Sv: Enda mer om sykemelding
Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.
Det tror jeg kan bli situasjonen, for hvem er vel interessert i å ansette en som er kronisk syk når det vil kreve massiv tilrettelegging og være fordyrende i forhold til å ha en ansatt som er ved god helse.
Det er visst i alle fall det man ser skje i Nederland, der arbeidsgivere har mer økonomisk å tape på sykdom enn de har her. Ikke bare den ansatte selv sin helse teller, men også dennes barn sin helse.
Dersom vi samtidig skal ha vern mot diskriminering i forhold til helse ved ansettelse, så lurer jeg på hvem som skal ta kostnaden ved å håndheve dette.
En annen ting: Jeg synes det er litt pyton at myndighetene gikk sterkt ut og rådet alle med symptomer som kunne være svineinfluensa om å holde seg hjemme i minst 7 dager, nå bruker fraværsstatistikken (altså en antageligvis forbigående økning i forhold til samme kvartal i fjor) som argument for å gå løs på rettigheter ved sykdom nå.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|