Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-10, 11:05   #81
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Jeg synes bursdager til 1 åringer forresten er veldig avslørende. Gutter får ofte leker, jenter får nesten unntak, "søte" klær. (Aner ikke om dette er typisk for min familie / omgangskrefts eller om andre også opplever dette).

Gammel 05-02-10, 11:09   #82
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

på 4-5åringer er det vel ikke store forskjellen. Det er helt kunstig å skjære buksene forskjellig i den alderen.

Jeg har prøvd guttebukser på jentene mine, uten stort hell. De satt ikke pent i skittet/livet. Hvorvidt det er nødvendig å ha en forskjell der, det vet jeg ikke, men alle bukser trenger vel ikke være baggypants heller. Aner ikke om det hadde blitt ubekvemt for gutter å ha på seg jentebukser.

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Her steiler jeg. På to punkt.

1. Det er helt OK at de som er mer forfengelige kan få lov til å dolle og pynte seg. Og være opptatt av å se bra ut. Men jeg synes i grunnen ikke unger skal være så opptatte av å se bra ut. Ta vare på seg selv? Like å se bra ut? Jeg er helt i stuss over at noen kan si sånt om barn under 15.

2, Jeg liker IKKE at man kategoriserer. At alle jenter blir satt i pyntegruppa Ingen av dem er annerledes. Ingen gutter får være med med.

1. Det spørs hva du legger i det. Jeg legger ikke 12-tonn sminke, høye hæler og Gucci i det.

2. Gutter er selvsagt hjertelig velkomne til å like å stæsje seg de også, jenter som ikke liker å pynte seg må få lov til å ikke like det.

Gammel 05-02-10, 11:11   #83
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Virkelig? På klær til barn under 9-10 år? Dette må være noe nytt, og etter min mening unødvendig. Jeg og mannen min kan da bruke samme modell av Levisbukser. At jenter og gutter får mer ulik kroppsfasong når de kommer i puberteten er så, men fram til da er da kroppene ganske like.

Skyt de som lager buksene, ikke meg.

Jeg kunne aldri brukt samme buksene som min mann, da mine hofter bærer preg av å ha fått barn, og han liker å ha litt luftig skritt på dem. Han utstår ikke nysgjerrige bukser.

Gammel 05-02-10, 11:11   #84
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jo, og jeg burde ha presisert at om man sier sånt til barn så ligger det en føring i det. Jeg vet ikke hvilke miljø dere er i, men jeg har i hvert fall en drøss med slektninger som sier sånt høyt, ofte og når småjenter og smågutter hører på. Klart det virker normativt på dem.

Ja, huff. Jeg kan ikke garantere at jeg ikke sier ting som er kjønns-delt til mine barn heller, såppass selvinnsikt har jeg, og vet at dette ofte er nokså ubevisst. Jeg tror ikke vi sier slikt direkte til barna. Men på ett eller annet tidspunkt blir det nok aktuelt å si til Hassel at "det er jenter som bruker kjole, for sånn har det blitt" eller noe i den duren. Og de ser jo at mamma og pappa ser forskjellige ut, og at èn sminker seg og en annen ikke. Enn så lenge er han fornøyd med å gå i rosa cherrox og låne Kløvers pensko, dukker, dukkehus osv. (Stakkaren har jo egentlig ikke noe å ønske seg til bursdagen sin, storesøster har jo alt fra før..)

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 11:11   #85
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke om jeg synes at guttebukser sitter så pent på gutter heller. Vi har kjøpt mye bukser til knerten hvor det skal være god plass til "utstyr foran". Han er ikke så ekstremt velutstyrt egentlig. De buksene som passer ham best er de han har arvet etter snuppa.

Gammel 05-02-10, 11:12   #86
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

. Aner ikke om det hadde blitt ubekvemt for gutter å ha på seg jentebukser.

.

Poden her i huset har flere bukser kjøpt på jenteavdelingen, de passer bedre til hans tynne kropp. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om at det er rosa streker inne i buksen og at butikkpersonalet dermed mener det er jentebukser. De sitter veldig godt på hans kropp.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 11:12   #87
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg synes bursdager til 1 åringer forresten er veldig avslørende. Gutter får ofte leker, jenter får nesten unntak, "søte" klær. (Aner ikke om dette er typisk for min familie / omgangskrefts eller om andre også opplever dette).

For ikke å snakke om at Kløver fikk dukke til sin ettårsdag av Farmor, som hadde snakket om det leeeenge, mens Hassel ikke fikk.

Gammel 05-02-10, 11:15   #88
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har prøvd guttebukser på jentene mine, uten stort hell. De satt ikke pent i skittet/livet. Hvorvidt det er nødvendig å ha en forskjell der, det vet jeg ikke, men alle bukser trenger vel ikke være baggypants heller. Aner ikke om det hadde blitt ubekvemt for gutter å ha på seg jentebukser.

Det jeg reagerer på med innleggene dine er at det virker som du har en del holdninger som du ikke er klar over selv. I følge dette innlegget mener du altså at det er noe som heter guttebukser, og at det har noe med snittet å gjøre. Er det trangere bukser du mener er mer for jenter enn gutter, og at mer baggy bukser passer bedre for gutter enn jenter?

Gammel 05-02-10, 11:16   #89
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Poden her i huset har flere bukser kjøpt på jenteavdelingen, de passer bedre til hans tynne kropp. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om at det er rosa streker inne i buksen og at butikkpersonalet dermed mener det er jentebukser. De sitter veldig godt på hans kropp.

Så fint da!

Gammel 05-02-10, 11:16   #90
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg vet ikke om jeg synes at guttebukser sitter så pent på gutter heller. Vi har kjøpt mye bukser til knerten hvor det skal være god plass til "utstyr foran". Han er ikke så ekstremt velutstyrt egentlig. De buksene som passer ham best er de han har arvet etter snuppa.

Sant nok. Jentebukser er ofte veldig trange og stive, mens guttebukser ofte har så mye dilldall at de blir tunge og klumpete. Noe midt i mellom hadde vært fint.

(Nå er det snart på tide at Hassel arver Kløvers Levis-bukser, som Fru Svigerkanin kjøpte til henne (billig) i USA. De er totalt kjønnsnøytrale, og gode å ha på.)

Gammel 05-02-10, 11:17   #91
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper bukser (jeans) i herreavdelingen. Ingen av buksene jeg har har ekstra plass til noe "utstyr". Den eneste forskjellen er kroppsformen - herremodeller passer til individer med relativt smale hofter og lite/ingen midje.

Gammel 05-02-10, 11:18   #92
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skyt de som lager buksene, ikke meg.

Jeg har ikke tenkt å skyte dem, men jeg er veldig bevist på hvor jeg handler, og det er f.eks. helt uaktuelt å kjøpe ski osv. i Frostserien (er det ikke det den heter), siden den er så kjønnsdelt med helt horribel markedsføring.

Gammel 05-02-10, 11:18   #93
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Det jeg reagerer på med innleggene dine er at det virker som du har en del holdninger som du ikke er klar over selv. I følge dette innlegget mener du altså at det er noe som heter guttebukser, og at det har noe med snittet å gjøre. Er det trangere bukser du mener er mer for jenter enn gutter, og at mer baggy bukser passer bedre for gutter enn jenter?

Jeg vet veldig godt selv hva jeg mener, og hvilke holdninger jeg har. De står jeg også for. Om noe blir tatt opp feil/kommer feil ut av tastene, so be it. Kjenner ikke det noen plass.

Pr. idag finnes det guttebukser og jentebukser ja, det har ingenting med min holdning å gjøre, det er tørre fakta. Hvorvidt det er riktig og nødvendig har jeg stilt spørsmål med i et tidligere innlegg, men det har du glatt oversett.

Gammel 05-02-10, 11:21   #94
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Men det har ikke gått upåaktet henn hos alle. "Du vet at du har fått en gutt, sant?"

Himmel!

Gammel 05-02-10, 11:27   #95
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg skaffet dukke til Lillebunny selv, jeg. Og den ligger fortsatt i sengen hans. Med jevne mellomrom bærer han alle babyene sine inn i stuen, og mater og får dem til å sove under teppe.

Men det har ikke gått upåaktet henn hos alle. "Du vet at du har fått en gutt, sant?"

Den har vi også fått.
Stakkars gutt som både får lekekjøkken og dukke.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 11:33   #96
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet veldig godt selv hva jeg mener, og hvilke holdninger jeg har. De står jeg også for. Om noe blir tatt opp feil/kommer feil ut av tastene, so be it. Kjenner ikke det noen plass.

Pr. idag finnes det guttebukser og jentebukser ja, det har ingenting med min holdning å gjøre, det er tørre fakta. Hvorvidt det er riktig og nødvendig har jeg stilt spørsmål med i et tidligere innlegg, men det har du glatt oversett.

men du sa jo selv at det var nødvendig, ettersom det etter din mening er så voldsomt stor forskjell på jente- og guttekropper i 5-årsalderen

Gammel 05-02-10, 11:37   #97
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

men du sa jo selv at det var nødvendig, ettersom det etter din mening er så voldsomt stor forskjell på jente- og guttekropper i 5-årsalderen

Om jeg har fremstått som det, så beklager jeg det.

Gammel 05-02-10, 11:40   #98
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Det spørs hva du legger i det. Jeg legger ikke 12-tonn sminke, høye hæler og Gucci i det.

Bra.

Jeg TROR ikke vi mener så veldig forskjellige ting. Men det er måten du sier det på. Jeg synes ikke et barn skal være opptatt av å SE bra ut.

Et barn skal vite, inni seg, at det ER bra. Alltid. Når barnet tar på seg en prinsessekjole, skal det synes at det er fint. Eller pynta. Men å gå rundt og være opptatt av å se bra ut... det er for meg noe fjernt fra barneverden (fjernt fra min verden også, forsåvidt, men jeg erkjenner at andre har det annerledes).

2. Gutter er selvsagt hjertelig velkomne til å like å stæsje seg de også, jenter som ikke liker å pynte seg må få lov til å ikke like det.

Bra.

Men det er ikke det du skriver.

Jeg mener det er veldig viktig å være bevisst hvordan man uttrykker seg. Er man ikke det, har man plutselig sagt til treåringen sin at han ikke får rosa støvler.

Gammel 05-02-10, 11:44   #99
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Jeg tror, som O Kloke Kanina, at det er viktigere at guttene får delta i omsorgslek, enn at jentene unngår rosa prinsessekjoler.

Det viktigste tror jeg likevel er hvordan rollene er fordelt i hjemmet.

denne måtte jeg signere!

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 11:55   #100
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg TROR ikke vi mener så veldig forskjellige ting. Men det er måten du sier det på. Jeg synes ikke et barn skal være opptatt av å SE bra ut.
Et barn skal vite, inni seg, at det ER bra. Alltid. Når barnet tar på seg en prinsessekjole, skal det synes at det er fint. Eller pynta. Men å gå rundt og være opptatt av å se bra ut... det er for meg noe fjernt fra barneverden (fjernt fra min verden også, forsåvidt, men jeg erkjenner at andre har det annerledes).
Men det er ikke det du skriver.
Jeg mener det er veldig viktig å være bevisst hvordan man uttrykker seg. Er man ikke det, har man plutselig sagt til treåringen sin at han ikke får rosa støvler.

Her er vi i grunnen helt enige. Selvfølelsen er det viktigste! Jeg vil heller ikke at barna mine skal gå rundt å være opptatt av å se bra ut, og henge seg opp i hvorvidt noen andre er "hotte" eller ikke. Men jeg setter pris på at ungene mine vil gre håret sitt, ha på seg rene klær etc. Det er vel kanskje dette jeg ikke har fremhevet nok i tråden, og derfor jeg har blitt litt misforstått. Jeg mener som i "personlig hygiene"-ta seg bra ut (velvære).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:30.