Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Juice? Det trodde jeg ikke ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-07, 15:27   #101
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Serverer ikke godteri etter middag selv jeg stort sett, og har bare grovbrød til hverdags vi og. Det gjelder vel de fleste i denne tråden tror jeg....

Jada, jeg mente jo ikke å påstå noe annet heller. Jeg bare mente å svare på oppfatningen som mange ser ut til å ha om at "sterkt fokus på sunt kosthold" nødvendigvis innebærer "sterkt og uttalt fokus på sunt kosthold overfor barna".

Gammel 22-01-07, 16:45   #102
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er enig med Skremmern i at Kuli ikke bør kalles juice. Det glemte jeg visst å si.
Jeg er vant med det motsatte fra mine tyske venner. Når de spør om vi har lyst på saft så er det alltid juice vi får servert. Heter juice saft på tysk kanskje?

Hva heter juice på tysk da?

I Nedeland kaller de juice for sap, som direkte oversatt er saft....

Gammel 22-01-07, 17:01   #103
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jada, jeg mente jo ikke å påstå noe annet heller. Jeg bare mente å svare på oppfatningen som mange ser ut til å ha om at "sterkt fokus på sunt kosthold" nødvendigvis innebærer "sterkt og uttalt fokus på sunt kosthold overfor barna".

Ja, sånn ja, jeg misforstod litt hva du mente. Enig med deg!
Det var litt klønete formulert fra meg i utgangspunktet, for de fleste har jo et sterkt fokus på sunt kosthold da (selv om det kan være litt ulik oppfatning av hva som ligger i "sunt"), så jeg kunne vel spisset litt mer hva jeg mente.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 19:31   #104
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det jeg sliter sånn med er hovedsakelig to ting; for det første at det er så mange som føler de er fratatt all makt på dette området og klager over at ungene får sukker "overalt" - det må da kunne gå an å si nei selv om det kommer fra andre - for det andre synes jeg vel manges definisjon av mye sukker er noe pussig, men det er nå så.

Helt enig. Vi må tydeligvis leve et ganske kjedelig/enkelt liv, for mine barn lever mesteparten av hverdagen sin på skole/SFO/barnehage og ute/inne her hjemme. Derfor er det faktisk ikke så ofte at de blir utsatt for sukker "utenfra".
Men hvis min venninne ga barna sjokolade på kafebesøk, så ville jeg nok tatt det opp med henne, slik at hun i fremtiden ikke ville gjort det. Vi har i alle fall ikke for vane å kjøpe godteri til andres barn.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 19:31   #105
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Hva heter juice på tysk da?

I Nedeland kaller de juice for sap, som direkte oversatt er saft....

Det er ingen som leser svarene mine.

Da faar jeg vel gjenta at juice heter saft paa tysk.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 19:35   #106
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Serverer ikke godteri etter middag selv jeg stort sett, og har bare grovbrød til hverdags vi og. Det gjelder vel de fleste i denne tråden tror jeg.... Sikkert veldig få som forfekter det ovenfor barna i hytt og pine.
Man kan fint være opptatt av sunt kosthold selv om man ikke ser problemet med en Kuli det bare er å takke nei til. For å si det sånn. Som jeg har sagt flere ganger nå: Jeg er helt enig i at sunt kosthold er viktig og at man skal søke å begrense sukkeret. Det jeg sliter sånn med er hovedsakelig to ting; for det første at det er så mange som føler de er fratatt all makt på dette området og klager over at ungene får sukker "overalt" - det må da kunne gå an å si nei selv om det kommer fra andre - for det andre synes jeg vel manges definisjon av mye sukker er noe pussig, men det er nå så.

Hvis ungen omgås andre enn deg, er det ikke så lett å styre alt inntak, nei. Jeg sier ikke at andre fôrer henne med altfor mye søtt til enhver tid, men nok til at jeg mener at det holder for den uka - og da kan jeg ikke gi henne noe selv - føler jeg.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 20:21   #107
@nne
Ikke fra NM

@nne sin avatar

Hvor: arendal
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Skjoenner hva du mener Skremmern. Jeg hadde det litt saann selv naar mine var smaa. Jeg hadde spesielt en venninde/nabo som proevde aa gi ungene mine godteri midt i uka bare paa trass fordi hun syntes jeg var "prektig" som var saa noeye paa dette.
Naa var dette tidlig paa nittitallet, og vi hadde ikke slik fokus paa sukker som det har vaert naa, saa det var faerre som tenkte paa det paa den tiden.

Gammel 22-01-07, 21:03   #108
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvis ungen omgås andre enn deg, er det ikke så lett å styre alt inntak, nei. Jeg sier ikke at andre fôrer henne med altfor mye søtt til enhver tid, men nok til at jeg mener at det holder for den uka - og da kan jeg ikke gi henne noe selv - føler jeg.

Det avhenger jo litt av hvor mye du synes holder, mulig jeg også lever et veldig kjedelig liv. Nå er jo min sønn liten, men da spør iallfall folk før de dytter i ham noe; vi i vennegjengen er veldig obs på det, og besteforeldrene får klar beskjed hvis de går over streken - de er egentlig enig stort sett selv med oss. Når han blir eldre, regner jeg med at det er mulig å opplyse ham om at det går an å svare nei takk eller spare på ting - jeg klarte iallfall det selv som barn.

Jeg er enig m Hatti, det er sikkert ikke lett, men det må da gå an. Jeg mener man må forholde seg til den verden man lever i og ta det ansvaret selv - klarer ikke å tenke at Rema har ansvar for at ditt barn ikke drikker saftpapp rett før middag for eksempel.

Gammel 22-01-07, 21:07   #109
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Helt enig. Vi må tydeligvis leve et ganske kjedelig/enkelt liv, for mine barn lever mesteparten av hverdagen sin på skole/SFO/barnehage og ute/inne her hjemme. Derfor er det faktisk ikke så ofte at de blir utsatt for sukker "utenfra".
Men hvis min venninne ga barna sjokolade på kafebesøk, så ville jeg nok tatt det opp med henne, slik at hun i fremtiden ikke ville gjort det. Vi har i alle fall ikke for vane å kjøpe godteri til andres barn.

Jeg ville også gjort det hvis en venninne gjorde det, men det er en vane ikke vi har heller. Dersom hun evt skulle kjøpe til egne barn ville hun først spurt om S fikk, ellers ville hun nok latt være.

Gammel 23-01-07, 02:36   #110
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Det er ingen som leser svarene mine.

Da faar jeg vel gjenta at juice heter saft paa tysk.

Oops, sorry.... har visst ikke lest hele tråden må jeg innrømme...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23.