Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-10, 08:50   #1
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Jeg kan aldri se for meg at rosa prinsessekjoler, eller annen helt/delvis rollegivende bekledning skal ha noen påvirkning på personligheten til barnet, eller de mulighetene de får senere i livet. Man trenger ikke være passiv og blottet for egne meninger, ei heller uten bein i nesa, fordi om man velger å ha på prinsessekjoler, og synes sminke er det festligste som finnes. Jeg tror det er langt viktigere at vi prøver å gi ungene våre et godt verdigrunnlag, forståelse, og evne til å tenke selv og ha egne meninger, fremfor å prøve å påvirke hva slags klær de har på.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 08:55   #2
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

...Man trenger ikke være passiv og blottet for egne meninger, ei heller uten bein i nesa, fordi om man velger å ha på prinsessekjoler, og synes sminke er det festligste som finnes. ..

Her har rosa kjoler nettopp vært et resultat av bein i nesa og egene meninger.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 08:56   #3
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Her har rosa kjoler nettopp vært et resultat av bein i nesa og egene meninger.

Her også. "Jeg VIL ha på prinsessekjolen min", og "Ja men mamma, du sa jo at jeg kunne velge selv".

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 09:11   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja og nei.

Det er forskjell på tanketom råsa-shopping "fordi det bare er slik" og det å etter lengre refleksjon og forhandling kommet frem til at en prinsessekjole -godt balansert av gode og fornuftige holdninger til kjønn og kjønnsroller - ikke skader det minste.

Jeg er jo selv en av landets mest hardcorefeminister, men jeg mener det ikke utelukker at jeg kan pynte meg, sminke meg eller barbere leggene. Men jeg mener man skal ha en reflektert holdning til hva man gjør og hva man kjøper. Jeg tenker på den utrolig stereotype kjønnsdelte barneverdenen man møter på Toys'R'us eller i klesbutikkene. Jeg skulle ønske meg en litt mer unisex-tilnærming til klær og leker for barn.

Mange av de valgene folk gjør, som liksom gjøres så fritt, er jo betingede valg. Man velger i grunnen veldig lite helt fritt, man velger ut fra kjønn, klasse, forventninger og omgivelser. Og det skal man være seg bevisst før man ikler datteren sin råsa prinsessekjole, ettersom prinsesserollen er både temmelig passiv og urealistisk. men på den annen side skal man ikke være så forbasket humørløs at man ikke lar unger få leke med roller og tøyse litt.

Det er vel først når guttebarnet begynner å ta på seg prinsessekjolen man ser hvor tolerant familien er, jeg vet om menn som får helt panikk av tanken på en sønn i kjole. Om så sønnen bare er tre og det bare er rollelek.

Og det bringer meg videre på et annet tankespor, for jenter kan liksom bruke hele spekteret, de kan være tøffe og sjefete, tomboy og kule og de kan være sårbare, pysete, myke og lyseråsa. Gutter har ikke det samme handlingsrommet og jeg mener det er blodig urettferdig. Men så vil de tjene 15 % mer enn damene som voksne, da. Så det går opp i opp?

Gammel 05-02-10, 21:43   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg er jo selv en av landets mest hardcorefeminister, men jeg mener det ikke utelukker at jeg kan pynte meg, sminke meg eller barbere leggene.

Du er ikke som Anne Kalvig altså?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:04.