Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom
Det er forunderlig nok downs som alltid diskuteres i abortsammenhenger.
Personlig syns jeg det bør stilles større spørsmålstegn til at aborttallene ikke har gått nedover til tross for at angrepillen nå er godt "innarbeidet" på markedet.
For ikke å snakke om da at downs kun er en av utrolig mange tilstander som kan oppdages på tidlig ul. Jo tidligere alvorlige avvik oppdages jo bedre er det for den som mottar beskjeden om at noe er galt. Et abortvalg blir ikke akkurat lettere av å ha passert den egentlige abortgrensen.
Takk og lov for at vår private gynekolog hadde øynene med seg og henviste oss videre øyeblikkelig da hun fant avvik på lillegutten vår. Og dette uten at vi ba om at hun skulle kikke etter avvik.
Hadde hun ikke gjort det ville vi gått i lykkelig uvisshet i opp til fire uker til, og ting ville blitt enda tøffere enn det faktisk ble.
Ellers er jeg enig i det som ble sagt om det at det er litt merkelig at det blir kalt sorteringssamfunn og at det blir kritisert å abortere barn med downs, eller andre relativt små avvik, mens det er helt ok å ta abort av friske barn. Det skjer jo mye oftere det.
Jeg syns folk må få bestemme selv.
Og ønsker ikke stille spørsmålstegn til avgjørelsen enkelte har måttet ta som har stått i den situasjonen.