Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Kakao. Uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Kakao, Hva sier du?
Ka-kaaao. Man er da dannet. Snøft 158 69,30%
Kakk-ao. (Og evt. Heia Vål'enga) Ao er en diftong. 32 14,04%
Kakka-o. Kakka. Full stopp. O 25 10,96%
Varm sjokolade. Kakao er for fattigfolk 6 2,63%
Åbåi 0 0%
Nesskvikk 0 0%
Noe annet 7 3,07%
Deltakere: 228. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-10, 21:25   #101
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kakao. Uttale

"Kakao er for fattigfolk" - pøh!
"Varm sjokolade" :hermestemme: - er for pretensiøse fjasetryner.

Neidå () men viss ein lagar kakao med kjærleik til råvarer og finsleg handsaming av røreredskap kan ein få vel så god kakao...etter min smak.

Gammel 25-01-10, 21:47   #102
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kakk-ao. - Eller kakkåj på tull.

Gammel 25-01-10, 22:27   #103
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Mocca Latte

Utt: Måkkah Lattej

Det fikk datteren min på fire servert da vi hadde bestilt kakao på kaffebar - hun er ikke enig i at det er det samme

Gammel 25-01-10, 22:30   #104
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg er svært lite dannet, men jeg sier Kakaaao likevel...

Gammel 25-01-10, 22:45   #105
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Ka-kaaao. Man er da dannet. Snøft

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 23:03   #106
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sier det nok på vanlig måte (kak-kao), men hørte kakka-o veldig ofte de 5 årene vi bodde i Trondheim. Eller kakk-ao blir vel mer riktig. Det stemmer jo overrens med trykk/tone generelt der. Bann-an, agg-urk, tomm-at et.c. Selv "adopterte" jeg bare uttalen på SFO, som trykkmessig er annerledes enn både min dialekt skulle tilsi, og hvordan de prater her jeg bor.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 23:09   #107
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter denne tråden kommer jeg aldri til å si noe annet enn "varm sjokolade".

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 23:12   #108
Thelma
♪♫♪♫♪♫♪♫♫

Thelma sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Thelma er litt kul
Standard

Første alternativet. Ka-kao.

Gammel 25-01-10, 23:16   #109
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kakka-o/Kakk-ao

Gammel 25-01-10, 23:23   #110
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Både jeg og mannen varierer, kakaaao og kakkao.

Gammel 25-01-10, 23:55   #111
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ka-kaaaao.

Gammel 26-01-10, 08:16   #112
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

I følge Inka sin gutt het det "dritte tattao" i mange år

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 10:01   #113
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg må nesten le når jeg hører folk si kakka-o, det høres litt artig ut =)
Jeg sier kakkao, kakao eller kakaao tror jeg

Gammel 26-01-10, 10:07   #114
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Hyacint...er du møring?
Jeg er møring.. og sier [ka'ka: o] og så skriver vi kakao. Lett. Man leser (høyt) det man skriver.

Sånn er det jeg tror jeg også uttaler det. Rett ut, kakao. Ikke ka-kaaao, bare kakao.

Gammel 26-01-10, 10:10   #115
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sånn er det jeg tror jeg også uttaler det. Rett ut, kakao. Ikke ka-kaaao, bare kakao.

Alle mener da at de selv uttaler det "rett ut". Det er ikke noen sånn kjempelang aaa i måten jeg sier det på heller - det er bare et forsøk på lydskrift, for å vise at trykket ligger på den andre a-en, ikke på den første, som det f.eks. gjør det hos trøndere og mange østlendinger.

Gammel 26-01-10, 10:12   #116
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åja jeg trodde kanskje den siste A-en ble uttalt som en lang A i ka-kaaao, jeg har bare to korte A-er i ordet. Hvis noen skjønner, jeg er begredelig dårlig på sånne grammatiske uttrykk. Moren min sier ka-kaaao der den andre A-en har en annen lyd enn den første, altså lengre, og hun maser alltid på meg fordi jeg sier kakao feil.

Gammel 26-01-10, 10:27   #117
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Det er vel egentlig bare 2 måter å si det på virker det som, og når noe av det er knyttet til dialekt så er det vel ikke så mye å henge seg opp i. Det blir litt som "språkhygienen" de drev før i tida. Så litt av en dokumentar fra Sverige i går, der man ble finnet om hvor mange fæle holdninger som regjerte i forhold til akseptert måte å snakket på. Nei variasjoner er fint.

Gammel 26-01-10, 11:56   #118
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Det er vel egentlig bare 2 måter å si det på virker det som, og når noe av det er knyttet til dialekt så er det vel ikke så mye å henge seg opp i. Det blir litt som "språkhygienen" de drev før i tida. Så litt av en dokumentar fra Sverige i går, der man ble finnet om hvor mange fæle holdninger som regjerte i forhold til akseptert måte å snakket på. Nei variasjoner er fint.

Jeg tror ikke Mim mente at dette var en veldig seriøs undersøkelse som skulle få oss til å lynsje de som sier det anderledes enn oss. Og det er tre ulike måter å si det på, slik som Mim beskriver.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 12:01   #119
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror ikke Mim mente at dette var en veldig seriøs undersøkelse som skulle få oss til å lynsje de som sier det anderledes enn oss. Og det er tre ulike måter å si det på, slik som Mim beskriver.

Okei tre da. Den ene er vel kanskje litt mer lokal kanskje, enn representativ for landsdelen forøvrig. Det jeg mente var at det alltid i slike tråder skal være noen som poengterer hvor rart det er at andre sier sånn og sånn, som om ens egen uttale er fasitt. Men det er jo ikke så veldig rart at uttale av ord varierer ut fra dialekt. Det er jo ikke det.

Gammel 26-01-10, 16:39   #120
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel egentlig bare 2 måter å si det på virker det som (...)

Eh, nei, minst 3. Siden det var noe av poenget. Med og uten diftong og trykket på forskjellig sted.

og når noe av det er knyttet til dialekt så er det vel ikke så mye å henge seg opp i.

"henge seg opp i" og "henge seg opp i", du som selv har en slags høyere utdanning burde vel vite at nysgjerrighet og undersøkelser er grunnlaget for ethvert fremskritt.

Det blir litt som "språkhygienen" de drev før i tida.

Er det noe i veien med deg? Språkhygiene? Skjønner du i det hele tatt hvilke implikasjoner dette begrepet har? Det ligger i samme landskap som skallemåling og taterinternering. Jeg finner meg ikke i at du benytter slike begreper om en uskyldig tråd om uttale av kakao.

Nei variasjoner er fint.

Ja, nå er det vel ingen som har sagt noe annet.

Det jeg mente var at det alltid i slike tråder skal være noen som poengterer hvor rart det er at andre sier sånn og sånn, som om ens egen uttale er fasitt.

Ikke alle er like humørløse som deg når de leser tråder, heldigvis, og ingen andre har klart å lese noen fasit inn i folks svar, jeg har i hvertfall ikke det, jeg laget tråden fordi jeg hadde hørt en -for meg- helt ny uttale, litt på tøys, litt på alvor.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:52.