Sv: Paris, tips om områder/hotell
Bo i Marais Det er et steinkast fra Pompidousenteret, 3/4-arrondissement.
Det kan være ganske spesielt å bo i det jødiske kvarteret inni der, og det er masse små tråklete gater med underlige butikker som selger de merkeligste ting.
Av ting som ikke står i guidebøkene anbefaler jeg St. Chapelle. Det er en liten kirke på samme øya som Notre Dame, ved La Justice (samme inngangen faktisk, så du må gjennom et sånt sjekkpunkt - eller måtte hvertfall før).
Det er en vidunderlig vakker kirke innvendig, med de vakreste glassvinduer jeg noensinne har sett. Sørg for å gå opp i 2. etasje også 

Litt avhengig av hvor bereist du er kan du egentlig droppe latinerkvarteret - det er veldig turistifisert. Ta deg heller turen til område Opera og de store handlegigantene Galeries LaFayette og Printemps. Gå INN i parfymeområdet til Galeries Lafayette og se OPP, det er vidunderlig "utsikt" der.

Fra Opera går dere ned til Louvre. Dere går forbi både noen usedvanlig dyre kafeer, en god engelsk bokhandel, og mye franske greier Men det er en fin storbysk gåtur på litt "fint" liksom.
Fra Louvre vandrer dere oppover Champs Elysees opp til Triumfbuen.
Det kan være kjekt å få med seg en båttur på Seinen, hvis dere ikke har altfor turistangst.
En tur innom loppemarked kan også være interessant, og en besynderlig opplevelse. En salig blanding av turister, rikfolk, mennesker med lite penger som prøver å selge ting osv. Ikke gi dere før dere er helt inne på området, der innendørsmarkedet ligger. På utsiden er det litt sånn "cheapo" men mye bedre inne. (Clignancourt/Ouen)
Pompidousenteret er kult, Louvre er flott men "spiser" masse tid, det er et museum på andre siden av elven der også ... som jeg ikke husker hva heter i farta - gammel jernbanestasjon - som er digert og bra.
Skal me sjå, var det da noe mer? 
Sist redigert av m^2 : 12-02-10 kl 19:46.
|