Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
En av grunnene til at jeg er såpass engasjert i dette er for øvrig at jeg jo har sett at det kan gjøres. Og det med stort hell. Handlekraftige lærere trenger slett ikke å synse/konkludere så mye om årsaksforklaringer. Jeg vil nesten si at det snarere er tvert imot.
Eh...Kie, for å kunne handle må man i det minste komme med en midlertidig konklusjon, sånn for å vite om man skal kontakte psykologen, logopeden eller barnevernet. Jeg må si at jeg synes du har kommet til en noe merkelig konklusjon her selv og lurer på hvilke erfaringer eller fakta du baserer dette utsagnet på? : peker opp:
.
Hva som gjelder den enkelte lærer, kan ikke jeg vite. Det er nettopp derfor jeg stiller spørsmål. Når noen sier at deres erfaring er at det ofte er slik, så blir jeg nysgjerrig på hva denne erfaringen består av. Har man konkludert selv mange ganger? Har man opplevd at f.eks. barnevernet deler sin konklusjon i samarbeidsmøter mange ganger? Eller er det snakk om veldig åpenbare saker som der eleven som nekter å sitte ned i timen gjør det fordi det svir og foreldre har brukt beltet?
.
Som sagt: Vi samarbeider med andre instanser h e l e t i d e n. Jeg vil tro at en forsvinnende liten del av landets lærere alene kommer til en konklusjon om årsakene til problemene til et barn og lar det bli med det.
Omfanget av det tror jeg det kan være verre med, men jeg tror nok det kan være en pekepinn når noen som har erfaring med samarbeid rundt elever som har atferdsvansker sier at dette er et problem de som fagpersoner støter en del på i kontakt med skoler. Det får i alle fall meg til å tenke at dette er noe man må se nærmere på. Forhåpentligvis uten at en hel haug dyktige lærere skal føle seg krenket.
Lærere er også fagpersoner og vi ser og snakker med eleven hver dag. Jeg regner med at det er PPT du sikter til her, ikke sant? Jeg har ofte opplevd at det elever har sagt i møte med PPT ikke gir et riktig bilde av hvordan eleven oppfører seg i klasserommet i det hele tatt. Faktisk tenker jeg ofte at psykologene på PPT/BUP burde hospitere i klasserommet av og til, sånn for å se hvordan verden ser ut på den andre siden av skrivebordet, eller RL som det også kalles... Det er ikke bare lærere som trenger kompetanseheving, det er iallfall helt sikkert.
|