Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Paprikatråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-10, 14:22   #21
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Paprikatråden

Jeg har i alle år vært en paprikahater, helt til for 1,5 år siden. Da skjønte jeg at det er jo godt jo.
Jeg bruker det i salater, wok, ratatoille, grillet og ikke minst som godis på lørdagen med dipp til. Smaakens. Har jeg lite grønnsaker til middag og finner en paprika og for eksempel sopp og løk så freser jeg det litt i panna. Kjempegodt.
På ost kan jeg bruke paprika, men aller helst søtpaprikaen.
På pizza, niks, det klarer jeg ikke.

Jeg liker ikek den grønne. Besk.

Gammel 03-03-10, 14:28   #22
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan ikke fordra paprika på kjøppizza, men liker den på hjemmelaget pizza. Jeg liker best den røde, men kan godt bruke den gule i chili con carne. Den grønne er veldig god hvis man tilsetter den i Bali kyllinggryte.
Jeg bruker paprika i wok, og av og til på hvitost.

Sist redigert av Lyppa : 03-03-10 kl 18:24.
Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 14:29   #23
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bruker den rå, kokt og stekt.

For ikke så lenge siden fikk jeg paprikasorbet som en del av en dessert. Litt skeptisk, men det var faktiskt utrolig godt.

Gammel 03-03-10, 14:32   #24
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er faktisk allergisk mot paprika, og det synes jeg er synd, for jeg synes det smaker godt!

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 14:33   #25
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker paprika:

i salat
i taco
i asiatiske wok-retter (bare såvidt stekt, så de er varme og litt søte men fortsatt sprø)
i lakse-form
på brødskiver med ost
på pizza

Og sikker mye mer.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 14:35   #26
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg elsker paprika (rød - den grønne er ikke moden og smaker deretter :fysj: ), og liker den i alle tilstander.
Men jeg tror jeg like paprika best rå som snacks. Det er noe med den herlige og "crispe" greia, og jeg elsker den rene og friske følelsen jeg får i munnen når jeg har spist paprika.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 14:41   #27
Lizzie

Lizzie sin avatar

Hvor: Oslo
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ikke veldig glad i paprika, men spiser det for å øke grønnsaksinntaket mitt. Aller helst har jeg den da i gryteretter eller lignende hvor den ikke gjør så mye ut av seg. Kan ikke huske sist jeg spiste paprika rå.

Gammel 03-03-10, 15:44   #28
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg bruker ikke paprika. Jeg liker det ikke, med mindre det er på potetgull.
På pizza plukker jeg den av og gir til Knotten som liker det.

Omtrent her er jeg, bortsett fra at Knerten liker paprika egentlig bare i rå utgave ser det ut til, på pizza blir det gjerne liggende igjen.... så på pizza legger jeg rett og slett bare papirka på halvparten, og spiser selv av den andre delen.

Gammel 03-03-10, 17:17   #29
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Jeg bruker paprika til mye forskjellig:

• Til sauser, som en basis sammen med andre grønnsaker.
  • Til biffstroganoff.
  • Som siderett
  • I kjøttdeigblandinger
  • Gratinert med fyll i
  • Sammen med dipp, og andre grønnsaker
  • Knaskepaprika i matboksen til ungene
En variant av kjøttdeigblanding jeg bruker er med rød, gul og grønn paprika - godt i den sammenhengen.

Gammel 03-03-10, 17:52   #30
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grillet paprika er nydelig! Grilles helt svar og så må skinnet flåes av. Gjør som jeg gjør i denne sausen: Den er kjempegod til f.eks. svinekjøtt.

Paprikasaus:

del 4-6 paprika i to og ta bort kjerner og hvite hinner. Legg de i langpanne eller ildfast form og stek de i ovnen med litt olivenolje over til skallet bobler og er helt svart! Da de så ut av ovnen og avkjøl de i en lukket plastpose.

Når du kan ta i de river du skallet av. Kjøttet moses i en foodprosesor eller med stavmikser sammen med litt olivenolje. Bland deretter i en liten skvett appelsinjuice. Krydre med salt, pepper og frisk basilikum!

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 19:17   #31
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker paprika (men ikke den på Grandis). Jeg spiser gjerne en hel, rå paprika, har det i salater, på pizza og med andre ovnsbakte grønnsaker.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 20:09   #32
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

jeg er jo ifra ungarn vi har kjempe mange forskjellige paprika alt fra cherry paprika til grønne kjempe lange til tørket malt, presset osv osv. Vi har paprika i en eller flere former i 90 % av rettene våre. Vi har alle sorter paprika men ikke de california paprikane man for kjøpt her.

En liten historie min eks var faktisk alergisk mot paprika i alle former og han kom fra landsbygda i ungarn tenk deg det det er skjegge i postkassa det. Og han kastet opp av det stakkars så når vi var hos min betsemor ut av høflighet spiste han jo alt men kastet det opp igjen ca en time senere.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 20:15   #33
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Paprika i alle former
Nydelig.
Hvis den skal spises rå MÅ den være fersk og sprø. Ellers hives den her. (eller så gir jeg den til Tuppa som snacks som ikke er fullt så nøye som mora).

Gammel 03-03-10, 21:24   #34
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Paprika i alle former her også. Gul brukes mye på grunn av fargen. Skal den kokes (som f.eks i thaisuppe), må den kokes kort. Ellers er det kjempegodt som del av ovnsstekte grønnsaker-i-form og veldig godt sammen med kylling, synes jeg.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 21:27   #35
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker paprika godt, bruker det i stekte og kokte retter, rått i salater, på brødskiva, mauler det - ja i det hele tatt.

Gammel 03-03-10, 21:31   #36
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Karamell: takk for oppskrift - skal prøve
Lillemy01: oi, stakkaren! måtte nesten rømme landet han da?

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 21:35   #37
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Paprika er godt rå og tilberedt.

Vi bruker mye grønn paprika i kinesisk mat og indisk - den tåler godt mye krydder og er kjempegod i den type retter.

Jeg vil ikke ha paprika på pizza og i gryteretter, men det er godt til noen typer texmex retter.

Rå synes jeg rød, oransje og gul er best.

Gammel 03-03-10, 22:13   #38
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Paprika er ok, ganske godt, men jeg elsker det på ingen måte.

Rå paprika er best naturell eller på ost. Evt som snacks med dip eller noe. Det er sjelden jeg har det i salater, men det gjør ikke noe om det er der.

Det er godt å steke den, gjerne sammen med løk.

Det aller beste er å grille den. Den er uuværlig i chili con carne, da i grillet og slafsete form , og grillet paprika er digg til nesten hva det skulle være.

Jeg skal definitivt prøve Karamell sin oppskrift. Den ser ut som noe jeg kan like.

Ungene mine elsker paprika. De skal spise hele paprika naturell. Men bare røde.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 23:05   #39
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Paprika er den grønnsaken vi bruker mest. Jeg liker den både rå og tilberedt. nam-nam.

Grillet paprika smaker vannvittig godt. Og har en helt annen smak enn den rå.

Rå paprika med litt salt.

Vi bruker mest rød, den har de alltid i butikken. Gul er veldig mild og god. Den grønne er best stekt.

Gammel 03-03-10, 23:08   #40
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Spiser nå paprika med dipp!! Nam

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:24.