

The point of MonsterBurger is The MonsterBurger - a ridiculous towering beast of a burger in a box shaped like the multi-coloured vaulting horse mascot of Muscle Park itself.

The daunting concoction was actually three separate sandwiches skewered together by a wooden stick - the top one was breaded chicken fillet, the next cheese and bacon, and the bottom one teriyaki beefburger.

When deconstructed, it was all perfectly edible, though the bread was a little pappy and sweet.

I did like the fact that they had a watercooler and paper cups for customers to help themselves and also a little washbasin.

I probably wouldn't bother going there again, but it's worth checking out just for a laugh.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 11:33   #42
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hihi. Jeg har ikke kommet så langt til å google konseptet selv, så takk skal du ha, glitter. Jeg kan tenke meg at guttungen vil like dette, ja. Det er hans tur, siden det er konfirmasjonsgaven hans, så vi blir med på de ideene han har. Ikke det at det så mange av dem foreløpig, men ...

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 11:52   #43
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Åh, heldiggris. Jeg bodde i Tokyo i litt over et halvt år en gang på 80-tallet og har savnet byen siden. Har ikke vært der siden og har dermed ikke så mye up-to-date-informasjon å komme med. Det beste rådet jeg har er å spise alle mulige varianter av japansk mat dere kommer over, og prøv å få ruslet litt rundt i bydeler hvor folk bor. Noe av det jeg likte best i Tokyo, var de småbypregede nabolagene med lave hus og masse liv i gatene. Husker ikke lenger noen navn på slike steder, men de finnes forhåpentligvis enda. Et besøk på et sento (badehus) er også verdt å få med seg.

Gammel 04-03-10, 11:56   #44
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi skal på sento. Og matvrak som jeg er, så blir det nok smakt på både det ene og det andre. Sekstenåringen har gått på japanskkurs, så selv om han ikke kan mye, så har han det grunnleggende i boks, og kan lese elementære skilter og sånt.

Vi har skaffet oss billetter til Ghilbli-museet. Det gleder jeg meg veldig til.

Gammel 04-03-10, 14:19   #45
Minty
Bør lage seg en tittel selv

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ørepropper og et litt stort skjerf til å brette over seg er et must til flyturen! Jeg har gjerne et par ullsokker i vesken i tillegg. :frossenpinn dot com:

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 14:23   #46
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åååå, Divine, du skal jo bare gjøre sånne ting jeg har lyst til, du!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 14:35   #47
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Har ikke vært i Japan, men blir veldig fristet etter å ha lest dette. Håper dere får en fin tur!

Hvor lenge skal dere være borte? Går an å ta med passe med klær, og få det viktigste vasket på hotellet. Og så må dere ha gode sko alle sammen, ettersom det gjerne blir mye trasking.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 14:50   #48
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Vi skal ikke være så lenge borte, bare seks dager, så vi kommer ikke til å ta med så mye klær. Mener du å få klærne vasket av de ansatte? Er det ikke det veldig dyrt?

Gammel 04-03-10, 14:55   #49
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Så heldig du er!

Tokyo (Japan generelt) har stått på ønskelista over Things to do i mange år, og jeg skal dit en gang.

Er det veldig dyrt å dra dit? Eller rettere sagt: Jeg kan jo gjette på flypriser, og tipper dermed at det koster ca 7000 nok i snitt for en voksen.
Men er det dyrt i Japan, da? Og hoteller og sånt, hva koster det?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 15:04   #50
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Det er ikke akkurat billig å dra dit, men ikke avskrekkende heller. Vi er tre voksne som reiser med FinnAir fra London (siden vi uansett må til England før og etter turen), og jeg sjekket bekreftelsen nå og da sto det:
PRICE:1533.90 GBP including service fee

Hotellpriser er som norske priser, mer eller mindre.

Gammel 04-03-10, 15:15   #51
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husk at det er veldig gunstig kurs på pundet om dagen - NOK8,88, synes jeg at jeg leste her om dagen.

Det høres ut til å bli en fin tur!

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 15:17   #52
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det er ikke akkurat billig å dra dit, men ikke avskrekkende heller. Vi er tre voksne som reiser med FinnAir fra London (siden vi uansett må til England før og etter turen), og jeg sjekket bekreftelsen nå og da sto det:
PRICE:1533.90 GBP including service fee

Hotellpriser er som norske priser, mer eller mindre.

3 voksne for i underkant av 15000 nok er jo alldeles ikke galt. Det er bare fly, sant?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 15:22   #53
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jepp, kun fly. Vi betalte før jul, så vi betalte mer enn det vi ville gjort nå, sikkert. Men, men ... Jeg hadde uansett trodd det ville koste MYE mer, og ble positivt overrasket over prisene. Men vi måtte lete lenge etter billigere turer som ikke tok flere døgn og krevde overnatting i Helsinki og sånn. Mange turer tok nærmere 30 timer. Men her er vår plan:

DEPARTURE
London, Heathrow (Terminal 3) - Helsinki, Helsinki-Vantaa (Terminal 2)
Monday 29 March 2010
AY3666 R07:30 - 12:20
Economy cabin
Helsinki, Helsinki-Vantaa (Terminal 2) - Tokyo, Narita (Terminal 2)
Monday 29 March 2010
AY073 R17:15 - 08:55(Tue)
Economy cabin
Total duration: 17h 25min

RETURN
Tokyo, Narita (Terminal 2) - Helsinki, Helsinki-Vantaa (Terminal 2)
Monday 05 April 2010
AY074 R11:00- 15:20
Economy cabin
Helsinki, Helsinki-Vantaa (Terminal 2) - Stockholm, Arlanda (Terminal 5)
Monday 05 April 2010
AY637 R16:00- 15:55
Economy cabin
Stockholm, Arlanda (Terminal 5) - London, Heathrow (Terminal 5)
Monday 05 April 2010
AY5931 R18:40- 20:20
Economy cabin
Total duration: 17h 20min

Svigers skal passe minstemann. De bor i England, så de betaler turen vår tur/retur England-Norge.

Gammel 04-03-10, 15:24   #54
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Merkelig, jeg ser nå at denne bekreftelsen ikke er lik den mannen har skrevet ut, for der står det at vi skal ha flybytte i Osaka. Og flytiden er plutselig fem timer mindre? Dette må jeg finne ut av, ser jeg.

Gammel 04-03-10, 18:28   #55
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Så heldig du er!
Men er det dyrt i Japan, da? Og hoteller og sånt, hva koster det?

Japan er dyrt, men ikkje i forhald til Noreg :-) Hotell er cirka som her (for ein definisjon av "her", Oslo og Stavanger er feks ein del dyrare enn det du heilt greitt finn i Tokyo), og spesielt når ein reiser med barn/ungdom er det jo ikkje så nøye kor man bur i Tokyo, sidan ein uansett må ta metroen for å kome seg rundt, så då kan ein plukke litt i forhald til pris heller enn beliggenheit (så lenge ein er *i* Tokyo).

Mat er billegare enn her, varm lunsj (nuddelsuppe (ikkje det samme som ein pakke nudlar...) eller steikt ris) til 25-35 kr, middag til ein liten 50-lapp. Det er døgnopne kiosksupermarknader "overalt", dei har ofte gode omelettar, sushibrett, risrettar, frityrmat etc som er greitt å ta med på hotellrommet til kveldsmat.

Mange hotell har forøvrig vaskemaskin man kan bruke, elles er det vanleg med myntvaskeri - japanere flest bur veldig trangt (kvadratmeterprisen er "litt" over Oslo..), så dei har gjerne ikkje eiga vaskemaskin.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 18:45   #56
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Forresten. Sjølv om de skal til Tokyo så vil eg på det sterkaste anbefale å ta turen til Hiroshima. Det tar ca 4 timar med Shinkansen, men koster dessverre mykje (drøyt 30.000 yen t/r). Det er mogleg de kan få flybillettar ein del billegare, og det ser ut som Japan Rail Pass kostar ca 28000 yen - det gjeld på alle Japan Rail-tog, dvs greitt om de skal ut av Tokyo. Det må så vidt eg veit kjøpast på forhand (dvs ikkje *i* Japan).

Museet og fredsminnesmerka i Hiroshima er veldig, veldig bra, og ekstremt sterkt å besøke. To år etterpå har eg framleis ikkje klart å blogge om det. Eg finn ikkje ord som kan brukast. Det er vel fleire enn eg som har lese "Barn av Hiroshima" (det er den på nynorsk :-)) og boka om Sadako Sasaki med papirtranene...

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 18:50   #57
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg ville til Hiroshima, og tenåringen ville til Kyoto, men hurtigtoget var veldig dyrt, og siden vi ikke har så veldig mange dager på oss, bestemte vi oss for å holde oss til Tokyo. Men hvis jeg skal tilbake en gang, skal jeg definitivt til Hiroshima.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:48.