|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn alene i bassenget
Ja jeg er glad for at jeg kan være med til at jeg og hun opplever at det er greit at jeg f.eks. sitter på kanten, og etter hvert venter f.eks. i garderoben eller utenfor. Jeg har ikke til hensyn å spolere noe, men å ta det litt i hennes tempo. Blir hun trygg og jeg kan sitte på siden, og evt. etter hvert sette meg og vente et annet sted, så er jo det det beste. Men å skrive dette så bastant, nei det syntes jeg ikke noe om. Spesielt ikke at jeg måtte betale for å i det hele tatt være inne, som om jeg hadde til hensikt å snike meg til å bade gratis, liksom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
flisespikker
|
![]() Sv: Barn alene i bassengetOg Dronningen: Du skriver om å sende henne helt alene inn i det store badet - det er da vel et plaskebasseng, når det er et vanntilvenningskurs? De pleier å være veldig grunne og trygge, altså. På vanntilvenningskursene er det ingen barn som er svømmedyktige; hele poenget med kurset er å venne barna til å være i vann og etter hvert, veldig langsomt, også å få vann i ansiktet og dukke under - det er ikke sånn at din jente kommer til å være den eneste som er usikker i vann og ikke kan svømme.
![]() |
#23 |
Pauset
Det er mange basseng der, og jeg håper jo de starter i det grunneste. Vi har aldri vært der og badet før, bare sett såvidt der da vi var på utebadet i sommer. Som sagt så kan vi dra sammen, hun kom på et kurs nå der jeg kan være med, men nå har jeg mulighet til å backe mer unna etter hvert og sette meg ved et bord et sted f.eks, om det går greit. Jeg er ingen bråkete skravlemor nemlig. Snarere tvert imot. Men liker å bestemme selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Barn alene i bassengetJentene mine på 5 og 7 gikk på svømmekurs/bli trygg i vann i fjor høst. Da var det aldri aktuelt at foreldrene skulle være med i bassenget. Vi fikk være med inn første og siste gangen og se på dem på kanten, men alle kursledere sin erfaring er at ungene er flinkere til og høre etter når ikke foreldrene er det. Det er jo kursledere der som passer på ungene, så det at de skal være uten foreldre i bassenget skal jo ikke være farlig. Vi har i alle fall veldig god erfaring med det kurset. Jeg ble med inn i garderoben og hjalp dem litt og leverte dem ved bassenget når det startet, så sto jeg i garderoben og ventet når de var ferdig. Mens de var på kurset så var jeg og gikk en tur ute, og hjalp dem så litt når de var ferdige. Kursledere skal jo ha telefonnummeret deres, så de får jo tak i dere om det skulle være noe? Dere må jo få lov til og være med ungene inn i garderoben? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn alene i bassengetJeg vet ikke hvor vanlig det er med svømming i skolen alt fra 1. klasse, men da jeg jobbet som lærer for en rekke år siden, hadde jeg jentene i 1-3. klasse i svømming. Det var en liten skole, og vi var 2 lærere på ca 10 elever i bassenget.
![]() |
#26 |
Glamorøs
|
Hvis det er der jeg tror det er, så vil nok svømmekurset være i et eget lukket basseng, hvor man kan stille dybden. Da har hele bassenget samme dybde. Siden dette er et lukket rom, vil jeg tro at du kan sitte i cafeen som er rett ved plaskebassenget. Da kan du se dette bassenget, det er inne i et slags glassbur, så vidt jeg husker.
![]() |
#27 |
Pauset
Ja man skulle sikkert tro det, og jeg tenker ofte på det, men heldigvis så er jeg flink til å ikke overføre utrygghet til dem, men desto mer min selvtillit og kunnskap på andre områder. Så selv om jeg kan slite med utrygghet i forhol til enkelte situasjoner, så framstår barna jevnt over som selvstendige, modne og reflekterte. Vann er likevel litt skummelt, da vi ikke har vært i bassenget. Jeg er dog tilhenger av situert læring, og at det som går greit sammen med en voksen man er trygg på, går greit senere uten. Sist redigert av Dronningen : 21-01-10 kl 15:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Barn alene i bassengetSå bra du er god på det.
![]() |
#29 |
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Barn alene i bassengetJeg har lært mange barn å svømme, og som flere over her skriver blir barna ofte mye tøffere og mestrer ting mye bedre når de får være alene og ikke har med foreldrene. Hvis foreldrene er med, blir barnas fokus flyttet til dem, og ikke til å konsentrere seg om det instruktøren sier. Det er i det hele tatt ganske forstyrrende for alle parter å ha foreldre tilstede ved bassenget.
![]() |
#30 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Barn alene i bassengetPå de kursene storebror har gått på har vi alltid fått være med i bassenget og også sittet på kanten. Har aldri vært noe problem.
![]() |
#31 |
maler
|
![]() Sv: Barn alene i bassengetDet kommer vel an på både opplegg sted og trener hva som fungerer best. Hos oss er alle foreldrene med inn, foreldrene til de mest usikre er med i vannet. Av og til får vi mail om det er noen som kan steppe inn som voksen nr 2 i vannet pga sykdom. Men det opplegget tror jeg ikke hadde passet for alle og alle steder, generelt er det vel ofte best for alle om de voksne holder seg utenfor. Selv om jeg skjønner behovet for å være med et barn som ikke er vant til vann de første gangene.
![]() |
|
|