Sv: Allers, Hjemmet og Norsk Ukeblad vil ikke ha modeller med mørk hud på coveret
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Det VILLE gått ut over kosen og "hvit, glad, norsk, lykkelig kjernefamilie med bollebaking og rødkinnede barn"-feelingen med et innslag fra den store verden på coveret.
Jeg er i all hovedsak enig med deg, bare for å ha det sagt. 
Men dette... er alle blader "forpliktet" til å ha artikler fra den store verden? Hva med blader som Bil, Vi Menn, Hundesport, Gjør det selv, og det store havet av interiørmagasiner?
Er ikke litt av "sjarmen" med magasiner at de har hver sin vinkling og hver sine brukergrupper? Når jeg er innom Narvesen for å kjøpe blader så lyser det i mot meg et mangfold i sum, men som hver for seg er "smalt".
Norsk Ukeblad, Allers og Hjemmet er typiske "norske familie / husmorblader". Om 20 år må disse bladene endre sin profil, ellers går de konkurs etter hvert som alle leserne deres har dødd ut eller endt på institusjon med Alzheimer. Dette er blader som i dag har matoppskrifter, strikkeoppskrifter, litt om interiør og hage, litt kjendisstoff, en passe dose kongestoff, noen jordnære mennesker som har opplevd noe spesielt, og selvsagt "Det skjedde i virkeligheten"-historier. Dette er disse bladenes profil. Og i årevis har dette vært en god profil, som har truffet en stor andel av voksne kvinner.
Jeg tror egentlig leserskaren til disse bladene vil reagere negativt også om bladet får en naturvitenskapelig profil, eller begynner å fylle halve bladet med stoff om jakt og fiske.
Og så tror jeg at leserne av Bil ville blitt svært misfornøyde hvis store deler av bladet ble brukt til strikkeoppskrifter.
|