Sv: Høyre vil fjerne fedrekvoten
Så lenge det er som nå, at den valgfrie delen er såpass lang som den er, så syns jeg også at å øremerke et tilbud til ett kjønn er ok. Det er jo faktisk bare å la være å ta den dersom man ikke vil ha den.
Jeg ser at som leder så er selv jeg, en moderne, feministisk småbarnsmor, i en virksomhet der ikke permisjoner skaper så mye krøll, instinktivt litt negativ når mannlige medarbeidere på død og liv skal ha disse lange pappapermene. Det er jo hassle med det. Og jeg ser at de mannlige kollegene som er bare 5-10 år eldre sukker og akker seg helt uhørlig av disse nymotens faktene. De klarer ikke helt å se på det som noe "nyttig og nødvendig", men mer som om folk skulle be seg fri for å dra på jordomseiling eller skibumming. De har jo vett til å ikke SI det, for om de tenker seg om så vet de at de tar feil, men de føler det litt slik likevel. Og det tyter ut innimellom.
Så jeg ser absolutt at en såpass lang "kvote" har en oppdragende effekt. Den kan gjerne økes til 12 også (i bak-kant, ikke i forkant).
Men jeg håper egentlig at den vil overflødiggjøre seg selv om 5-10 års tid.