Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva slags type troll er best og hva slags er verst?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-10, 14:26   #101
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hva slags type troll er best og hva slags er verst?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Neida, man trenger ikke det. Vi er ganske robuste og vet omtrent hva vi bør og ikke bør føle ansvar for. Det er helt greit å sende en PM og si at man har en dårlig følelse for en sak eller bruker - man blir ikke dermed gjort ansvarlig for en straffeforfølgelse, og vi føler oss heller ikke forpliktet til å sette i gang et større apparat av den grunn. Det er bare fint å vite litt hva som foregår rundt på forumet, vi får jo ikke med oss alt heller.

Jeg er så misforstått.

Nei, jeg mente at hvis moddene og eierne skal ha varslingsansvar ved trolling så blir det sånn. Ikke at det skal mye til før vi i den gemene hop sier fra at vi er snurtete for noe. Man kan'ke stille så store krav til oss som til dere.

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg tror kanskje det som frustrerer til tider er at i det trollmistanken dukker opp så vil dette komme til å spre seg til de aller fleste aktive brukere gjennom forskjellige kanaler. Det er sånn mennesket virker. Så det vil alltid hviskes og tiskes i buskene. Sånn sett så bør man derfor ha en strategi for hvordan man skal håndtere dette utad, nettopp for å unngå lynsjemobber og heksejakter.

Jeg syns for øvrig det er en forskjell på Milla-troll, som til tross for at de fikk folk følelsesmessig engasjerte, opererte på nett, og troll som flyter over fra nett til virkeligheten.

Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 14:27   #102
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker ikke troll uansett.

Jeg ser at type 1 kan oppfattes som mosrsom, men siden jeg ikke eier humoristisk sans synes jeg bare at de skaper støy. Type 2 liker jeg heller ikke, men jeg er selvfølgelig enig ned flertallet i at type 3 er verst.

(Jeg følte litt på det i fjor, da lillebror var så mye dårlig. Jeg var redd for å bli tatt for å være et troll, så mye som skjedde da.)

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 14:28   #103
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle trollerier går meg hus forbi.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 14:28   #104
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns for øvrig det er en forskjell på Milla-troll, som til tross for at de fikk folk følelsesmessig engasjerte, opererte på nett, og troll som flyter over fra nett til virkeligheten.

Ja, enig i det, altså. Men forumledelsen kan ikke ha noe slags ansvar for hva brukerne gjør i RL heller - eller mener du at vi burde ha en slagplan for hva som eventuelt skal gjøres i slike tilfeller? Da er jeg nok mer tilbøyelig til å si meg enig med Smilefjes i at dette ikke er noe vi skal ha ansvar for.

Og til noe du spurte om tidligere, om hva vi gjør for å "forhindre at det trolles mer". I utgangspunktet samler vi bare inn observasjoner, og gjerne innspill fra andre brukere, for å gjøre oss opp en mening om hva som foregår. (Denne meningen endres naturligvis med nye ting som dukker opp.) Det er ikke sånn at vi, for å ta et veldig enkelt scenario, straks tar kontakt med den mistenkte og sier "du, noen tror du lyver, så nå får du enten slutte å si noe, eller begrunne det du sier på en måte vi stoler på, slik at vi kan gå god for deg". Det ansvaret kan vi, ganske riktig, ikke ta.

Gammel 15-02-10, 14:30   #105
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hørtes jeg ut som jeg gikk i forsvar nå? Jeg tror ikke jeg mente å gjøre det. Spør gjerne mer, Gaia. Jeg snakker gjerne om dette.

Gammel 15-02-10, 14:36   #106
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ikke noe flytskjema??

Her setter du nok fingeren på hovedproblematikken.

Neida. Men trolling på nett er egentlig ikke noe forskjellig fra trolling i RL. Det er akkurat samme problemstillingene som dukker opp. Noen tror fullt og fast på trollingen. Andre avslører den, men vil ikke si noe for å fremstå som en tosk (i tilfelle feil). Noen får en mistanke og snakker med andre om det privat. Noen innrapporterer. Noen avslører den og holder et helvetes baluba og henter frem den største trollgunneren de finner (kjipt når de tar feil, da ...) Noen lager hintetråder.

Det er ofte umulig å bevise noe i slike saker. Pluss at man har det som Skilpadda nevner: Troll er også mennsker. Det blir mye skjønn. Og halvparten er misfornøyd fordi man farer over trollet med harelabb, mens den andre halvparten er misfornøyd fordi man er for "slem, streng og bitchete" med "den stakkars lille brukeren".

Sist redigert av him : 15-02-10 kl 14:38. Årsak: tost -> tosk + la til: "med den stakkars lille brukeren"
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 14:36   #107
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tenker at det er vel greit å være på nett som ellers i verden. Ser du noen som kjører i 120 mot et stup med unger i bilen så slenger du jo ut et skilt eller løper etter og prøver å gjøre noe.

Ser du noen som bare kjører i 120 så sier du "for en dust" og tenker ikke mer over det.

Du har ikke noe formelt ansvar i noen av tilfellene, men man vil jo gjerne forsøke å være noenlunde sånn at man fikser å se seg i speilet på kvelden uten å skamme seg også.

Og hvordan kom nå jeg av alle opp med en sånn sammenligning da?
Det må være en Freudiansk glipp. Den får stå.

Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 14:43   #108
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg syns ikke du gikk i forsvar. Men jeg kan prøve å utdype litt hva det er jeg mener:

Det er policy på dette forumet at man kan si hva man vil, men at man skal være forsiktig med å beskylde folk for trollerier nettopp fordi det ikke nødvendigvis er sant, og fordi man kanskje vil kunne såre personen slik at denne ikke vil være på forumet mer. Samtidig så kan dette bikke over i at folk blir skeptiske og ytrer denne skepsisen i kulissene og at man derfor kan ende opp med å fryse ut en bruker uten at dette faktisk er en rettmessig utfrysning.

Jeg skulle nok derfor ønske at det i større grad var rom for å kunne si til en bruker at man syns at en historie virket litt for utrolig til å være sann. Og at personer som forteller utrolig historier på nett faktisk må være beredt på å dokumentere sannhetsgehalten i sine påstander for å fortjene sympati.

Sånn som situasjonen er per i dag er det ikke egentlig rom for å ytre mistanker om trollerier til andre enn moderatorene her inne. Noe som i den ytterste konsekvens vil kunne føre til at et troll får herje mer enn hva sunt er.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 14:46   #109
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Hvor går vår egen forumledelse sin grense i forhold til å stenge ute brukere på grunn av trolling? Er dette et middel som har blitt vurdert eller kommer til å bli vurdert?

I et par tidligere tilfeller av trollemistanker har ting løst seg ved at vi har gått i dialog med aktuelle brukere. Det har dermed ikke vært nødvendig å vurdere utestengelse.

Og så er det jo sånn at det ikke er brudd på forumreglene å lyve. (Blant annet fordi vi overhodet ikke ønsker oss noe ansvar for å skulle vurdere beviser for om noen lyver eller ikke. ) Men vi har jo "hjemmel" for å utestenge brukere som, tja, lager bråk, plager andre brukere og generelt er ødeleggende for forumet. Så i prinsippet kan jeg ikke utelukke at utestenging av troll kan komme til å bli vurdert.

Gammel 15-02-10, 14:47   #110
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

I forhold til den siste kommentaren din, Gaia, så bør kanskje selvjustisen her på forumet slå til litt? Jeg merker at for min egen del så unngår jeg i stor grad de(n) jeg oppfatter som troll, jeg holder meg rett og slett unna. I stedetfor burde jeg/man kanskje vært tøff nok til å konfrontere direkte, til å stille konkrete spørsmål?

Gammel 15-02-10, 14:50   #111
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle nok derfor ønske at det i større grad var rom for å kunne si til en bruker at man syns at en historie virket litt for utrolig til å være sann. Og at personer som forteller utrolig historier på nett faktisk må være beredt på å dokumentere sannhetsgehalten i sine påstander for å fortjene sympati.

Jeg er helt enig med deg. Og så vidt jeg vet er det helt åpent for det - selvfølgelig helst i en normal, høflig tone. (Eksempel: Hvis jeg som har en kronisk sykdom får en mistanke til en annen bruker som angivelig har samme sykdom, så synes jeg det er helt fair å si: "Vet du, jeg har samme sykdom og til meg har legen sagt noe helt annet. Legen min sier ... bla-bla-bla" Fair og fint. Det er mindre heldig å si noe ala "din forbanna løgnhals! Du lyver så du tror det selv, slike som deg kommer til å brenne i helvete") Men det er ikke imot forumreglene å si til folk at man synes historiene deres virker utrolige (det er nok dog litt imot sedvane generelt sett, men det plager absolutt ikke meg.)

Opprinnelig lagt inn av Gaia

Sånn som situasjonen er per i dag er det ikke egentlig rom for å ytre mistanker om trollerier til andre enn moderatorene her inne. Noe som i den ytterste konsekvens vil kunne føre til at et troll får herje mer enn hva sunt er.

Fra min erfaring med forum vil jeg si at det ikke er flere troll her enn på plasser hvor de har lettere for å stenge ut brukere eller tillate "trolljakt" over en lav sko.

Gammel 15-02-10, 14:54   #112
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forstå meg rett – jeg mener ikke at man skal stenge folk ute. Det er noe av det jeg liker med FP, at folk ikke stenges ute. Og jeg er også en type som er tilbakeholden med å involvere meg med mennesker jeg syns forteller historier som skurrer i mine ører. Problemet er at jeg ikke er helt sikker på om det faktisk anses som greit å ”varsle” andre brukere internt hvis man ser at de involverer seg i personer man ikke føler seg helt komfortable med.

Gammel 15-02-10, 14:57   #113
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia

Problemet er at jeg ikke er helt sikker på om det faktisk anses som greit å ”varsle” andre brukere internt hvis man ser at de involverer seg i personer man ikke føler seg helt komfortable med.

Dette er egentlig mitt spørsmål også. Hvis jeg mistenker at noen er et troll så er det piece of cake for meg å si fra til Gaia, som jeg har en så nær relasjon til. Men er det god kutyme å sladre til noen som er mer perifere? Altså, hvis jeg oppdager at X er et troll, og jeg merker at Y, som jeg ikke kjenner så godt, er veldig engasjert i X' problemer - er jeg bitch om jeg sender en pm med trollvarsel, eller er jeg et medmenneske?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 14:58   #114
him
Leser

him sin avatar

Standard

Problemet er at jeg ikke er helt sikker på om det faktisk anses som greit å ”varsle” andre brukere internt hvis man ser at de involverer seg i personer man ikke føler seg helt komfortable med.

Min personlige mening er at det beste (beste som i det mest ideelle) er å "varsle" på forumet. Det er jo en grunn til at man føler seg ukomfortabel, og denne grunnen kan man jo påpeke åpent.

Gammel 15-02-10, 15:01   #115
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Dette er egentlig mitt spørsmål også. Hvis jeg mistenker at noen er et troll så er det piece of cake for meg å si fra til Gaia, som jeg har en så nær relasjon til. Men er det god kutyme å sladre til noen som er mer perifere? Altså, hvis jeg oppdager at X er et troll, og jeg merker at Y, som jeg ikke kjenner så godt, er veldig engasjert i X' problemer - er jeg bitch om jeg sender en pm med trollvarsel, eller er jeg et medmenneske?

Det kommer vel helt an på om mottager er åpen for at den kan være invadert av et troll eller ikke. Førstnevnte vil du oppfattes som et medmenneske, sistnevnte som en bitch.

Gammel 15-02-10, 15:03   #116
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Min personlige mening er at det beste (beste som i det mest ideelle) er å "varsle" på forumet. Det er jo en grunn til at man føler seg ukomfortabel, og denne grunnen kan man jo påpeke åpent.

Jo. Men dette er vel ikke ønsket her?

Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 15:05   #117
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har vært utsatt for nr.3 IRL for noen år tilbake. Hun hadde mange fantastiske historier som hun gjerne forandret litt på hver gang hun fortalte dem. Hun klarte ikke holde styr på sine egne løgner, og da hun ble avslørt var det vi som var slemme med henne som kunne påstå at hun løy. Egentlig var det nok synd på henne, men der og da var det vanskelig å tenke slik. Hun hadde lurt så mange med trollingen sin og skyldte masse penger vi aldri så igjen.

Gammel 15-02-10, 15:07   #118
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Jeg har i alle fall bestemt meg for at jeg skal være en medmenneskelig bitch hvis jeg mistenker at troll er i ferd med å flytte seg fra nett ut i det virkelige liv. Så får jeg heller rødprikkes herfra til evigheten hvis mottakeren ikke setter pris på det. :beslutsom:

Gammel 15-02-10, 15:09   #119
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jo. Men dette er vel ikke ønsket her?

Jeg tror vi legger litt forskjellig i ordet "varsling". Jeg mener ikke en tråd med tittel "X har lurt meg!" Det jeg mente - men som nok var veldig dårlig presisert var at det går an å si hva man mener er faktafeil etc i tråder. Eller hvis man mener at folk har en generell tendens. Brutus_ er det jo tydeligvis ingen som har et problem med å karakterisere som en rasist i tråder på bakgrunn av det som blir skrevet. Da bør det kanskje være mulig å si til folk at man mener de overdriver, dramatiserer etc også?

Gammel 15-02-10, 15:16   #120
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er dårlig på å sniffe opp troll.
Men type 1 og 2 er jeg nok mest sånn likegyldig til, og jeg synes ikke alltid de er så veldig underholdende heller.
Men type 3 er verre, for de får man ofte medfølelse for og vondt av. Og da føler jeg meg mer lurt, enn om noen bare er litt dustete-troll.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:29.