Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilken olje bruker man i gulrotkake?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-10, 20:07   #21
Ema
Bør lage seg en tittel selv

Ema sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Sv: Hvilken olje bruker man i gulrotkake?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg bruker solsikkeolje. Jeg synes Raspolje smaker litt "tranete" når det stekes jeg.

Jeg fikk også en slags tran smak på min kake, ikke godt.
Kanskje det har noe med hvilken olje man bruker. Den jeg brukte var den man får kjøpt på Rema, billig variant.

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 20:13   #22
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg har brukt en middels dyr olivenolje (har en dyr og en middels dyr stående) i gulrotkaken. Den setter jo litt smak, men jeg synes det er godt. I min oppskrift skal det bare være 1 dl olje, så det er jo ikke all verden.

Gammel 09-02-10, 20:15   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange rapsoljer smaker fjøs/gress. Soyaolje smaker veldig lite. Men smør er aller, aller best synes jeg. Ikke margarin, da bruker jeg heller olje altså. :spy:

Gammel 09-02-10, 20:16   #24
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Det viktigste er at man ikke bruker dyr extra virgin olivenolje. :btdt:

Hos oss funker raps fint, men da den dyrere fra Odelia. De skal oppbevares i kjøleskap, kan det være derfor det er blitt bismak på din?

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 20:17   #25
Evita
Superduperaktiv

Evita sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Bruker rapsolje eller soyaolje i kakene. Synes ikke det smaker noe av rapsoljen.

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 20:22   #26
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Bruker bare raps olje. Har aldri fått noe bismak fra den. Men soyaoljen jeg åpnet på jobb en dag den luktet høgg!

Lurt å lage gulerotkaken med olje, for da er den melkefri som oftes.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 20:22   #27
Kiwi
Glad i frukt

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Jeg har nå alltid brukt soyaolje (Mills, den grønne plastflasken) til gulrotkake. Den er veldig mild på smak, så derfor er det et godt alternativ. Jeg vil tro at margarin vil gjøre kaken tyngre enn med bruk av olje.

Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 20:23   #28
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Lurt å lage gulerotkaken med olje, for da er den melkefri som oftes.

Med mindre man pøser på med ostekrem. /

Gammel 09-02-10, 21:03   #29
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Med mindre man pøser på med ostekrem. /

Det er toppingen som er halve kaka spør du meg når det gjelder gulrotkake.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 21:55   #30
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rapsolje smaker... ja.. raps.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 22:01   #31
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker solsikkeolje. Har også lagd med valnøttolje, noe som ble fortreffelig.

Gammel 10-02-10, 04:30   #32
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg ville aldri brukt en gulrotkakeoppskrift med så mye olje i

Jeg bruker rapsolje, men har kun 1 ts i. Kaldpresset rapsolje bør ikke gi verken transmak eller oljesmak, men bruker man det i mengder derimot, kan det godt tenkes det blir oljesmak på det. Her bruker vi Odelia (faktiks).

(2 egg, 2 dl mel, 2 dl sukker, 1 ts natron, 1 ts vaniljesukker, 1 ts bakepulver, 1 ts kanel, 1 ts rapsolje og 3 dl revne gulrøtter. Stekes ved 175 g i 40-45 min).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 09:59   #33
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Jeg bruker rapsolje, men har kun 1 ts i. Kaldpresset rapsolje bør ikke gi verken transmak eller oljesmak, men bruker man det i mengder derimot, kan det godt tenkes det blir oljesmak på det. Her bruker vi Odelia (faktiks).

(2 egg, 2 dl mel, 2 dl sukker, 1 ts natron, 1 ts vaniljesukker, 1 ts bakepulver, 1 ts kanel, 1 ts rapsolje og 3 dl revne gulrøtter. Stekes ved 175 g i 40-45 min).

Jeg også tenkte på at det kanskje var mengden som spilte inn her, med mindre det er en enorm kake.

Uansett smaker kakene bedre med smør. Selv om man bruker en olje uten smak, gjør det noe med kaka, og det blir best med smør.

Gammel 10-02-10, 13:33   #34
Ema

Ema sin avatar

Standard

Jeg fant oppskriften her inne, det er sikkert ett år siden, husker ikke hvem som hadde lagt den ut.
Jeg leste feil, det var 4,5 dl matolje. Det er jo ganske mye?
Dette er en stor kake, langpanne, med masse deilig ostekrem på.
Jeg har en annen oppskrift hvor det kun skal være 0,5 dl olje i. Mon tro om det er mulig å bare doble oppskriften slik at det blir en langpanne? Skal bake til svigermor som får mange gjester til helgen. Og det hadde vært fint om den ikke smakte olje med transmak.

Gammel 10-02-10, 13:35   #35
Ema

Ema sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Denne oppskriften er til en vanlig springform? 24, 26?

Gammel 10-02-10, 13:37   #36
Ema

Ema sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Det viktigste er at man ikke bruker dyr extra virgin olivenolje. :btdt:

Hos oss funker raps fint, men da den dyrere fra Odelia. De skal oppbevares i kjøleskap, kan det være derfor det er blitt bismak på din?

Ja, det kan nok stemme. Oljen har stått på kjøkkenbenken i ca. 1,5 mnd.

Gammel 10-02-10, 13:39   #37
Ema

Ema sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det er toppingen som er halve kaka spør du meg når det gjelder gulrotkake.

Gammel 10-02-10, 13:44   #38
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Veldig lei smaken av solsikke- og rapsolje nå, så her er soyaolje på handlelisten. Aldri prøvd å smelte melkefri margarin og bruke det i kake, men det blir sikkert godt.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 14:34   #39
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ema, her.

Ja, det kan nok stemme. Oljen har stått på kjøkkenbenken i ca. 1,5 mnd.

Kjøp ny og prøv igjen.

Hilsen ei som nylig har oppdaget at også fond skal bo i kjøleskapet.

Gammel 10-02-10, 14:37   #40
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg bruker også solsikkeolje.

Jepp.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.