Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-10, 21:41   #121
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom

Jeg var bare på desperat jakt etter en fornuftig forklaring på abort i uke 22, siden jeg synes det er helt spinnvilt å foreta abort når fosteret er å regne som levedyktig om noen få, små dager . Ok at man ikke har lyst/ork/hva som helst til å få et barn selv - men hva med adopsjon??

Ok, innser at det kan være grunner, feks om mors liv er i fare, feks om man har en sykdom som krever behandling nuh, og behandlingen vil drepe barnet/ødelegge barnet osv. Men likevel. Det er trist.

Gammel 26-02-10, 21:41   #122
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Turner er forresten en MONOsomi. *spikker*

Gammel 26-02-10, 21:43   #123
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Turner er forresten en MONOsomi. *spikker*

innser at jeg må lese pittebittelittegrannemyemer på genetikken min.

Gammel 26-02-10, 21:46   #124
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Min genetikk-A har forsvunnet i ammetåke.

Gammel 26-02-10, 21:46   #125
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

DeSå er jeg selvfølgelig preget av det nære familiemedlemmet mitt som ble født alvorlig hjerneskadet, et totalt uverdig liv (blind, døv, lam osv). Tenk om x "bare" hadde hatt Downs? For jeg synes det er relevant å skille mellom Downs og større, grove misdannelser, hjerne / hjerte skader osv.
.

Men altså; det er jo ikke alle med Downs som er "søte velfungerende mennesker uten tilleggshandikap" (slik jeg ofte synes den gruppen fremstilles). Hvor alvorlig grad man har av Downs vet man jo ikke før personen vokser opp.

Jeg har tidligere jobbet mye med div handikappede. Jeg har møtt folk med Downs som går på folkehøyskole og reiser til Sør-Amerika med de andre og kan snakke engelsk. Og jeg har møtt folk med Downs som ikke kan spise selv, med knallhard epilepsi, hjertefeil, autisme og helt uten språk.

Jeg har også snakket med mor til "søtt Downs-barn" som var så fortvilet fordi ingen så hvor mye de kjempet for sønnen deres og hvor hardt det var for familien, til tross for at han er i den heldige kategorien med Downs. Fordi ting alltid blir fremstilt som bare fryd og gammen.

Gammel 26-02-10, 21:52   #126
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Jeg tror det var XXY eller XYY, og begge deler klarer seg jo fint. Men jepp, det ble innvilget. Men da var det altså ikke barnets helse det kom an på, så jeg antar at det var forhold hos foreldrene som var avgjørende.

Ja nettopp, XYY og Klinefelter regnes jo også ja. Men de greier jo seg helt fint de også.

Gammel 26-02-10, 21:55   #127
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og jeg tenker nok litt annerledes nå som jeg har flere barn. Med det første barnet er det kanskje greit med uker og måneder på behandlingsinstitusjoner i inn- og utland, mens i senere svangerskap har man en eller flere til å ta hensyn til.

Enig. Hadde hatt høyere terskel for å ta abort med et handikappet barn om det var første barn. Da kan man nøye seg med det barnet og bruke all tid og ressurser på at det skal ha det bra.

Med senere svangerskap har man jo førstemann å ta vare på også, og jeg har to venninner med handikappede søsken og har sett at de har blitt utsatt for mer eller mindre alvorlig grad av omsorgssvikt fordi det handikappede søskenet har tatt så utrolig mye.

Gammel 26-02-10, 22:53   #128
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Enig. Hadde hatt høyere terskel for å ta abort med et handikappet barn om det var første barn. Da kan man nøye seg med det barnet og bruke all tid og ressurser på at det skal ha det bra.

Med senere svangerskap har man jo førstemann å ta vare på også, og jeg har to venninner med handikappede søsken og har sett at de har blitt utsatt for mer eller mindre alvorlig grad av omsorgssvikt fordi det handikappede søskenet har tatt så utrolig mye.

Jeg tenkte akkurat stikk motsatt jeg da, når jeg var gravid med førstemann, at et evnt handikappet barn ville gjøre det vanskelig å få flere barn, og at det ville være tungt å svelge.

Gammel 26-02-10, 22:59   #129
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Så dere Dagsrevyen i dag? Innslag om nettopp dette vi diskuterer.

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/612987

Gammel 26-02-10, 23:07   #130
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Se der, ja ...

(Sent men godt; jeg ser det blir diskutert def. på liv laga lenger oppe. For vår del var liv laga = foster med hjerteslag, og str. som tilsvarte egen termin. Ikke nødvendigvis at det var friskt og fint, utover det.)

Gammel 26-02-10, 23:09   #131
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Kanskje ikke så rart, siden linken i ts innlegg er til nrk...

Gammel 26-02-10, 23:12   #132
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg tenkte akkurat stikk motsatt jeg da, når jeg var gravid med førstemann, at et evnt handikappet barn ville gjøre det vanskelig å få flere barn, og at det ville være tungt å svelge.

Jeg tenkte som LilleBulla. Terminasjon var utenkeig for meg når jeg gikk med Mazungen. Når hun er her vil hensynet til henne også spille inn. Når jeg senere har snakket med folk som har tatt det valget så kjenner jeg at det ikke er vanskelig å forstå deres valg, men før Mazungen ville det nok vært det.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 23:15   #133
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Greit, 22uke stemmer sikkert. I ab loven står det kun etter 12 uker blablabla så vidt jeg fikk skumlest.
Min egen erfaring er at de kvinnene som ønsker abort med (forskjellige årsaker og det har aldri vært min jobb å dømme noen) etter uke tolv, får en grense på 18 uker fordi det da er en ren formalitet, det er altså ikke krav til avik hos forsteret, har kun vært i situasjon over uke 18 en gang og da var det snakk om et foster med antatte vesentlige skader pga. rus. Grunnen til at jeg ble litt forvirra er at jeg har sett at denne 18 ukers grensen har virket veldig fast i noen situasjoner med ganske fortvilte kvinner som har trengt en dag å summe seg på etter invilget fra nevnd.

Gammel 26-02-10, 23:17   #134
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Kanskje ikke så rart, siden linken i ts innlegg er til nrk...

Men det er en annen vinkling, som går mer på det jeg skrev i HI enn det som sto i linken i HI.

Jeg er en trendsetter, faktisk.

Gammel 26-02-10, 23:19   #135
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK. Det blir gode tider for private forsterdiagnostikk-leger i London, skjønner jeg.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 23:24   #136
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig mange rare bestemmelser i norsk bioteknologilovgivning. På den ene siden aksepterer vi at gitt at man vet om en "feil" hos fosteret, at foreldrene får muligheten til å velge det bort til langt uti svangerskapet. Vi tilbyr også foreldrepar med øket risiko for kromosomavvik (eller andre genfeil) prenatal diagnostikk med mulighet for å velge bort foster som er rammet. Likevel gjør man forsøk på å begrense hva helsepersonell skal se etter, gjøre fosterdiagnostikken så grov som mulig. Og foreldrepar uten gitt økt risiko skal ikke ha lov til selv å betale for en undersøkelse med samme formål som de med økt risiko får dekket av det offentlige.

Å bli gravid ved sæddonasjon er helt ok. Å bli gravid med ivf er helt ok. Prenatal diagnostikk av kjente genfeil er helt greit. Men man kan ikke kombinere disse, man kan mao ikke teste for genfeil før man setter inn befruktet egg i livmoren. (i hvertfall var det slik for noen år siden).

Og selvfølgelig det at vi aborterer bort foster i ett rom på fødeklinikken, mens man i naborommet setter alt inn på å behandle et barn som bare er få dager eldre.

Jeg har landet på at jeg synes det blir tull å begrense hva foreldre skal få vite hvis de vil (gitt at vi snakker om sykdom/genfeil og ikke normaltilstander). Hvis man først skal velge bort noe foster må det være til fordel for alle at det skjer så tidlig i svangerskapet som mulig. Et foreldrepar som ønsker tidlig diagnostikk og som er bestemt på at man kommer til å ta abort ved eventuelle kromosomfeil bør kunne få denne diagnostikken så tidlig som mulig, ikke minst av hensyn til fosteret. At man ikke tilbyr screening av lavrisikogrupper av økonomiske årsaker blir noe annet, men at det skal være forbudt å betale for det selv fordi man ikke skal gjøre sånt når man er i lavrisikogruppe blir ikke riktig. Og hvis vi ønsker at flere familier skal beholde foster med handicap har vi en stor utfordring i å legge til rette for at det kan skje uten at man må si opp jobben, kjempe for hver minste lille støtteordning og avlastning og bli totalt utslitt. Dette er ikke idealet om det perfekte barnet, slik samfunnet er idag blir det like mye en handling for å unngå en for mange håpløs situasjon.

Gammel 26-02-10, 23:26   #137
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Greit, 22uke stemmer sikkert. I ab loven står det kun etter 12 uker blablabla så vidt jeg fikk skumlest.
Min egen erfaring er at de kvinnene som ønsker abort med (forskjellige årsaker og det har aldri vært min jobb å dømme noen) etter uke tolv, får en grense på 18 uker fordi det da er en ren formalitet, det er altså ikke krav til avik hos forsteret, har kun vært i situasjon over uke 18 en gang og da var det snakk om et foster med antatte vesentlige skader pga. rus. Grunnen til at jeg ble litt forvirra er at jeg har sett at denne 18 ukers grensen har virket veldig fast i noen situasjoner med ganske fortvilte kvinner som har trengt en dag å summe seg på etter invilget fra nevnd.

Frem til uke 18 har vi i praksis nærmest fri abort i Norge. Ja, det må gjennom nemd, men det er mer proforma enn noe annet. Etter uke 18 må man ha vektige grunner. Da holder det neppe å være fortvilet over situasjonen.

Gammel 26-02-10, 23:28   #138
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

@Katta: Jeg er 100% enig i det du skriver i siste avsnitt (i #136). (Ikke at jeg er uenig i resten, altså.)
I tilfelle noen skulle tro det, så jeg er overhodet ikke i mot tidl. fosterdiagnostikk (jeg vil bare ikke ha det tredd ned over hodet), og det blir for dumt om det utelukkende blir for de rike og ressurssterke. Det hjelper på et vis ikke det spøtt røkla som sitter igjen med ressurskrevende barn der man attpåtil må kjempe for hver krone.

Gammel 26-02-10, 23:33   #139
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Preimplantasjonsdiagnostikk er tillatt nå, Katta. Det utføres riktignok ikke i Norge, men ei nemnd bestemmer hvem som får innvilget behandling, primært i Sverige og Nederland (eller Belgia, husker ikke helt). Det kom etter Mehmet-saken.

Gammel 26-02-10, 23:34   #140
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Preimplantasjonsdiagnostikk er tillatt nå, Katta. Det utføres riktignok ikke i Norge, men ei nemnd bestemmer hvem som får innvilget behandling, primært i Sverige og Nederland (eller Belgia, husker ikke helt).

Det høres veldig lurt ut . For det er en motsigelse jeg over hodet ikke har skjønt meg på.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:58.