Sv: Om du kunne stilt ett spørsmål til Vebjørn Selbekk ...
Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.
Men andre religioner er mer enn et kodeord for Islam, right? Og "Kristendommen" er mer enn "kristendom slik den utøves i Europa etter 1995". Hva med hinduer, buddhister og taoister? Alle de små shamanistiske naturreligionene som til sammen har mange tilhengere? Islam praktisert på Balkan før borgerkrigen? Jødedommen? Jainistene? Bahi'a? Da har vi ikke engang begynt å diskutere detaljer eller historie. Sorry, mac, men det må mer til før jeg kjøper at Kristendommen som religion er særsynt tolerant. Men det er lett å forveksle "kristendommen" med "normer i de nominelt kristne av verdens mest sekulære land i nyere tid".
Hvorfor jeg ikke nevnte de andre er fordi at Selbekk er kristen, men kritiserte Islam, slik at jeg så disse to som de mest relevante i denne konteksten.
Men religioner blir oppfattet som det du sier sist: "normer i de nominelt kristne/muslimske/buddhistiske av verdens mest sekulære land i nyere tid".
Kristendommen har gjennomgått en reformasjon, som har utviklet den i mye mer tolerant retning.
Men ellers så er vel buddhismen noe av det som jeg oppfatter som den mest tolerante religionen.
|