Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Statussymbol

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-07, 19:34   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol

Jeg velger å sykle eller bruke kollektivt til jobben. Av miljøhensyn og av hensyn til helsen min.

Jeg velger økologisk så langt det er mulig. Av miljøhensyn og av hensyn til dyrevelferd og egen helse.

Jeg velger å bo forholdsvis trangt for å bo bynært og slippe å bruke bil så langt det er mulig.

Egen helse er et hensyn jeg tar, javisst. Men ellers er det faktisk, hvor mye du enn velger å tro at det er umulig, hensyn til miljøet som ligger bak mine valg. Jeg er ikke noe miljømessig supermenneske, men jeg gjør det jeg kan. Å være bevisst og selvkritisk i fht forbruk og bilbruk er det minste jeg kan gjøre.

Og når jeg møter motdebattanter som deg blir jeg hellig overbevist om at det må sterkere lut til enn å ha tiltro til folks vett og sunne sans for å hindre vulgært overforbruk med blant annet klimaødeleggelser og stor sosial urettferdighet som følge.

Jeg trenger ikke SPA-hoteller. Ingen trenger SPA-hoteller. Ingen trenger å bruke helikoptre til møter. Er det ikke slikt vi har telefon- og videokonferanser til? Man kan nyte fjell og fjord på få kvadrat eller i mindre båter. Folk i verden trenger jevnt fordelte goder og like muligheter. Og litt fjell og fjord igjen til kommende generasjoner.

Gammel 22-01-07, 19:48   #2
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Statussymbol

Du er virkelig langt ut på viddene Elin.

Vi har ikke allverdens penger, men vi har faktisk råd til å ha bil. Likevel velger vi å ikke ha bil. Det er flere grunner til det, helt klart, men miljøhensyn er faktisk en ganske viktig grunn. Vi trenger ikke bil. De få gangene det er nødvendig med bil så unner vi oss en drosje, eller får skyss med svigers f.eks. Hadde vi derimot hatt bil så hadde den garantert blitt brukt opptil flere ganger daglig. Vi eier heller ikke all slags elektronisk utstyr, kjøper aldri ny mobil før den gamle er ødelagt og ikke kan brukes mer og det samme gjelder alt annet vi eier og har. Inkludert møbler. Sikkert bortimot 85% av alle klærne unga mine har er arvet eller kjøpt brukt. Ikke fordi jeg ikke har noen hundrelapper i måneden til barneklær, men fordi jeg kan gjøre noe godt for miljøet med gjenbruken.

Det er hundrevis av områder hvor jeg ikke er like flink, men det betyr ikke at de områder hvor jeg faktisk er flink og miljøbevisst ikke er oppriktig engasjerte.

(En annen grunn til hvorfor jeg ikke har bil er fordi jeg svarte "Nei takk- jeg vil ikke bli et miljøsvin" når pappa ville sponse lappen min når jeg var atten)

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 03:16   #3
lil'c
Passiv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg velger å sykle eller bruke kollektivt til jobben. Av miljøhensyn og av hensyn til helsen min.

Jeg velger økologisk så langt det er mulig. Av miljøhensyn og av hensyn til dyrevelferd og egen helse.

Jeg velger å bo forholdsvis trangt for å bo bynært og slippe å bruke bil så langt det er mulig.

Egen helse er et hensyn jeg tar, javisst. Men ellers er det faktisk, hvor mye du enn velger å tro at det er umulig, hensyn til miljøet som ligger bak mine valg. Jeg er ikke noe miljømessig supermenneske, men jeg gjør det jeg kan. Å være bevisst og selvkritisk i fht forbruk og bilbruk er det minste jeg kan gjøre.

Signerer her jeg.
Har ikke lappen engang jeg, ville aldri ta den.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:58.