|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#561 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Joda. Mange livsstilssykdommer. Men som du sier, bortimot umulig å behovsprøve. Det blir litt som debatten om hvor idiotisk en ekstremsportutøver skal oppføre seg før redningsaksjonen går for egen regning. |
|
|
|
|
|
#562 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding1-2 dager med karens er jo ikke akkurat å "ta regninga", da.
|
|
|
#563 |
|
prokrastinator
Scenariet jeg nevner kan jo medføre rimelig mange korte sykmeldinger da. Litt cellegift her og litt nakkesmerter der og there you go. Skeptisk. |
|
|
|
|
|
#564 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Fritak for arbeidsgiveransvar kan søkes av enten arbeidsgiver eller arbeidstaker selv. Det er definerte antall dager og lengde på perioder som inngår i vurderingen fra NAV :gjort dette mange ganger:.
|
|
|
#565 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingVirrvarr har noen interessante poeng ang dette, og også de forskjellige landene man har dratt inn for å sammenligne oss med i den offentlige debatten.
Den svenske, med standardisering av sykmeldingslengde etc. basert på diagnose:
Karensdager:
Blogginnlegget er proppfull av gode poeng, så jeg anbefaler at man leser det.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#566 |
|
prokrastinator
Ja, jeg vet. Jeg har slikt fritak. Poenget mitt var at det er en god ordning i forhold til definisjoner. Man kan søke bare risikoen er forhøyet, uten å nødvendigvis kunne tilskrive den forhøyede risikoen en spesifikk diagnose. Dermed er ordningen åpen for også de som ikke har fått en diagnose eller som er "uforklarlig" mye syke. |
|
|
|
|
|
#567 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingShute: Jeg vil i hvert fall ikke være for et karensdagsystem hvis det ikke hadde mekanismer som tok høyde for den slags "sjuklinger".
|
|
|
#568 |
|
Passiv
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingHvis det skal være et argument at grunnen til at jeg er syk er livsstilen min med trøstespisingen så skal dundre meg samfunnet da ha et ansvar for at ingen tok vare på meg da jeg var liten sånn at jeg endte med å trøstespise også. |
|
|
|
#569 |
|
prokrastinator
Men hvordan skulle det kunne det? Jeg er ofte sykmeldt. En "skulker" kan også være ofte sykmeldt med vage vondt-i-ryggen-og-uff-så-teit-sjefen-er-begrunnelser. Verken jeg eller "skulkeren" har noen kronisk diagnose. Jeg er "heldig" nok til å feile noe som er påviselig ved blodprøver og temperaturmålinger og streptokokktester og hva har du, så slipper jeg i hvert fall å bli møtt med et sukk av fastlegen, men settingen er likevel den samme: Hyppig sykefravær, ingen diagnostisert kronisk sykdom. Hva skulle da utgjøre sorteringen? Legens skjønn? Om systemet stolte på legens skjønn ville det vel ikke være noe behov for karensdager? |
|
|
|
|
|
#570 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her mener jeg vi har et eksempel på en yrkesgruppe som faktisk utgjør en fare for seg selv og andre om man innfører karensdager. Noen er godt betalt, noen er ikke så godt betalt, og faren er at de vil gå på jobb uansett hvordan formen er for å unngå å bli trukket i lønn, og jeg må innrømme jeg har særledes lite lyst til å ha svimete bygningsarbeidere rundt omkring. Med en god del venner innenfor denne bransjen vet jeg hvor store kravene til sikkerhet er, men vet ikke om det å være hundre prosent frisk er et av dem. Og det burde være. Hverken innenfor industrien eller byggebransjen har syke folk noe på jobb å gjøre. Det være seg om det er psykiske eller fysiske problemer. Vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å innføre karensdager. |
|
|
|
|
|
#571 |
|
Er frisk!
|
HVA?????? (Skingrestemme) Man skal ha MINST en feberfri dag før man beveger seg noe sted (sakset fra uendelig mange barnehagetråder her og på andre tråder).
|
|
|
|
#572 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Riktig. |
|
|
|
|
|
#573 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingHæ? Det med feber pluss en dag gjelder vel ikke voksne?? Og tror du virkelig hun ville holdt seg hjemme tre dager uansett fordi hun ville mistet dem ellers? Virkelig? (Altså, jeg vet at det skjedde før, men jeg håper inderlig ikke at noen av MINE kolleger er noen sånne snyltende, unnaslutrende, begrageriske slabbedasker).
|
|
|
#575 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, det gjør da det?
|
|
|
#576 |
|
Passiv
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingMan må jo se an. Om en voksen har ligget med halsinfeksjon i to uker så har man gjerne en dag med nesa over vann før man går på jobben. For å komme seg bittelitt ovenpå. Men hadde man litt feber en kveld og det var det hele så er man vel ikke borte i det hele tatt. |
|
|
|
#577 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingSelvfølgelig må man se det an. Voksne klarer å kjenne på formen og ta avgjørelser ut fra det - barn har vanskeligere for å vurdere egen form og da kan "en dag feberfri hjemme" være en grei regel. Barn er dessuten mye mer aktive, de er mer ute og de er dermed lettere motagelige for ettersykdommer. |
|
|
|
|
|
#578 |
|
Er frisk!
|
Bare en presisering: Jeg var ironisk. Jeg synes nemlig regelen om en feberfri dag er helt tullete, i hvert fall på barn i skolealder. Jeg har hatt elever som knapt har vært på skolen pga foreldre som følger denne regelen bare ungen har hatt 37,4 dagen før!
|
|
|
|
#579 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Den har jeg kjent litt på noen ganger. Altså å si ifra i god tid vs. å se an formen. Spesielt når det har dreid seg om vakter man ikke bare kan gå hjem fra. Noen ganger ble man bedre raskt nok allikevel. Andre ganger tror man at det skal gå bra og har et problem når man er alene på natt og har 9 timer igjen før vaktskiftet. Pasientene skal jo ha forsvarlig pleie også.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#580 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Digresjonerer videre... En bekjent overhørte følgende uttalelse bak seg i en kø: "Neeiii, jeg har jo en igjen en 3-dagers, men den hadde jeg tenkt å ta i forbindelse med en langhelg i Madrid"
|
![]() |
|
|