Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?
Opprinnelig lagt inn av Embs, her.
Markedsføring mot barn blir bare mer og mer kjønnsdelt. Det ser du vel? Hvis jeg skal kjøpe klær til jentene mine i de stor kjedebutikkene, må jeg velge om jeg skal gå i en "jenteavdeling" eller "gutteavdeling". Det synes jeg er noe tull.
Da vi skulle kjøpe ski til størstefrøkna som da var 4 år beklaget selgeren at han hadde dessverre ikke igjen ski i hennes størrelse. Han gikk ut fra at de blå skiene var uaktuelle for henne. Nå er blå hennes favorittfarge, så det ble ski.
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Jeg synes at voksne kvinner som sier sånt faktisk er et ganske stort problem jeg da. Dette er en personlig oppfatning som du har og som bygger på kulturelle forskjeller. Ikke noe som ligger hardwiret i jenter og gutter.
Historieløst er det også.
Embs: Jeg er helt enig i at det er unødvendig å dele inn i gutte og jenteavdelinger. Eneste måtte være fordi det er lettere å finne fram.
Esme: Takk. Om du synes jeg er et problem, så er det helt i orden for meg. Men jeg mener virkelig at det ene ikke utelukker det andre. Jentene mine liker å ta på neglelakk. Finurlig nok klarer de fint å bygge med legoen, sykle på traktoren og dra på fisketur med pappaen selv om neglene er tunge av neglelakk.